JHL:n jäsenet ylityökieltoon raideliikenteessä ja lauttaliikenteessä

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n hallitus on päättänyt ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta sopimusneuvottelujen tahmean etenemisen vuoksi raideliikenteessä ja lauttaliikenteessä 1.2.2018 alkaen.

Ellei sopimusaloilla synny uutta työehtosopimusta tammikuun loppuun mennessä, ylityö- ja vuoronvaihtokiellot tulevat voimaan 1.2.2018 klo 06:00 seuraavilla sopimusaloilla:

- Paltan toimialojen työehtosopimuksiin perustuvassa yrityskohtaisessa työehtosopimuksessa Suomen lauttaliikenteen osalta.

- Raideliikenteen sopimusalat

- Energia-alan ylityökiellosta ilmoitettiin jo aiemmin.

Kiellot jatkuvat toistaiseksi.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto ovat laillisia toimenpiteitä 1.2.2018 alkaen, kun sopimukseton tila alkaa. Työehtosopimukset päättyvät 31.1.2018.

Kiellon ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle tai terveydelle. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon piirissä eivät ole myöskään sellaiset yleistä turvallisuutta tai omaisuuden turvaamista koskevat työt, joita ei ole mahdollista siirtää myöhemmäksi.

Lisätietoja:

Toimialajohtaja Håkan Ekström, 040 828 2865 / hakan.ekstrom@jhl.fi

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n reilut 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL förbereder sig för organisationsmässiga åtgärder mot uppsägningslagen: ”Ett försvagat uppsägningsskydd kan i framtiden gälla alla”11.9.2018 15:03Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL förbereder sig för politiska stridsåtgärder med vilka förbundet motsätter sig försvagandet av uppsägningsskyddet. Förbundet har höjt sin organisationsmässiga beredskap. I början av vecka 39, dvs. om ca två veckor, meddelar JHL om noggrannare stridsåtgärder.