JHL: Oulun kaupunki kiirehtii turhaan koronasäästöjä

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL huomauttaa, että Oulun kaupungin suunnittelemat laajat lomautukset ovat ennenaikaisia. Koronasta johtuvia todellisia kuluja ei tässä vaiheessa pystytä todentamaan.

Oulun kaupunki tiedotti aloittavansa koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut. Tavoitteena on tänä vuonna 40 miljoonan euron säästöt henkilöstökuluissa. Lisäksi harkitaan henkilöstön lomauttamista 90 päiväksi.

- Vuoden 2020 palkkakulut on joka tapauksessa budjetoitu tälle vuodelle. Palveluiden vähentymiset voivat vaikuttaa hyvinkin pitkäkestoisesti ja ikävällä tavalla kuntalaisten hyvinvointiin ja kasvattaa siten myös kuluja toisesta suunnasta, JHL puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine muistuttaa.

Keskellä koko maailmaa koskevaa kriisiä kaupungin tulee osoittaa tukea työntekijöille, jotka tekevät vaativaa työtä kuntalaisten hyvinvoinnin eteen tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Varsinkin peruspalveluissa työskentelevien merkitys on korostunut koronakriisin aikana. Koko henkilöstöä koskevat tuotannollis-taloudelliset yhteistoimintaneuvottelut heikentävät työhyvinvointia ja -motivaatiota ja lisäävät pelkoa toimeentulosta. Jokaisen työntekijän panosta tarvitaan koronakriisistä selviytymiseen ja palautumiseen.

Oulun kaupungin on syytä odottaa valtioneuvoston lopullisia tukipäätöksiä ja katsoa mihin suuntaan todelliset kulut konkretisoituvat. Vaikka valtion tuki ei kattaisikaan kaikkia koronasta aiheutuneita kuluja, se antaa aikaa suunnitella ja sopeuttaa toimintaa maltillisesti lamauttamatta kaupungin keskeisiä palveluita.

- Oulun päättäjien ja virkamiesten on nyt syytä laittaa jäitä hattuun ja tehdä päätöksiä taloudellisesti ja inhimillisesti kestävällä tavalla.  Kiireestä ei yleensä seuraa kuin virheitä. JHL seuraa aktiivisesti päätöksenteon ja yt-prosessin oikeellisuutta ja ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin, Niemi-Laine painottaa

Lomautuksista on tarkoitus päättää 18.5.2020 pidettävässä Oulun kaupunginhallituksen kokouksessa. Päätöksiä tehtäessä on otettava huomioon aiemmat ja valmistelussa olevat rakenteelliset säästötoimet. Lisäksi on huomattava, että lomautukset ovat aina korkeintaan kertaluontoinen säästökeino.

Lisätietoja: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, p. 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.