JHL vauhdittaa jumiutuneiden alojen neuvotteluita järeillä tukilakoilla, toimet kohdistuvat kolmeen kohteeseen junien tavaraliikenteessä

JHL järjestää keskiviikkona 7.3. tukilakkoja, jotka pysäyttävät Kouvolan ratapihan toiminnan ja Hamina–Kotkan sataman ratapihojen junaliikenteen. Lisäksi lakossa on osa Helsingin Ilmalan rautatievarikon töistä. Tukitoimilla halutaan vauhdittaa sopimusneuvotteluita yksityisellä sosiaalipalvelualalla, yliopistoissa sekä yksityisellä opetusalalla ja ammatillisissa aikuiskoulutuskeskuksissa.

Työnantajien sopimushaluttomuus on ajanut kolmen alan neuvottelut tilanteeseen, jossa JHL vauhdittaa neuvotteluja tuntuvilla tukitoimilla. Tukilakko pysäyttää keskiviikkona 7.3. toiminnan Kouvolan ratapihalla vuorokauden ajaksi aamuvuorosta alkaen. Lakko vaikuttaa tavaraliikenteeseen kautta maan. Töihin palataan torstaina 8.3. aamuvuoroon. Kotka-Haminan satamaa palvelevilla Haminan ja Kotkan ratapihoilla junien tavaraliikenne seisoo 7.3. aamu- ja iltavuorojen ajan.

Ilmalan rautatievarikolla tukilakossa on 7.3. aamu- ja iltavuoron ajan osa töistä. Lakko voi aiheuttaa yksittäisiä häiriöitä junaliikenteeseen.

Tukilakot peruuntuvat, mikäli kaikilla sovittelussa olevilla aloilla päästään sovintoratkaisuihin lakkotoimien alkuun mennessä. Tuntuviin tukitoimiin päädyttiin perusteellisen harkinnan jälkeen.

– JHL on monien ammattialojen liitto. Nyt miesvaltainen rautatieala tukee työtaistelullaan pienipalkkaisia ja naisvaltaisia aloja, jotta niille saadaan kunnolliset työehdot. Tämä on solidaarisuutta aidoimmillaan, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sanoo.

Yliopistojen, yksityisen sosiaalipalvelualan sekä yksityisen opetusalan ja ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten työriitoihin haetaan sopua valtakunnansovittelijan johdolla. Sovittelut junnaavat työnantajaosapuolten joustamattomuuden takia.

– Haemme kohtuullisia palkankorotuksia ja parannusta työsuhteiden räikeisiin epäkohtiin. Työnantaja ei ole valmis tarjoamaan näihin ratkaisua, JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch muistuttaa.

Yksityisen sosiaalipalvelualan ammattilaiset ovat jääneet reilusti jälkeen samaa työtä tekevien kunta-alan ammattilaisten palkkatasosta. Yksityisellä opetusalalla henkilöstölle tarjotaan murusia siitä, mitä muilla aloilla on palkankorotusten osalta sovittu. Yliopistojen neuvotteluissa hiertävät työnantajan matalat palkkatarjoukset ja halu runnella palkkausjärjestelmä uuteen uskoon kiireellisellä aikataululla.

– Työnantajaosapuolia edustavat Sivistystyönantajat ja yksityisen sosiaalipalvelualan Hyvinvointialan liitto ovat tilanteen vakavuutta vähättelevällä asenteellaan pakottaneet JHL:n käyttämään tukilakkoja tilanteen laukaisemiseksi. Meidän on käytettävä laajemmin liiton lakkovoimaa, jotta työnantaja ottaa neuvottelut tosissaan. Työnantajien joustamattomuudesta maksavat suomalaiset vientiyritykset, joiden toiminta häiriintyy lakon vuoksi, Karrasch pahoittelee.

Lisätietoja:

Yleinen sopimustilanne

puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch, 040 7289 046

Tukilakon vaikutukset
puheenjohtaja Teppo Järnstedt, raideammattilaiset JHL ry, 050 5372 412

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.