JHL vaatii: Maakuntiin siirtyvän henkilöstön palkat ja työehdot pitää harmonisoida

Hallituksen on huolehdittava siitä, että maakuntiin siirtyvän työvoiman palkat harmonisoidaan, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL vaatii. JHL:n jäseniä maakuntiin siirtyy lähes 25 000.

Iso joukko julkisen sektorin ammattilaisia saa parin vuoden kuluessa uuden työnantajan, jos sote- ja maakuntauudistus myllää julkiset palvelut kokonaan uusiksi. Kunnista, kuntayhtymistä ja valtiolta siirtyy noin 220 000 henkeä maakuntiin. JHL:n jäseniä maakuntiin siirtyy lähes 25 000.

Muutoksen yhteydessä on pidettävä huolta siitä, että työntekijöillä on tasa-arvoiset ja oikeudenmukaiset palkat ja työehdot.

– Samasta työstä kuuluu maksaa sama palkka. Maakuntiin siirtyvän työvoiman palkat on harmonisoitava ja se pitää tehdä nopeasti uudistuksen jälkeen. Lakiin on kirjattava, että palkat harmonisoidaan ylätasoon, ja valtion on korvattava harmonisoinnin kustannukset maakunnille täysimääräisenä, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine vaatii.

Maakuntiin ja yksityisille siirtyvälle henkilöstölle on myös saatava palvelussuhdeturva, joka ulottuu vuoteen 2025 asti. Se luo turvallisuutta työelämään ja antaa henkilöstölle aikaa valmistautua mahdollisiin muutoksiin.

Jotta maakuntien rahoitus voidaan turvata, on maakunnille saatava verotusoikeus. Euroopassa on useita alueellisen verotuksen malleja ja Suomeenkin varmasti saadaan luotua toimiva veromalli.

Rahoituskysymyksellä alkaa olla kiire. Maakuntien on tarkoitus ottaa vastuu palveluiden järjestämisestä vuoden 2020 alussa. Talousarviot pitää saada valmiiksi jo vuoden 2019 syksyllä. Nyt suunnitellulla rahoituksella maakuntien talous jäisi pahasti pakkaselle: vuodesta 2020 alkaen maakuntien rahoitusvaje olisi arviolta jopa miljardi euroa.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Chefen sa: Ta med dig gruppen till toaletten och lek med barnen samtidigt som du byter blöjan. JHL: Många privata daghem anställer inte tillräckligt med personal3.2.2019 13:00:00Tiedote

De privata daghemmen klarar inte alltid av att erbjuda barnen god vård, säger Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL. Som värst kan det vara svårt för personalen att se till ens att barnen får tillräckligt med mat och att blöjorna byts. Problemen beror på att företagen inte tar in tillräckligt med personal till alla skift.

"Esimies sanoi, että ota ryhmä mukaan vessaan ja leikitä samalla, kun vaihdat vaippaa" JHL: Moniin yksityisiin päiväkoteihin ei palkata riittävästi henkilökuntaa3.2.2019 13:00:00Tiedote

Yksityisissä päiväkodeissa ei aina pystytä hoitamaan lapsia kunnolla, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL kertoo. Pahimmillaan henkilökunnan on vaikea huolehtia edes siitä, että lapsilla on riittävästi ruokaa ja vaipat pystytään vaihtamaan. Ongelmat johtuvat siitä, että yritykset eivät ota kaikkiin vuoroihin riittävästi henkilökuntaa.

JHL ja SuPer vaativat hoitajamitoitusta lakiin – turvallisuus on ykkösasia1.2.2019 15:43:02Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer vaativat vanhustenhoidon hoitajamitoitusta lakiin. Liitot vaativat myös sanktioita lain noudattamatta jättämisestä. JHL:n ja SuPerin edustajat tapasivat tänään ministeri Annika Saarikon, asiantuntijoita sekä valvontaviranomaisen ja työnantajan edustajia. Liitot veivät tavoitteensa ministerille vanhustenhoidon tilan korjaamiseksi.