JHL:n jäsenet ylityökieltoon raideliikenteessä ja lauttaliikenteessä

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n hallitus on päättänyt ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta sopimusneuvottelujen tahmean etenemisen vuoksi raideliikenteessä ja lauttaliikenteessä 1.2.2018 alkaen.

Ellei sopimusaloilla synny uutta työehtosopimusta tammikuun loppuun mennessä, ylityö- ja vuoronvaihtokiellot tulevat voimaan 1.2.2018 klo 06:00 seuraavilla sopimusaloilla:

- Paltan toimialojen työehtosopimuksiin perustuvassa yrityskohtaisessa työehtosopimuksessa Suomen lauttaliikenteen osalta.

- Raideliikenteen sopimusalat

- Energia-alan ylityökiellosta ilmoitettiin jo aiemmin.

Kiellot jatkuvat toistaiseksi.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto ovat laillisia toimenpiteitä 1.2.2018 alkaen, kun sopimukseton tila alkaa. Työehtosopimukset päättyvät 31.1.2018.

Kiellon ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle tai terveydelle. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon piirissä eivät ole myöskään sellaiset yleistä turvallisuutta tai omaisuuden turvaamista koskevat työt, joita ei ole mahdollista siirtää myöhemmäksi.

Lisätietoja:

Toimialajohtaja Håkan Ekström, 040 828 2865 / hakan.ekstrom@jhl.fi

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n reilut 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL:n Niemi-Laine vappupuheessaan: Nuorilla pitää olla mahdollisuus vakituiseen työhön ja turvattuun tulevaisuuteen, hallitus tarjoaa vain pätkätöitä ja tynkätuloja1.5.2018 00:01Tiedote

Nuorillakin työntekijöillä on oltava mahdollisuus luotettaviin ja vakitituisiin työsuhteisiin, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine vaatii. Hallituksen viimeaikaiset kurjistamistoimet ajavat nuoria entistä syvemmälle määräaikaisten silpputyösuhteiden ja syrjäytymisen kierteeseen, Niemi-Laine sivaltaa vappupuheessaan.

Ulosmarssi ja mielenilmaus varhaiskasvatuslakia vastaan 25.4. – lakiesityksessä suuria ongelmia20.4.2018 14:20Tiedote

Varhaiskasvatusta koskevan lakiesityksen suurista haasteista johtuen pääkaupunkiseudun (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen) varhaiskasvattajat julkisella ja yksityisellä sektorilla marssivat ulos työpaikoiltaan keskiviikkona 25.4. klo 12-18. Mielenilmaus lakiesityksen pysäyttämiseksi järjestetään eduskuntatalon edessä klo 13–15.00. Mielenilmaukseen osallistuvat JHL:n, Jytyn, Tehyn, Superin ja Talentian jäsenet.