JHL: Uuden hallituksen on torjuttava varhaiskasvatuksen ammattilaisten työttömyysuhka

JHL:n toimialajohtaja Teija Asara-Laaksonen odottaa, että tuleva hallitus ottaa varhaiskasvatuslain henkilöstörakenteen uuteen käsittelyyn. Lisäksi liitto vaatii koulutusleikkausten perumista. Tulevia eduskuntavaaleja JHL:n toimialajohtaja pitää palveluvaaleina.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n toimialajohtaja Teija Asara-Laaksonen odottaa, että varhaiskasvatuslaki avataan uuteen käsittelyyn tulevalla hallituskaudella. Käsittelyyn on otettava erityisesti laissa määritelty henkilöstörakenne. Lisäksi siirtymäaikaa pitäisi pidentää, koska kunnilla ei yksinkertaisesti ole rahaa uudistukseen.

– Sosionomien ja lastenhoitajien työllistymisen heikentäminen on Sipilän hallituskauden aikaansaannosta. Työttömyysuhka on todellinen, sillä vaikka laki antaa siirtymäaikaa vuoteen 2030 saakka, työnantajat hakevat jo nyt töihin nimenomaan lastentarhanopettajan koulutuksen saaneita henkilöitä, eivät lastenhoitajia tai sosionomeja, Asara-Laaksonen sanoo.

JHL:n toimialajohtaja muistuttaa, että varhaiskasvatuksen opettajista on jo nyt pulaa. Nykyisillä koulutusmäärillä ei millään pystytä täyttämään lain vaatimuksia.

Asara-Laaksonen esittää lisärahoitusta varhaiskasvatuksen ammattilaisten kouluttamiseen, mikäli varhaiskasvatuksen henkilöstörakennetta ei avata. Kun opettajia ei yksinkertaisesti ole riittävästi, on alalla työskenteleville taattava mahdollisuus lisäkoulutukseen.

– Lastenhoitajien ja sosionomien opintopolkuihin varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden saamiseksi on saatava lisärahoitus. Soveltuva opinto- ja työllistymispolku pitäisi turvata myös niille työttömyysuhan alaisille lastenhoitajille, jotka eivät syystä tai toisesta kykene hakeutumaan varhaiskasvatuksen opettajankoulutukseen. Myös perhepäivähoitajien asemaa varhaiskasvatuksen ammattilaisina on vahvistettava, Asara-Laaksonen esittää.

Kemissä perjantaina vieraillut JHL:n toimialajohtaja vaatii, että tulevalla vaalikaudella korjataan edellisen hallituksen koulutukselle aiheuttamia tuhoja. Huomio pitää kohdistaa osaamisen kehittämiseen ja opintopolkujen rakentamiseen työelämän murrostilanteissa.

Seuraavaan hallitusohjelmaan tarvitaan koulutuspoliittinen kärkihanke ja sille riittävä rahoitus. Asara-Laaksonen sanoo.

Erityisesti ammatillinen koulutus on kärsinyt kovista leikkauksista. Asara-Laaksonen tähdentää, että koulutukseen satsaaminen on jatkossa yhä tärkeämpää, sillä elinikäisen jatkuvan oppimisen merkitys ja valmius vaihtaa ammattia kasvaa koko ajan.

– On tärkeää varmistaa kaikkien henkilöstöryhmien ja eri koulutustasoja edustavien ihmisten yhdenvertaiset koulutuspolut työelämässä, hän tähdentää.

Asara-Laaksonen tähdentää tulevien eduskuntavaalien merkitystä.

– Vaaleista on tulossa palveluvaalit. Keskiöön nousevat ihmisten tarvitsemat peruspalvelut ja niitä tuottava henkilöstö, yhtenä keskeisenä varhaiskasvatus, hän tähdentää.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL:n Niemi-Laine: Ammattitutkinnon suorittaneita ei pidä sulkea yliopisto-opintojen ulkopuolelle – työkokemuksesta pitäisi saada enemmän pisteitä14.7.2019 14:00:00 EESTTiedote

JHL:n mielestä yliopisto-opintoihin pyrkivien, jo ammatilliset opinnot suorittaneiden pitäisi saada nykyistä enemmän pisteitä alan työkokemuksesta. Lukiotodistusta painottava valintaperuste vähentää roimasti ammatillisen koulutuksen suorittaneiden mahdollisuuksia yliopistotasoisiin jatko-opintoihin. Ammatillisen koulutuksen valitseminen johtaisi lisäkoulutusmahdollisuuksien osalta umpikujaan.

JHL:s medlemmar om den kommande förhandlingsrundan: Bort med konkurrenskraftstimmarna eller ersätt dem rejält, löneförhöjningarna som allmän förhöjning14.6.2019 10:56:06 EESTTiedote

JHL frågade i maj sina medlemmar om målen inför avtalsförhandlingarna inkommande vinter. 8 500 svar inkom på enkäten och nästan 85 procent av respondenterna var av den åsikten att största delen av löneförhöjningarna ska genomföras som en allmän förhöjning. Förlängningen av arbetstiden som ingick i konkurrenskraftsavtalet borde antingen upphöra eller ersättas på ett rejält sätt.

JHL näkee paljon hyvää tulevan hallituksen ohjelmassa: Työelämää parannetaan kolmikannassa, työttömiä kyykyttävä aktiivimalli ajetaan alas ja julkiset palvelut vahvistuvat3.6.2019 13:43:54 EESTTiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL iloitsee siitä, että luottamus on palaamassa Suomen työmarkkinoille. Uusi hallitus lähtee rakentamaan työelämän uudistuksia yhdessä ammattiyhdistysliikkeen ja työnantajien kanssa. Hallitus myös sitoutuu ohjelmassaan romuttamaan aktiivimallin, jota JHL on vastustanut alusta saakka.