JHL och Jyty: Ekonomi- och personaltjänsterna i landskapsreformen bör bedömas på nytt

Landskapsreformen kommer att röra största delen av de som arbetar i kommunernas ekonomi och personalförvaltning. Staten har i juni grundat det riksomfattande Hetli Ab som ordnar och producerar ekonomi- och personaltjänster.

I samband med landskapsreformen 1.1.2020 övergår Hetli helt i de landskaps ägo, vilka besluter att bli dess kunder. För stunden ser det ut som om de landskap med de största personalerna inte skulle ansluta sig till Hetlis kunder. I stället för det riksomfattande Hetli har man redan i några kommuner grundat eller tänker snart grunda antingen av kommunerna helt ägda aktiebolag eller sådana där man har bestämmanderätt. Bland annat till Kunnan Taitoa Ab och KuntaPro Ab har man från kommunerna flyttat över ekonomi- och personaladministration.

I största delen av kommunerna väntar man dock ännu på noggrannare information om landskapsreformen och i dessa kommuner har man inte fattat några beslut om förflyttning av funktioner.

Det riksomfattande Hetli-bolaget verkar dock inte vara ett lockande alternativ för kommunerna och det ser inte ut att bli väldigt funktionsdugligt. Verksamheten i ett riksomfattande företag är också i allmänhet styvare och för kommuninvånarna blir det mer avlägset än företagen som verkar närmare.

Önskvärt skulle också vara att man i den nya beredningen av landskapsreformen skulle avlägsna det riksomfattande ekonomi- och personalförvaltningsbolaget Hetli och låta kommunerna och landskapen själva bestämma hur man ordnar ekonomi- och personalförvaltningen exempelvis per landskap.

Tilläggsinformation:

Päivi Niemi-Laine, ordförande, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL, 040 702 4772
Maija Pihlajamäki, ordförande, Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty, 0400 537 756

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja pienennettävä25.4.2018 10:17Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ihmettelee hallituksen varhaiskasvatuslakiesityksen linjausta, jossa lastentarhanopettajaksi voisi kouluttautua tulevaisuudessa ainoastaan yliopisto-opintojen kautta. Tällä hetkellä opettajiksi valmistutaan yliopistojen lisäksi myös ammattikorkeakouluista. Pihlajamäen mukaan on myös valitettavaa, että vaka-lailla puututaan henkilöstörakenteeseen, jonka seurauksena lastenhoitajien määrä putoaisi dramaattisesti.

Suurimpana säästötoimena Jytyn jäsenten työpaikoilla kunnissa, kuntayhtymissä, yksityisillä aloilla, järjestöissä ja seurakunnissa pidetään henkilöstöresurssien vähenemistä (36 %), joka aiheuttaa työmäärän lisääntymistä. Jyty selvitti jäsentensä näkemyksiä työelämän muutoksiin kyselyllä, johon vastasi liki 10 000 jäsentä. Kyselyn vastausprosentti oli 32,5.

/// Liite lisätty /// Jytyn jäsentutkimus: Henkilöstövähennyksistä kärsitään monilla ammattialoilla21.4.2018 09:00Tiedote

Jyty: I lönejämställdheten bör man gå framåt – modell från Island!15.3.2018 10:35Tiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki bör man bättre än tidigare utnyttja löneuppgifternas offentlighet i främjandet av lönejämlikheten och den privata sektorn kunde ta exempel av löneuppgifternas offentlighet på den offentliga sidan. Enligt Jytys ordförande skulle det löna sig att i Finland ta modell av speciellt Islands fördomsfria arbete och lagstiftning för lönejämställdhet.

Jyty: Palkkatasa-arvossa otettava askelia eteenpäin – mallia Islannista!15.3.2018 09:01Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mielestä palkkatietojen julkisuutta tulee hyödyntää palkkatasa-arvon edistämisessä entistä paremmin ja yksityinen sektori voisi ottaa esimerkkiä palkkatietojen avoimuudesta julkiselta puolelta. Jytyn puheenjohtajan mukaan Suomessa kannattaisi ottaa mallia erityisesti Islannin ennakkoluulottomasta työstä ja lainsäädännöstä palkkatasa-arvon eteen.