JHL varslade för fjärde gången om strejk inom den privata socialservicebranschen och ansökningsblockad för omsorgsföretag

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL utvidgar stridsåtgärderna inom den privata socialservicebranschen. Det fjärde strejkvarslet inom branschen gäller arbete inom barnskydd, omsorg och personlig assistens på olika håll i Finland. Dessutom har JHL utlyst ansökningsblockad för fyra koncerner inom omsorg.

Den privata socialservicebranschens låsta förhandlingsläge har tvingar fackförbundet JHL att redan för fjärde gången varsla om strejk inom den privata socialservicebranschen.

– Jag kan bara förundra mig över att arbetsgivarsidan har låtit situationen fortgå så här länge. Deras ovilja att komma överens tvingar oss att varsla om strejk och ansökningsblockad, säger JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

Strejken inom den privata socialservicebranschen som gäller personliga assistenter

Strejken omfattar personliga assistenter i landskapen Lappland, Norra Österbotten, Mellersta Finland, Södra Österbotten och Norra Savolax som omfattas av den privata socialservicebranschens lönegrupp A, vilket innebär att lönen ligger i löneklass G12A-G15.

Strejken börjar måndag den 19 juni 2023 kl. 00:01 och slutar torsdagen den 22 juni kl. 23.59. Strejken gäller alla arbetsskift som inleds inom denna tid. Uppgifter som äventyrar hälsa och välfärd hör till andra lönegrupper och de avgränsas utanför strejken.

Strejken inom den privata socialservicebranschen som gäller barnskydd

Strejken omfattar barnskyddsarbete som utförs i landskapen Lappland, Norra Österbotten, Södra Österbotten, Norra Savolax och Mellersta Finland och som omfattas av den privata socialservicebranschens kollektivavtal.

De strejkbelagda enheterna inom barnskyddet

Strejken börjar måndagen den 19 juni 2023 kl. 00:01 och slutar torsdagen den 22 juni 2023 kl. 23.59. Strejken gäller alla arbetsskift som inleds inom denna tid. Utanför strejken avgränsas uppgifter som beror på klientens hälsotillstånd, kräver arbetstagarens kontinuerliga och omedelbara närvaro och måste utföras för att förhindra att äventyra klienternas liv.

Strejken inom den privata socialservicebranschen som gäller inom omsorgsbranschen

Strejken omfattar omsorgsarbete som utförs i landskapen Lappland och Norra Österbotten och som omfattas av den privata socialservicebranschens kollektivavtal.

De strejkbelagda enheterna inom omsorgsbranschen

Strejken börjar tisdagen den 20 juni 2023 kl. 00:01 och slutar torsdagen den 22 juni kl. 23.59. Strejken gäller alla arbetsskift som inleds inom denna tid.

Ansökningsblockad till fyra omsorgskoncerner

Utöver strejkvarsel har JHL utlyst en ansökningsblockad för viss tid som gäller fyra koncerner inom omsorgsbranschen. De är

• Pihlajalinna Abp och alla dess dotterbolag
  • Irepse Oy (Esperi-koncernen) och alla dess dotterbolag
  • Mehiläinen-koncernen Oy och alla dess dotterbolag
  • Attendo Ab och alla dess dotterbolag.

JHL förbjuder sina medlemmar att söka jobb som de här koncernerna ledigförklarar i Finland och där den privata socialservicebranschens kollektivavtal tillämpas.

Ansökningsblockaden börjar den 31 maj 2023 klockan 15.00 och slutar den 14 juni 2023 klockan 15.00.

JHL:s avtalsexperter Tanja Tuunainen-Vainio och Hanna Katajamäki betonar att lönehöjningarna inom den privata sektorn måste hålla samma nivå som inom den offentliga sektorn.

– Det har varit ett gemensamt formulerat mål att jämna ut ogrundade löneskillnader i förhållande till den offentliga sektorn men arbetsgivarsidan har inte längre under den här avtalsomgången varit villig att binda sig till det. Vi hoppas ändå att arbetsgivarsidan uppvisar beredskap för en lösning som inte ytterligare ökar lönegapet till den offentliga sektorn och försvagar den privata sektorns förmåga att locka till sig och hålla kvar personal, säger de.

Förhandlingsparter i kollektivavtalet för privata socialservicebranschen är på löntagarsidan Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL, Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia, Sosiaalipalvelualan allianssi Salli och social- och hälsovårdsfackens förhandlingsorganisation Sote. Arbetsgivaren representeras av Hyvinvointiala HALI ry.

Mer information fackförbundet JHL:s arbetskonflikter på jhl.fi/strejker

Mer information:
Päivi Niemi-Laine, ordförande, 040 702 4772
Hanna Katajamäki, avtalsexpert, 050 513 7701
Tanja Tuunainen-Vainio, avtalsexpert, 050 463 2243

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s cirka 165 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

Följ Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Senaste pressmeddelandena från Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL