JHL: Uusi työaikalaki halpuuttaa ja eriarvoistaa naisten tekemän työn

Uusi työaikalaki laajentaa jaksotyön ja yötyön soveltamista naisvaltaisilla sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen aloilla. Laajennus vaikeuttaa työn ja perhe-elämän yhteensovittamista, pienentää ansioita ja sallii palkkakikkailun, toteaa JHL.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on hyvin pettynyt uuden työaikalain hyväksymiseen. Laissa on merkittäviä, yksinomaan työnantajia hyödyttäviä joustoja ja niiden toteuttajiksi joutuvat naisvaltaisten sosiaali- ja terveysalojen sekä varhaiskasvatuksen työntekijät.

– Pääministeri Sipilän hallitus on viimeisimpänä tekonaan ajanut läpi naisten työtä halpuuttavan ja eriarvoistavan lain. Naiset maksavat jakso- ja yötyön käytön laajentamisen terveytensä uhalla, ansionmenetyksinä. Lisäksi perhe-elämä kärsii, toteaa JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

JHL:n puheenjohtaja moittii hyväksyttyä lakia siitä, että se mahdollistaa palkkakikkailun.

– Jaksotyössä työtunnin hinta on työnantajalle halvempi kuin normaalityöajassa. Jaksotyössä lisä- ja ylityötä kertyy vain jaksokohtaisesti. Lisäksi sen muodostuminen voidaan estää työvuorojen muutoksilla pelaamalla, Niemi-Laine selventää.

Myös osa-aikaiset työntekijät asetetaan eri asemaan kuin vaihtelevaa työaikaa tekevät. Työnantaja voi jo osa-aikaisen työsopimusta tehdessään lisätä kohdan, että työntekijä on aina sidottu tekemään lisätyötä. Vaihtelevaa työaikaa tekeviltä on saatava suostumus lisätyön tekemiseen joka kerta. Tyypillisin osa-aikatyöntekijä on nainen.

Jaksotyö tutkitusti lisää sairastumisriskiä vakaviin sairauksiin. Jaksotyön käytön lisääminen ja säännöllisen yötyön laajentaminen myös vaikeuttavat työn ja perhe-elämän yhteensovittamista.

– Lapsivaikutusten arviointia ei laissa ole tehty lainkaan, vaikka laki vaikuttaa merkittävästi vanhempien ja huoltajien työaikoihin, Niemi-Laine sanoo.

Niemi-Laine pitää huonona myös sitä, että uuden lain mukaan riitaisat työaikasaatavat vanhenevat jatkossa kaikissa tapauksissa kahdessa vuodessa. Tämä on selvä heikennys työaikasaataviansa penäävien asemaan. Tähän saakka työtuomioistuin on yksimielisesti tulkinnut, että vanhentumisaika on viisi vuotta silloin, kun saatava perustuu työehtosopimukseen.

– Vanhenemisajan muutos on erityisen ongelmallista yksityisillä sosiaali- ja terveysaloilla työskenteleville naisille. Heillä luottamusmiesjärjestelmä ei välttämättä ole kunnossa ja pelko työpaikan menettämisestä on suuri, jos he uskaltautuvat esittämään kritiikkiä työnantajaa kohtaan.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772
sopimustoimitsija Minna Pirttijärvi, 0400 885 017

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL:n Niemi-Laine: Ammattitutkinnon suorittaneita ei pidä sulkea yliopisto-opintojen ulkopuolelle – työkokemuksesta pitäisi saada enemmän pisteitä14.7.2019 14:00:00 EESTTiedote

JHL:n mielestä yliopisto-opintoihin pyrkivien, jo ammatilliset opinnot suorittaneiden pitäisi saada nykyistä enemmän pisteitä alan työkokemuksesta. Lukiotodistusta painottava valintaperuste vähentää roimasti ammatillisen koulutuksen suorittaneiden mahdollisuuksia yliopistotasoisiin jatko-opintoihin. Ammatillisen koulutuksen valitseminen johtaisi lisäkoulutusmahdollisuuksien osalta umpikujaan.

JHL:s medlemmar om den kommande förhandlingsrundan: Bort med konkurrenskraftstimmarna eller ersätt dem rejält, löneförhöjningarna som allmän förhöjning14.6.2019 10:56:06 EESTTiedote

JHL frågade i maj sina medlemmar om målen inför avtalsförhandlingarna inkommande vinter. 8 500 svar inkom på enkäten och nästan 85 procent av respondenterna var av den åsikten att största delen av löneförhöjningarna ska genomföras som en allmän förhöjning. Förlängningen av arbetstiden som ingick i konkurrenskraftsavtalet borde antingen upphöra eller ersättas på ett rejält sätt.

JHL näkee paljon hyvää tulevan hallituksen ohjelmassa: Työelämää parannetaan kolmikannassa, työttömiä kyykyttävä aktiivimalli ajetaan alas ja julkiset palvelut vahvistuvat3.6.2019 13:43:54 EESTTiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL iloitsee siitä, että luottamus on palaamassa Suomen työmarkkinoille. Uusi hallitus lähtee rakentamaan työelämän uudistuksia yhdessä ammattiyhdistysliikkeen ja työnantajien kanssa. Hallitus myös sitoutuu ohjelmassaan romuttamaan aktiivimallin, jota JHL on vastustanut alusta saakka.