JHL valmistautuu puolustamaan työehtoja Arkeassa, yhtiön neuvottelut pelkkä silmänkääntötemppu

Arkean neuvotteluhaluttomuus on ajamassa JHL:n järjestöllisiin toimiin Turussa. JHL ja Arkea ovat neuvotelleet työehdoista viikkoja, mutta neuvottelut ovat ajautuneet umpikujaan.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL valmistautuu vauhdittamaan Arkean työehtoneuvotteluita järjestöllisillä toimenpiteillä. Liitto kertoo tarkoista suunnitelmistaan pian.

JHL ja Arkea ovat neuvotelleet työehdoista 14. lokakuuta alkaen, mutta neuvottelut eivät ole edenneet. JHL ei voi suostua ehtoihin, joita Arkea on neuvotteluissa esittänyt.

– Arkea ei lähtenyt vakavissaan neuvottelemaan työehdoista JHL:n kanssa. Emme hyväksy jäsentemme työehtojen polkemista. Nyt JHL joutuu valmistautumaan järjestöllisiin toimenpiteisiin, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sanoo.

JHL kritisoi voimakkaasti Arkean tapaa salata päätöstensä taustoja.

– Voi vain hämmästellä, miksi Arkea kammoaa julkisuutta. Yhtiö aikoo tehdä merkittäviä muutoksia työehtoihin eikä uskalla kertoa omistajilleen eli Turun asukkaille, millä perusteella päätökset tehdään, Niemi-Laine sivaltaa.

Arkea ilmoitti syyskuussa, että se aikoo vaihtaa työehtosopimuksen halvempaan, suomeksi sanottuna sopimusshoppailla. Entisestään pienipalkkaisten työntekijöiden kokonaisansiot heikentyvät tuntuvasti, jos muutos toteutuu. Varovainen arvio on, että ansiot tippuvat noin 15–30 prosenttia työsuhteen kestosta, tehtävistä ja työajoista riippuen. Yhtiö ei ole kertonut julkisuuteen, aikooko se edelleen vaihtaa työsopimukset halvempiin.

Arkea on kiinteistö- ja ruokapalveluyhtiö, jonka Turun kaupunki omistaa miltei kokonaan. Yhtiö on tehnyt vuodesta 2012 alkaen miljoonaluokan voittoa ja ennusteen mukaan yhtiö on voitollinen myös vuonna 2019.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772
Aluepäällikkö Maaret Laakso 040 5444 887

Lisätietoja Arkean tilanteesta: jhl.fi/armotonta-arkea

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Hetan työehtosopimuksessa neuvottelutulos: Ratkaisu kohentaa henkilökohtaisten avustajien ansiotasoa, alalle ryhdytään luomaan luottamusmiesjärjestelmää21.1.2020 20:20:11 EETTiedote

Uusi työehtosopimus kehittää henkilökohtaisten avustajien työehtoja monella tavalla. Lauantailisien taso nousee, kokemuslisiä korotetaan, palkkoja nostetaan yleiskorotuksilla 1.3. alkaen ja uudenvuodenpäivästä tulee palkallinen vapaapäivä. Neuvottelutulos sopimuksesta syntyi tiistai-iltana 21. tammikuuta.

JHL vaatii hoiva-avustajakoulutuksen vakiinnuttamista ja määrän kasvattamista ­– työvoimapula uhkaa ilman lisäkoulutusta10.1.2020 11:36:16 EETTiedote

JHL, KT Kuntatyönantajat, HALI ja joukko oppilaitoksia sekä hoiva-alan yrityksiä vaativat pikaista hoiva-avustajakoulutuksen yhtenäistämistä, vakiinnuttamista ja lisäämistä. Hoiva-alan työntekijöiden eläköitymisvauhti on niin kova, että nykyisillä koulutusmäärillä ei alalle valmistu riittävästi ammattitaitoista väkeä. Työvoimapula kasvaa entistä suuremmaksi siinä vaiheessa, kun henkilöstömitoituksesta tehdään lakimuutos.