JHL mukana SAK:n poliittisessa mielenilmauksessa

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n hallitus päätti torstaina 25. tammikuuta, että liitto osallistuu SAK:n #Äänityöttömille mielenilmaisuun poliittisena mielenilmaisuna.

Liitto kannustaa kaikkia JHL:n jäseniä osallistumaan sankoin joukoin Helsingin Senaatintorilla 2. helmikuuta kello11 alkavaan mielenilmaisuun, jossa vaaditaan hallituksen toimeenpaneman aktiivimallin perumista ja aktiivimallin kakkosvaiheen valmistelun keskeyttämistä.

– Meidän on tuotava kantamme maan hallitukselle selvästi julki. Työttömiä kyykyttävä aktiivimalli on peruttava ja työttömyysturvaan liittyvä keskustelu on aloitettava uudestaan työtekijäliittojen, työnantajien ja valtion kesken, sanoo JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

JHL:n hallitus päätti myös ilmoittaa päätöksestään työnantajaliitoille ja valtakunnansovittelijalle. Näin siitä huolimatta, että siihen ei lakien tai sopimusten mukaan ole mitään velvollisuutta.

– Kun toimimme näin, turvaamme JHL:läisten oikeuden osallistua mielenosoitukseen niin, ettei heidän tarvitse pelätä seuraamuksia, Niemi-Laine jatkaa.

Mielenilmaisu on poliittinen eikä sitä ole suunnattu työnantajia tai työehtosopimuksia vastaan.

Lisätietoja: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n 220 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL: Lagen om småbarnspedagogik går inte in på de verkliga problemen inom sektorn – nästa regering måste ta upp lagen på nytt11.7.2018 10:30Tiedote

Riksdagen godkände den nya lagen om småbarnspedagogik i slutet av juni. I motsats till vad lagstiftarna påstår blev inte barnets intresse det centrala i lagen. Den rättar inte till en enda sak som är viktig med tanke på barnen. JHL står fast vid åsikten att nästa regering måste ta upp den godkända lagen på nytt och forma om den för barnens bästa. Förbundet kräver också en snabb utbyggnad av fortbildningsvägar för barnskötare och socionomer för att deras sysselsättningsläge inte ska försämras.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.