JHL:n Asara-Laaksonen: Järjestäytymällä työsuhdeturvan heikennyksiä vastaan

Ammattiliittoon kuuluminen on paras vakuutus työntekijävastaisen politiikan ja jatkuvien työsuhdeturvaan kohdistuvien heikennysten torjumiseksi, sanoo JHL:n toimialajohtaja Teija Asara-Laaksonen.

Järjestäytymisellä edistetään hyvinvointiyhteiskunnan tasapainoista kehittämistä, sanoo Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n toimialajohtaja Teija Asara-Laaksonen

Asara-Laaksonen kannustaa liittymään ammattiliittoihin, jotta työnantajapuoli ja nykyinen hallitus eivät onnistuisi huonontamaan työntekijöiden oikeuksia. Ay-liike näyttää mallia solidaarisuudesta, kun isojen työpaikkojen väki lähtee puolustamaan pienten työpaikkojen työntekijöiden irtisanomissuojaa.

– Ammattiliittoihin ei tarvitse liittyä kunniakkaan historian takia, vaan siksi, koska niiden joukkovoimaa, solidaarisuutta, tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta tarvitaan nyt vähintään yhtä paljon kuin menneisyydessäkin, Asara-Laaksonen tarkentaa.

JHL:n toimialajohtaja Asara-Laaksonen kritisoi kovin sanoin työnantajapuolen ja hallituksen yrityksiä murtaa kolmikantayhteistyö.

– Työnantajat ja nykyinen porvarihallitus ovat rakentaneet vakavia esteitä yhteistyön ja neuvottelun tielle. EK muutti jopa sääntöjään voidakseen vetäytyä keskitettyjen työmarkkinaratkaisujen pöydistä. Hallitus ei kunnioita kolmikantaa, vaan koettaa sanella palkansaajiin kohdistuvia heikennyksiä kuulematta edes työoikeuden arvostettuja asiantuntijoita.

Asara-Laaksonen muistuttaa, että liitoille on aina ollut tärkeintä neuvottelutoiminta, työrauhan ylläpitäminen, jäsenten toimeentulon turvaaminen ja sopimukseen pyrkiminen.

– Ammattiliittojen tavoitteena ei ole konfliktien aikaansaaminen tai lakkoilu lakkoilun vuoksi, hän sanoo.

JHL:n toimialajohtaja kehottaa EK:a miettimään asioita uudesta kulmasta. Työnantajien pitäisi tarkkaan miettiä, mikä on suomalaisen elinkeinoelämän etu: luottamuksen ilmapiirin rakentaminen, työllisyyden parantaminen ja työelämän kokonaisvaltainen kehittäminen vai sekasorron lisääminen ja yhteisen edun hämärtäminen.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.