JHL neuvotteli henkilökohtaisille avustajille palkankorotukset, jotka ylittävät yleisen linjan kirkkaasti

Henkilökohtaisten avustajien uusi sopimus parantaa täyttä työaikaa tekevien kuukausipalkkaa parhaimmillaan jopa 180 euroa. Alalle saatiin vihdoin myös valtakunnallinen vähimmäispalkka, joka parantaa työntekijöiden asemaa monilla paikkakunnilla.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on neuvotellut henkilökohtaisille avustajille työehtosopimuksen, jonka palkankorotukset ylittävät selvästi neuvottelukierroksella syntyneen yleisen linjan. Parhaimmillaan ratkaisu tuo tuntipalkkaan jopa 10 prosentin korotuksen.

– Täyttä työaikaa tekevien kuukausipalkka nousee joillakin paikkakunnilla reilut 180 euroa. Kenenkään palkka ei laske uudistuksen vuoksi. Korotus auttaa eniten niitä, joille maksetaan työehtosopimuksen mukaista vähimmäispalkkaa. Moni kunta on jo ennestään tehnyt viisaan päätöksen ja nostaneet avustajille maksettavaa vähimmäispalkkaa, JHL:n sopimustoimitsija Veikko Lehtonen iloitsee.

Sopimuksessa näkyy selvästi JHL:n jäsenten ääni. Ennen neuvottelujen aloittamista jäsenet kertoivat tärkeimmäksi neuvottelutavoitteeksi euromääräisen palkankorotuksen, jonka tämä sopimus takaa.

Alalle saatiin vihdoin valtakunnallinen vähimmäispalkka, joka parantaa sekä työntekijöiden että työnantajien asemaa riippumatta siitä, missä he asuvat. Tähän asti henkilökohtaisen avustajan palkka on ollut kuntakohtainen. Erot palkoissa ovat olleet merkittäviä. Valtakunnallisiin palkkoihin siirrytään 1.3.2019. Vähimmäispalkkoja korotetaan jo 1.6.2018 alkaen. Korotukset painottuvat pienimpiin tuntipalkkoihin, jotka nousevat kymmenillä senteillä. Niitä tuntipalkkoja, joihin palkkaohjelma ei tuo korotuksia, korotetaan vähintään 8 senttiä 1.6.2018 ja 7 senttiä 1.3.2019.

Myös alan palkkausjärjestelmä muuttuu, kun käyttöön otetaan kaksi palkkaryhmää. Korkeamman ryhmän mukaista palkkaa pitää maksaa, kun avustajan työ pysyvästi sisältää hoidollisia tehtäviä, jotka vaativat erityisosaamista tai koulutusta. Työnantajan tulee määrittää 1.6.2018 mennessä, kumpaan palkkaryhmään työntekijät kuuluvat.

Palkankorotusten lisäksi uusi sopimus parantaa JHL:n jäsenten työehtoja. Työntekijät voivat jatkossa olla töistä pois kolme työpäivää tilapäisellä hoitovapaalla hoitamassa sairasta lasta. Vapaa on palkallinen.

Pitkäperjantai ja toinen pääsiäispäivä ovat jatkossa arkipyhiä myös henkilökohtaisilla avustajilla. Jos näinä päivinä on töissä, tuntipalkka maksetaan kolminkertaisena.

Uusi henkilökohtaisia avustajia koskeva valtakunnallisesta työehtosopimus eli Heta-Tes tuli voimaan tänään torstaina 1.2.2018, kun JHL:n hallitus hyväksyi sopimuksen. Työnantajia edustava Henkilökohtaisten Avustajien Työnantajien Liitto hyväksyi sopimuksen jo aiemmin. Sopimus on voimassa 1.2.2018–31.1.2020. Ratkaisu koskee noin 4 600–5 000 työntekijää.

Lisätiedot:
Sopimustoimitsija Veikko Lehtonen, 050 318 3598

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL: Lagen om småbarnspedagogik går inte in på de verkliga problemen inom sektorn – nästa regering måste ta upp lagen på nytt11.7.2018 10:30Tiedote

Riksdagen godkände den nya lagen om småbarnspedagogik i slutet av juni. I motsats till vad lagstiftarna påstår blev inte barnets intresse det centrala i lagen. Den rättar inte till en enda sak som är viktig med tanke på barnen. JHL står fast vid åsikten att nästa regering måste ta upp den godkända lagen på nytt och forma om den för barnens bästa. Förbundet kräver också en snabb utbyggnad av fortbildningsvägar för barnskötare och socionomer för att deras sysselsättningsläge inte ska försämras.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.