JHL:n Asara-Laaksonen: Järjestäytymällä työsuhdeturvan heikennyksiä vastaan

Ammattiliittoon kuuluminen on paras vakuutus työntekijävastaisen politiikan ja jatkuvien työsuhdeturvaan kohdistuvien heikennysten torjumiseksi, sanoo JHL:n toimialajohtaja Teija Asara-Laaksonen.

Järjestäytymisellä edistetään hyvinvointiyhteiskunnan tasapainoista kehittämistä, sanoo Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n toimialajohtaja Teija Asara-Laaksonen

Asara-Laaksonen kannustaa liittymään ammattiliittoihin, jotta työnantajapuoli ja nykyinen hallitus eivät onnistuisi huonontamaan työntekijöiden oikeuksia. Ay-liike näyttää mallia solidaarisuudesta, kun isojen työpaikkojen väki lähtee puolustamaan pienten työpaikkojen työntekijöiden irtisanomissuojaa.

– Ammattiliittoihin ei tarvitse liittyä kunniakkaan historian takia, vaan siksi, koska niiden joukkovoimaa, solidaarisuutta, tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta tarvitaan nyt vähintään yhtä paljon kuin menneisyydessäkin, Asara-Laaksonen tarkentaa.

JHL:n toimialajohtaja Asara-Laaksonen kritisoi kovin sanoin työnantajapuolen ja hallituksen yrityksiä murtaa kolmikantayhteistyö.

– Työnantajat ja nykyinen porvarihallitus ovat rakentaneet vakavia esteitä yhteistyön ja neuvottelun tielle. EK muutti jopa sääntöjään voidakseen vetäytyä keskitettyjen työmarkkinaratkaisujen pöydistä. Hallitus ei kunnioita kolmikantaa, vaan koettaa sanella palkansaajiin kohdistuvia heikennyksiä kuulematta edes työoikeuden arvostettuja asiantuntijoita.

Asara-Laaksonen muistuttaa, että liitoille on aina ollut tärkeintä neuvottelutoiminta, työrauhan ylläpitäminen, jäsenten toimeentulon turvaaminen ja sopimukseen pyrkiminen.

– Ammattiliittojen tavoitteena ei ole konfliktien aikaansaaminen tai lakkoilu lakkoilun vuoksi, hän sanoo.

JHL:n toimialajohtaja kehottaa EK:a miettimään asioita uudesta kulmasta. Työnantajien pitäisi tarkkaan miettiä, mikä on suomalaisen elinkeinoelämän etu: luottamuksen ilmapiirin rakentaminen, työllisyyden parantaminen ja työelämän kokonaisvaltainen kehittäminen vai sekasorron lisääminen ja yhteisen edun hämärtäminen.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Chefen sa: Ta med dig gruppen till toaletten och lek med barnen samtidigt som du byter blöjan. JHL: Många privata daghem anställer inte tillräckligt med personal3.2.2019 13:00:00Tiedote

De privata daghemmen klarar inte alltid av att erbjuda barnen god vård, säger Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL. Som värst kan det vara svårt för personalen att se till ens att barnen får tillräckligt med mat och att blöjorna byts. Problemen beror på att företagen inte tar in tillräckligt med personal till alla skift.

"Esimies sanoi, että ota ryhmä mukaan vessaan ja leikitä samalla, kun vaihdat vaippaa" JHL: Moniin yksityisiin päiväkoteihin ei palkata riittävästi henkilökuntaa3.2.2019 13:00:00Tiedote

Yksityisissä päiväkodeissa ei aina pystytä hoitamaan lapsia kunnolla, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL kertoo. Pahimmillaan henkilökunnan on vaikea huolehtia edes siitä, että lapsilla on riittävästi ruokaa ja vaipat pystytään vaihtamaan. Ongelmat johtuvat siitä, että yritykset eivät ota kaikkiin vuoroihin riittävästi henkilökuntaa.

JHL ja SuPer vaativat hoitajamitoitusta lakiin – turvallisuus on ykkösasia1.2.2019 15:43:02Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer vaativat vanhustenhoidon hoitajamitoitusta lakiin. Liitot vaativat myös sanktioita lain noudattamatta jättämisestä. JHL:n ja SuPerin edustajat tapasivat tänään ministeri Annika Saarikon, asiantuntijoita sekä valvontaviranomaisen ja työnantajan edustajia. Liitot veivät tavoitteensa ministerille vanhustenhoidon tilan korjaamiseksi.