JHL med i FFC:s politiska manifestation

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s styrelse beslöt torsdagen den 25 januari att förbundet deltar i FFC:s politiska manifestation En röst åt de arbetslösa den 2 februari.

Förbundet uppmanar alla JHL:s medlemmar att från och med klockan 11.00 den 2 februari samla sig i stora skaror till manifestationen på Senatstorget i Helsingfors för att kräva att regeringen återkallar sitt beslut om aktiveringsmodellen och lägger ned beredningen av aktiveringsmodellens andra skede.

– Vi måste klart uttrycka vår åsikt om modellen för regeringen. Aktiveringsmodellen förödmjukar de arbetslösa och måste återkallas och det måste inledas en ny diskussion om arbetslöshetsskyddet mellan arbetstagarförbunden, arbetsgivarna och staten, säger JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

JHL:s styrelse beslutade också att meddela sitt beslut till arbetsgivarorganisationerna och riksförlikningsmannen, trots att det inte krävs i lagstiftningen eller i avtal.

– Avsikten med att meddela om det här på förhand är att trygga JHL:arnas rätt att delta i manifestationen så att de inte behöver frukta konsekvenserna, fortsätter Niemi-Laine.

Manifestationen är politisk och den är inte riktad mot arbetsgivarna eller kollektivavtalen.

Mer information: ordförande Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

Päivi Niemi-LaineFackförbundet JHL:s ordförande

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s 220 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

JHL inleder i oktober ett omfattande övertids- och skiftbytesförbud - om beredningen av uppsägningslagen fortsätter meddelas under hösten om ytterligare åtgärder25.9.2018 12:08Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL inleder övertids- och skiftbytesförbud i början av oktober inom nästan alla avtalsbranscher. Förbuden är i kraft tills vidare. Förbundet är också berett på andra stridsåtgärder ifall beredningen av uppsägningslagen fortsätter.

JHL förbereder sig för organisationsmässiga åtgärder mot uppsägningslagen: ”Ett försvagat uppsägningsskydd kan i framtiden gälla alla”11.9.2018 15:03Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL förbereder sig för politiska stridsåtgärder med vilka förbundet motsätter sig försvagandet av uppsägningsskyddet. Förbundet har höjt sin organisationsmässiga beredskap. I början av vecka 39, dvs. om ca två veckor, meddelar JHL om noggrannare stridsåtgärder.