JHL mukana SAK:n poliittisessa mielenilmauksessa

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n hallitus päätti torstaina 25. tammikuuta, että liitto osallistuu SAK:n #Äänityöttömille mielenilmaisuun poliittisena mielenilmaisuna.

Liitto kannustaa kaikkia JHL:n jäseniä osallistumaan sankoin joukoin Helsingin Senaatintorilla 2. helmikuuta kello11 alkavaan mielenilmaisuun, jossa vaaditaan hallituksen toimeenpaneman aktiivimallin perumista ja aktiivimallin kakkosvaiheen valmistelun keskeyttämistä.

– Meidän on tuotava kantamme maan hallitukselle selvästi julki. Työttömiä kyykyttävä aktiivimalli on peruttava ja työttömyysturvaan liittyvä keskustelu on aloitettava uudestaan työtekijäliittojen, työnantajien ja valtion kesken, sanoo JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

JHL:n hallitus päätti myös ilmoittaa päätöksestään työnantajaliitoille ja valtakunnansovittelijalle. Näin siitä huolimatta, että siihen ei lakien tai sopimusten mukaan ole mitään velvollisuutta.

– Kun toimimme näin, turvaamme JHL:läisten oikeuden osallistua mielenosoitukseen niin, ettei heidän tarvitse pelätä seuraamuksia, Niemi-Laine jatkaa.

Mielenilmaisu on poliittinen eikä sitä ole suunnattu työnantajia tai työehtosopimuksia vastaan.

Lisätietoja: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n 220 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Chefen sa: Ta med dig gruppen till toaletten och lek med barnen samtidigt som du byter blöjan. JHL: Många privata daghem anställer inte tillräckligt med personal3.2.2019 13:00:00Tiedote

De privata daghemmen klarar inte alltid av att erbjuda barnen god vård, säger Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL. Som värst kan det vara svårt för personalen att se till ens att barnen får tillräckligt med mat och att blöjorna byts. Problemen beror på att företagen inte tar in tillräckligt med personal till alla skift.

"Esimies sanoi, että ota ryhmä mukaan vessaan ja leikitä samalla, kun vaihdat vaippaa" JHL: Moniin yksityisiin päiväkoteihin ei palkata riittävästi henkilökuntaa3.2.2019 13:00:00Tiedote

Yksityisissä päiväkodeissa ei aina pystytä hoitamaan lapsia kunnolla, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL kertoo. Pahimmillaan henkilökunnan on vaikea huolehtia edes siitä, että lapsilla on riittävästi ruokaa ja vaipat pystytään vaihtamaan. Ongelmat johtuvat siitä, että yritykset eivät ota kaikkiin vuoroihin riittävästi henkilökuntaa.

JHL ja SuPer vaativat hoitajamitoitusta lakiin – turvallisuus on ykkösasia1.2.2019 15:43:02Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer vaativat vanhustenhoidon hoitajamitoitusta lakiin. Liitot vaativat myös sanktioita lain noudattamatta jättämisestä. JHL:n ja SuPerin edustajat tapasivat tänään ministeri Annika Saarikon, asiantuntijoita sekä valvontaviranomaisen ja työnantajan edustajia. Liitot veivät tavoitteensa ministerille vanhustenhoidon tilan korjaamiseksi.