JHL och Jyty: Ekonomi- och personaltjänsterna i landskapsreformen bör bedömas på nytt

Landskapsreformen kommer att röra största delen av de som arbetar i kommunernas ekonomi och personalförvaltning. Staten har i juni grundat det riksomfattande Hetli Ab som ordnar och producerar ekonomi- och personaltjänster.

I samband med landskapsreformen 1.1.2020 övergår Hetli helt i de landskaps ägo, vilka besluter att bli dess kunder. För stunden ser det ut som om de landskap med de största personalerna inte skulle ansluta sig till Hetlis kunder. I stället för det riksomfattande Hetli har man redan i några kommuner grundat eller tänker snart grunda antingen av kommunerna helt ägda aktiebolag eller sådana där man har bestämmanderätt. Bland annat till Kunnan Taitoa Ab och KuntaPro Ab har man från kommunerna flyttat över ekonomi- och personaladministration.

I största delen av kommunerna väntar man dock ännu på noggrannare information om landskapsreformen och i dessa kommuner har man inte fattat några beslut om förflyttning av funktioner.

Det riksomfattande Hetli-bolaget verkar dock inte vara ett lockande alternativ för kommunerna och det ser inte ut att bli väldigt funktionsdugligt. Verksamheten i ett riksomfattande företag är också i allmänhet styvare och för kommuninvånarna blir det mer avlägset än företagen som verkar närmare.

Önskvärt skulle också vara att man i den nya beredningen av landskapsreformen skulle avlägsna det riksomfattande ekonomi- och personalförvaltningsbolaget Hetli och låta kommunerna och landskapen själva bestämma hur man ordnar ekonomi- och personalförvaltningen exempelvis per landskap.

Tilläggsinformation:

Päivi Niemi-Laine, ordförande, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL, 040 702 4772
Maija Pihlajamäki, ordförande, Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty, 0400 537 756

Asemamiehenkatu

Jyty: Valfrihetsmodellen diskriminerar de små aktörerna12.10.2017 15:24Tiedote

Intressebevakningsdirektör Marja Lounasmaa vid Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty anser att regeringens förslag till valfrihetsmodell har vad gäller socialdelen gått åt rätt håll då social- och hälsovårdscentralerna nu ges endast vägledande och rådgivande uppgifter. Andra uppgifter inom socialdelen förblir hos den offentliga sektorn. Detta motiveras med rätta med att en betydande del av de uppgifter som innehåller utövande av offentlig makt hör till myndigheterna. Det finns dock en fara för att bl.a. de nuvarande aktörerna inom den tredje sektorn och på kommunal nivå blir överkörda av de stora företagen.

Jyty: Valinnanvapausmallissa pienet toimijat väliinputoajia12.10.2017 09:36Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa katsoo, että hallituksen esitys valinnanvapausmallista on sosiaalipuolen osalta mennyt oikeaan suuntaan, koska nyt sote-keskuksille on annettu vain ohjaavia ja neuvovia tehtäviä. Muut sosiaalipuolen tehtävät jäävät julkiselle sektorille. Perusteluna on oikeutetusti ollut se, että merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältävät tehtävät kuuluvat viranomaisille. Pelkona on kuitenkin, että mm. nykyiset kolmannen sektorin ja paikallisen tason toimijat jäävät suurten yritysten jalkoihin.