JHL stöder PAU:s strejk

JHL stöder Post- och logistikunionen PAU:s strejk som inleds 11.11. De JHL-medlemmar som arbetar inom branschen deltar i strejken.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL har beslutat om stödja Post- och logistikunionen PAU:s strejk. JHL-medlemmar som jobbar med postutdelning, -hantering och -transport deltar i den arbetskonflikt som PAU har utlyst för tiden 11–24.11.

De JHL-medlemmar som arbetar med andra uppgifter inom Posti utför inte strejkbelagt arbete. De jobbar som vanligt med sina ordinarie arbetsuppgifter. De utför inte övertidsarbete.

– Posten vill att arbetstagarna ska betala notan för de avkastningsmål företaget själv uppställt. Det är skamlöst och omoraliskt att försämra arbetsvillkoren genom att byta till billigare kollektivavtal, säger JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

JHL har också börjat förbereda andra stödåtgärder för PAU:s strejk. Förbundet meddelar om dem nästa vecka.

Mer information: ordförande Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s cirka 200 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.