JHL vaatii selvää lupausta siitä, että Destian työehdot säilyvät: yhtiössä alkaa kolmas lakko

Infrajätti Destia aikoo leikata työntekijöidensä tuloista tuhansia euroa vuodessa eikä suostu neuvotteleman työehdoista ammattiliitto JHL:n kanssa. JHL jatkaa taistelua yhtiön työehdoista ja Destiassa on uusi lakko 28.–30. kesäkuuta.

JHL joutuu jälleen aloittamaan lakon infrayhtiö Destiassa. Yhtiö kaavailee työehtosopimuksen vaihtoa, joka leikkaisi työntekijöiden vuositienestejä yli tuhannella eurolla. Esimerkiksi matkatyöstä maksettavat korvaukset tippuisivat miltei puoleen.

JHL vaatii Destialta kirjallista lupausta siitä, että työehdot turvataan vaikka yhtiö siirtyisikin toiseen työehtosopimukseen.

– Olen keskustellut Destian johdon kanssa yhtiön tilanteesta ja työehdoista. Vaikuttaa siltä, että yhtiö on erittäin haluton sopimaan yhtään mistään, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine valaisee.

JHL julistaa Destian ja Oulun Energia Urakoinnin työt lakkoon 28.–30. kesäkuuta. Työtaistelu alkaa maanantaina 28.6. kello 00.00 ja päättyy keskiviikkona 30.6. kello 24.00. Muiden liittojen työntekijät eivät tee lakonalaista työtä.

Lakon ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle. Lisäksi lakosta on rajattu pois liikennevalojen ja sähköverkon vikapäivystys sekä Destia Railin työtehtävät.

JHL vaatii Destialta myös sitä, että JHL:n luottamusmiesjärjestelmä yhtiössä säilyy. Lisäksi Destian palveluksessa olevien sähkömiesten kohdalla pitää jatkossakin noudattaa Energia- ja ICT-alan työehtosopimusta.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

Sopimusasiantuntija Jussi Päiviö 040 578 5916

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL fortsätter att ta strid mot Destias lönesänkningar: Bolaget vägrar förhandla, fackförbundet utlyser strejk under midsommarveckan18.6.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Destia håller styvnackat fast vid sina avsikter att byta till ett billigare kollektivavtal. Bytet skär ner lönerna med hundratals eller upp till tusen euro i året. JHL blir tvunget att försvara sig mot bolagets anställningsvillkor med en ny strejk. Fackförbundet är berett att förhandla om anställningsvillkoren med snabb tidtabell men Destia vägrar upprepade gånger att samarbeta.

JHL jatkaa taistelua Destian palkkapoljentaa vastaan: Yhtiö ei suostu neuvottelemaan, ammattiliitto lakkoon juhannusviikolla18.6.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Destia pitää jääräpäisesti kiinni aikeistaan vaihtaa halvempaan työehtosopimukseen. Vaihto nirhaisee palkoista satoja tai jopa tuhat euroa vuodessa. JHL joutuu puolustamaan yhtiön työehtoja uudella lakolla. Ammattiliitto on valmis neuvottelemaan työehdoista nopealla aikataululla, mutta Destia kieltäytyy toistuvasti yhteistyöstä.