JHL vauhdittamassa neuvotteluja merkittävillä tukitoimilla

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL aikoo vauhdittaa sovittelussa olevia neuvotteluja merkittävillä tukitoimilla, jotka on tarkoitus toteuttaa ensi viikolla. Tähän ollaan ajautumassa työnantajapuolen sopimishaluttomuuden takia.

– Valmistaudumme tuntuviin tukitoimiin, jotta valtakunnansovittelijan toimistossa oleviin työriitoihin saataisiin viimein ratkaisu. Perjantaina 2. maaliskuuta meillä on hallituksen päätös siitä, mikä ala ensi viikolla lähtee ensimmäisenä tukemaan sovittelun alla olevia sopimuksia, kertoo JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch.

Valtakunnansovittelijan toimistossa soviteltavana ovat tällä hetkellä yksityinen sosiaalipalveluala, yliopistot sekä yksityinen opetusala ja ammatilliset aikuiskoulutuskeskukset.

Karrasch muistuttaa, että JHL:n esittämät vaatimukset näillä aloilla ovat sangen kohtuullisia niin palkankorotusten kuin työehtojenkin osalta.

– JHL on monien ammattialojen liitto. Jäsenistön keskuudesta on tullut vahva viesti siitä, että pitkittyneet neuvottelut on saatava maaliin, ja että muut liiton jäsenet ovat valmiita antamaan tukensa tämän hyväksi. Meillä on käytössä yhteiskunnallisesti vaikuttavia aloja, joiden avulla voidaan lisätä painetta ratkaisujen syntymiseksi, Karrasch toteaa.

Lisätietoja: neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch, 040 7289 046

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.