JHL: Tampereen Voimia Liikelaitoksen ja Pirkanmaan Voimia Oy:n perustamisissa ei ole huomioitu riittävästi henkilöstön asemaa

Tampereen kaupunginvaltuusto kokoontuu tänään maanantaina 21.5. päättämään kahdesta yhtiöittämisestä: Tampereen Voimia Liikelaitos ja Pirkanmaan Voimia Oy:n perustaminen yhdessä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kanssa. Molemmilla on merkittäviä henkilöstövaikutuksia, mutta näitä ei ole riittävällä tavalla huomioitu.

JHL on erityisen huolestunut yhtiöiden tulevista työehdoista, koska ehdoista ei ole tehty selkeitä kirjauksia yhtiöittämissopimuksiin. JHL:n jäsenistö odottaa tänään kokoontuvalta kaupunginvaltuustolta vastuullisuutta ja vastuunottoa henkilöstön työehdoista ja tulevaisuudesta.

- Varmuutta siitä, että tulevat työnantajat eivät lähde heikentämään työehtoja ei täysin ole. Todellakin toivomme, ettei yhtiöittämishankkeesta muodostu työehtojen heikennyshanketta. Vaadimme Tampereen kaupunginvaltuustolta jämäkkyyttä asiassa ja osoittavan omistajan tahtoa huolehtia työntekijöistä hyvällä tavalla, JHL:n aluepäällikkö Tommi Raunela vaatii.

- Toivomme myös, ettei yhtiöittämisistä seuraa tukipalveluiden kilpailutuksia. Toivomme sopimuksiin sitovia lupauksia siitä, että palvelut hankitaan tulevaisuudessakin kyseisiltä yhtiöiltä ilman kilpailutuksia, Raunela huomauttaa.

Pirkanmaan Voimia Oy:n on tavoitteena on tuottaa osakkaiden tarvitsemat ateria- ja puhtauspalvelut vähintään nykyisellä tasolla. Monetra Oy:tä (emoyhtiö) ollaan perustamassa yhdessä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin, Oulun kaupungin sekä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kanssa. Monetra Oy:n tavoitteena on keskittää talous- ja henkilöstöhallinnon tehtäviä yhtiöön kustannustehokkaasti ja pyrkimyksenä on vapauttaa resursseja omistajien muihin toimintoihin.

Lisätietoja: aluepäällikkö Tommi Raunela, JHL Sisä-Suomen aluetoimisto, p. 050 4081877

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.