JHL: Ostovoima turvattava talven ja kevään palkankorotusneuvotteluissa

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL käy kuluvan talven ja kevään aikana neuvotteluja vuoden 2023 palkankorotuksista yhteensä noin viidelläkymmenellä työ- ja virkaehtosopimusalalla. JHL vaatii, että ensi vuodelle sovittavien palkankorotusten tulee turvata ostovoima. Tänä vuonna tapahtunut ostovoiman heikkeneminen on pysäytettävä.

Elinkustannusten voimakas nousu tänä vuonna on kurittanut palkansaajien ostovoimaa rajulla kädellä.

- Energia- ja ruokavetoinen inflaatio kurittaa JHL:n alojen työntekijöitä pahemmin, koska pieni- ja keskituloisilla suhteellisesti suurempi osa kulutuksesta kohdistuu välttämättömyyshyödykkeisiin. Näistä syistä JHL:läisillä aloilla pitää saada ostovoiman kehitys plusmerkkiseksi, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine linjaa.

- Palkankorotuksilla tuetaan myös kotimaista kysyntää. Se on tärkeää koko kansantalouden kannalta nykyisessä epävarmassa taloustilanteessa. Yksityinen kulutus oli kutistunut vuodentakaisesta tämän vuoden kolmannella neljänneksellä, Niemi-Laine muistuttaa.

Ammattiliitto JHL:n sopimusaloista ovat neuvottelupöydässä lähikuukausina lähes kaikki yksityiset sopimusalat sekä julkiselta sektorilta valtion ja ev.lut. kirkon sopimusalat.

- Monilla Paltan kanssa solmittavilla aloilla sekä valtiolla neuvotteluja jo käydään, mutta osa aloista asettuu pöytään vasta ensi vuoden alkupuolella, kertoo yksityisten sopimusalojen neuvottelujohtaja Mari Keturi.

Suurista sopimusaloista palkkaneuvotteluja ei käydä kunta-alan ja hyvinvointialueiden, AvainTES:n ja yksityisen opetusalan sopimuksista.

- Näillä aloilla korotusmallit on sovittu jo tämän vuoden sopimusratkaisuissa ja sopimuskaudet jatkuvat yli ensi vuoden, täydentää JHL:n julkisten sopimusalojen neuvottelujohtaja Kristian Karrasch.

Pääsääntöisesti JHL:n alojen sopimusneuvotteluissa on sovittavana palkankorotustasot ensi vuodelle. Mikäli niistä ei päästä määräajassa sopuun, voidaan sopimukset irtisanoa päättymään ensimmäisen sopimusvuoden päättyessä alkuvuodesta 2023. Tällöin neuvottelujen kohteeksi tulevat myös muut sopimusmääräykset.

Neuvottelu-uutisia ja neuvottelutilannetta voit seurata Sopimusneuvottelut-sivultamme https://www.jhl.fi/ajankohtaista/teemat/sopimusneuvottelut/

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

Neuvottelujohtaja Mari Keturi, yksityiset sopimusalat, 050 461 9315

Neuvottelujohtaja Kristian Karrasch, julkiset sopimusalat, 040 728 9046

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 165 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.