JHL med i FFC:s politiska manifestation

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s styrelse beslöt torsdagen den 25 januari att förbundet deltar i FFC:s politiska manifestation En röst åt de arbetslösa den 2 februari.

Förbundet uppmanar alla JHL:s medlemmar att från och med klockan 11.00 den 2 februari samla sig i stora skaror till manifestationen på Senatstorget i Helsingfors för att kräva att regeringen återkallar sitt beslut om aktiveringsmodellen och lägger ned beredningen av aktiveringsmodellens andra skede.

– Vi måste klart uttrycka vår åsikt om modellen för regeringen. Aktiveringsmodellen förödmjukar de arbetslösa och måste återkallas och det måste inledas en ny diskussion om arbetslöshetsskyddet mellan arbetstagarförbunden, arbetsgivarna och staten, säger JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

JHL:s styrelse beslutade också att meddela sitt beslut till arbetsgivarorganisationerna och riksförlikningsmannen, trots att det inte krävs i lagstiftningen eller i avtal.

– Avsikten med att meddela om det här på förhand är att trygga JHL:arnas rätt att delta i manifestationen så att de inte behöver frukta konsekvenserna, fortsätter Niemi-Laine.

Manifestationen är politisk och den är inte riktad mot arbetsgivarna eller kollektivavtalen.

Mer information: ordförande Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

Päivi Niemi-LaineFackförbundet JHL:s ordförande

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s 220 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

JHL:n Niemi-Laine vappupuheessaan: Nuorilla pitää olla mahdollisuus vakituiseen työhön ja turvattuun tulevaisuuteen, hallitus tarjoaa vain pätkätöitä ja tynkätuloja1.5.2018 00:01Tiedote

Nuorillakin työntekijöillä on oltava mahdollisuus luotettaviin ja vakitituisiin työsuhteisiin, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine vaatii. Hallituksen viimeaikaiset kurjistamistoimet ajavat nuoria entistä syvemmälle määräaikaisten silpputyösuhteiden ja syrjäytymisen kierteeseen, Niemi-Laine sivaltaa vappupuheessaan.