JHL tukee PAUn lakkoa myös losseilla – Postin kuljetukset jätetään satamiin ma 18.11. alkaen

Finferriesin losseilla työskentelevät JHL:n jäsenet eivät ota Postin kuljetuksia kyytiin ensi maanantaista alkaen. Postin kuljetukset jätetään satamiin 18.11. klo 6.00 alkaen. Muutoin JHL:n lossikuljettajat suorittavat työnsä normaalisti.

JHL:n lossikuljettajat eivät kuljeta Finferriesin losseilla Postin kuljetuksia eikä Postin alihankkijoilta tilaamia kuljetuksia, joissa on Postin kuljetuksia. Tukitoimet jatkuvat niin kauan, kunnes Postin ja sen työntekijöitä edustavan Posti- ja logistiikka-alan unioni PAUn kesken saavutetaan ratkaisu, ellei myöhemmin toisin ilmoiteta.

Työtaistelulla tuetaan Posti- ja logistiikka-alan Unioni PAU:n meneillään olevaa työtaistelua työehtojen heikentämistä vastaan.

Aiemmin JHL on ilmoittanut työtaisteluista postinjakelun, -käsittelyn ja -kuljetuksen töitä tekevien JHL:n jäsenten osalta ajalle 11.–24.11. sekä tukilakoista tavaraliikenteen ratapihojen osalta 19.11. sekä junien kunnossapidon osalta 20.11.

Lisätietoja: sopimustoimitsija Jussi Päiviö, 040 578 5916

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Hetan työehtosopimuksessa neuvottelutulos: Ratkaisu kohentaa henkilökohtaisten avustajien ansiotasoa, alalle ryhdytään luomaan luottamusmiesjärjestelmää21.1.2020 20:20:11 EETTiedote

Uusi työehtosopimus kehittää henkilökohtaisten avustajien työehtoja monella tavalla. Lauantailisien taso nousee, kokemuslisiä korotetaan, palkkoja nostetaan yleiskorotuksilla 1.3. alkaen ja uudenvuodenpäivästä tulee palkallinen vapaapäivä. Neuvottelutulos sopimuksesta syntyi tiistai-iltana 21. tammikuuta.

JHL vaatii hoiva-avustajakoulutuksen vakiinnuttamista ja määrän kasvattamista ­– työvoimapula uhkaa ilman lisäkoulutusta10.1.2020 11:36:16 EETTiedote

JHL, KT Kuntatyönantajat, HALI ja joukko oppilaitoksia sekä hoiva-alan yrityksiä vaativat pikaista hoiva-avustajakoulutuksen yhtenäistämistä, vakiinnuttamista ja lisäämistä. Hoiva-alan työntekijöiden eläköitymisvauhti on niin kova, että nykyisillä koulutusmäärillä ei alalle valmistu riittävästi ammattitaitoista väkeä. Työvoimapula kasvaa entistä suuremmaksi siinä vaiheessa, kun henkilöstömitoituksesta tehdään lakimuutos.