JHL: Nollatunti- ja määräaikaisten sopimusten käyttöä vähennettävä

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL haluaa tiukentaa työelämän lainsäädäntöä väärinkäytösten karsimiseksi. Määräaikaiset ja nollatuntisopimukset pitäisi perustella nykyistä paremmin. Viranomaisvalvontaa on kehitettävä työntekijän oikeusturvan parantamiseksi.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL vaatii työelämän lainsäädännön kiristämistä, jotta perusteettomista määräaikaisuuksista ja nollatuntisopimuksista päästään eroon. Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine toteaa, että nollatuntisopimuksia saisi käyttää vain työvoiman tarpeen vaihdellessa poikkeuksellisen voimakkaasti. Liitto julkisti hallitusohjelmatavoitteensa torstaina.

- Työnantaja ei saisi enää jatkossa käyttää seurauksitta väärin nollatuntisopimuksia. Haluamme, että perusteettomat määräaikaisuudet kielletään nykyistä tiukemmin työsopimuslaissa. Valvontaa on kehitettävä ongelmiin puuttumiseksi sekä työntekijän aseman ja oikeusturvan parantamiseksi riitatilanteissa.

Niemi-Laine muistuttaa, että alipalkkaukseen syyllistynyt työnantaja pääsee nykyisin kuin koira veräjästä.

- Siitä pitää tehdä rangaistavaa eli liian pienen palkan maksaminen kriminalisoidaan sekä säädetään viranomaisille oikeus puuttua alipalkkaukseen esimerkiksi määräämällä yhteisösakko.

- Pitää selvittää mahdollisuus säätää rikoslakiin erillinen palkkarikosta koskeva pykälä. Todistustaakka alipalkkauksessa pitää sälyttää yrityksille.

Puheenjohtaja Niemi-Laine näkee mahdollisuuksia paikallisen sopimisen kehittämisessä. Niiden pohjana pitää olla valtakunnalliset työehtosopimukset.

- Paikallisten sopimusten lainsäädäntöä, esimerkiksi työaika- ja vuosilomalakia, kehitettäessä täytyy ottaa huomion työehtosopimusten ensisijaisuus työehdoista sovittaessa.

Niemi-Laine pitää kolmikantaa hyvänä perustana työelämän kehittämisessä. Yhteistyössä ovat mukana työnantaja- ja työntekijäjärjestöt sekä valtiovalta.

- Yleissitovalla työehtosopimuksella turvataan työntekijöiden vähimmäistyöehdot sellaisissa yrityksissä, jotka eivät ole minkään työnantajajärjestön jäseniä. Työmarkkinoiden sopiminen perustuu jatkossa sekä yleissitoviin että normaalisitoviin työehtosopimuksiin, joita paikallinen sopiminen valtakunnallisissa työehtosopimuksissa sovitulla tavalla täydentää.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 165 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Ammattiliitto JHL:n kysely paljastaa: Päiväkotien epäkohtia jää hämärään, syynä varhaiskasvattajien pelko silmätikuksi joutumisesta10.1.2023 08:00:00 EET | Tiedote

JHL:n tekemä laaja kysely kertoo, että vuonna 2021 voimaan astunut laki varhaiskasvatuksessa työskentelevien ilmoitusvelvollisuudesta ei toimi käytännössä lainkaan. Velvoitekäytännöistä on informoitu työntekijöitä huonosti, yli kolmannes vastaajista ei tiennyt lainkaan mistä asiassa on kyse. Myös pelko seurauksista vaientaa työntekijöitä.

JHL: Köpkraften ska tryggas i vinterns och vårens lönehöjningsförhandlingar7.12.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL för under den pågående vintern och inkommande vår förhandlingar om lönehöjningarna år 2023 inom totalt cirka femtio arbets- och tjänstekollektivavtalsområden. JHL kräver att lönehöjningarna som det avtalas om för inkommande år tryggar köpkraften. Den försämring i köpkraften som skett detta år måste stoppas.