JHL vauhdittamassa neuvotteluja merkittävillä tukitoimilla

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL aikoo vauhdittaa sovittelussa olevia neuvotteluja merkittävillä tukitoimilla, jotka on tarkoitus toteuttaa ensi viikolla. Tähän ollaan ajautumassa työnantajapuolen sopimishaluttomuuden takia.

– Valmistaudumme tuntuviin tukitoimiin, jotta valtakunnansovittelijan toimistossa oleviin työriitoihin saataisiin viimein ratkaisu. Perjantaina 2. maaliskuuta meillä on hallituksen päätös siitä, mikä ala ensi viikolla lähtee ensimmäisenä tukemaan sovittelun alla olevia sopimuksia, kertoo JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch.

Valtakunnansovittelijan toimistossa soviteltavana ovat tällä hetkellä yksityinen sosiaalipalveluala, yliopistot sekä yksityinen opetusala ja ammatilliset aikuiskoulutuskeskukset.

Karrasch muistuttaa, että JHL:n esittämät vaatimukset näillä aloilla ovat sangen kohtuullisia niin palkankorotusten kuin työehtojenkin osalta.

– JHL on monien ammattialojen liitto. Jäsenistön keskuudesta on tullut vahva viesti siitä, että pitkittyneet neuvottelut on saatava maaliin, ja että muut liiton jäsenet ovat valmiita antamaan tukensa tämän hyväksi. Meillä on käytössä yhteiskunnallisesti vaikuttavia aloja, joiden avulla voidaan lisätä painetta ratkaisujen syntymiseksi, Karrasch toteaa.

Lisätietoja: neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch, 040 7289 046

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL inleder i oktober ett omfattande övertids- och skiftbytesförbud - om beredningen av uppsägningslagen fortsätter meddelas under hösten om ytterligare åtgärder25.9.2018 12:08Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL inleder övertids- och skiftbytesförbud i början av oktober inom nästan alla avtalsbranscher. Förbuden är i kraft tills vidare. Förbundet är också berett på andra stridsåtgärder ifall beredningen av uppsägningslagen fortsätter.

JHL förbereder sig för organisationsmässiga åtgärder mot uppsägningslagen: ”Ett försvagat uppsägningsskydd kan i framtiden gälla alla”11.9.2018 15:03Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL förbereder sig för politiska stridsåtgärder med vilka förbundet motsätter sig försvagandet av uppsägningsskyddet. Förbundet har höjt sin organisationsmässiga beredskap. I början av vecka 39, dvs. om ca två veckor, meddelar JHL om noggrannare stridsåtgärder.