JHL:n lakko palautti Arkean neuvottelupöytään, liitto vaatii edelleen kunnollisia työehtoja

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on valmis uusiin työehtoneuvotteluihin Arkean kanssa. Liitto vaatii edelleen, että Arkean työntekijöiden työehtojen taso turvataan. Työnantaja palasi neuvottelupöytään, koska JHL aloitti Arkeassa kolmen päivän lakon.

JHL:n lakko Arkeassa johti nopeasti tuloksiin. Arkea ilmoitti torstaina 7. marraskuuta, että se haluaa aloittaa uudelleen neuvottelut yhtiön työehdoista. Tämä on myönteinen viesti. JHL on valmis uusiin neuvotteluihin.

JHL odottaa, että Arkea tuo neuvotteluihin ehdotuksen kunnollisista työehdoista. Edelliset neuvottelut yhtiön kanssa kariutuivat, kun Arkea esitti ehtoja, joihin JHL ei voi suostua.

– JHL lähtee hakemaan Arkean tilanteeseen reilua sopimusratkaisua. Työnantajan on tarjottava tällä kertaa muutakin kuin heikennyksiä, jotta neuvottelut voivat edetä. Olemme nopeasti valmiina uusiin toimiin, jos tilanne niin vaatii, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sanoo.

Arkeassa alkoi keskiviikkona 6. marraskuuta kolmen vuorokauden lakko. Lakko jatkuu normaalisti ja päättyy päättyy perjantaina 8.11.2019 kello 24.00.

Lisätiedot:
Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

Seuraa Arkean tilannetta: jhl.fi/armotonta-arkea

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Hetan työehtosopimuksessa neuvottelutulos: Ratkaisu kohentaa henkilökohtaisten avustajien ansiotasoa, alalle ryhdytään luomaan luottamusmiesjärjestelmää21.1.2020 20:20:11 EETTiedote

Uusi työehtosopimus kehittää henkilökohtaisten avustajien työehtoja monella tavalla. Lauantailisien taso nousee, kokemuslisiä korotetaan, palkkoja nostetaan yleiskorotuksilla 1.3. alkaen ja uudenvuodenpäivästä tulee palkallinen vapaapäivä. Neuvottelutulos sopimuksesta syntyi tiistai-iltana 21. tammikuuta.

JHL vaatii hoiva-avustajakoulutuksen vakiinnuttamista ja määrän kasvattamista ­– työvoimapula uhkaa ilman lisäkoulutusta10.1.2020 11:36:16 EETTiedote

JHL, KT Kuntatyönantajat, HALI ja joukko oppilaitoksia sekä hoiva-alan yrityksiä vaativat pikaista hoiva-avustajakoulutuksen yhtenäistämistä, vakiinnuttamista ja lisäämistä. Hoiva-alan työntekijöiden eläköitymisvauhti on niin kova, että nykyisillä koulutusmäärillä ei alalle valmistu riittävästi ammattitaitoista väkeä. Työvoimapula kasvaa entistä suuremmaksi siinä vaiheessa, kun henkilöstömitoituksesta tehdään lakimuutos.