JHL:n Niemi-Laine: Suomen Yrittäjät pitää naisten oikeuksia arvottomina

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ihmettelee, kuinka naisten työelämäoikeuksien puolustaminen on yht’äkkiä synnyttänyt moraalisen konfliktin. Tällä liitto viittaa Suomen Yrittäjien aikomukseen järjestää ruokahuolto useille lakonalaisille paikkakunnille.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ihmettelee, kuinka naisten työelämäoikeuksien puolustaminen on yht’äkkiä synnyttänyt moraalisen konfliktin. Tämänpäiväisen Turun Sanomien mukaan Suomen Yrittäjät aloittavat vastatoimet yhteistyössä kuntien kanssa JHL:n ensi viikon 22.–23.10. lakolle. SY:n jäsenyritykset aikovat järjestää ruokahuollon kymmenellä lakonalaisella paikkakunnalla.

– Suomen Yrittäjät syyllistävät toiminnallaan naisia ja haluavat näköjään keskiaikaisella tavalla vaientaa heidät, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine jyrähtää.

JHL vaatii poliittisessa lakossaan maan hallitusta lopettamaan irtisanomislain valmistelut. Irtisanomislaki iskisi naisvaltaisille aloille kaikkein pahimmin, koska monien miesvaltaisten alojen työehtosopimukset tarjoavat irtisanomistilanteissa lisäsuojaa, jota naisvaltaisilla aloilla ei ole.

Niemi-Laine pohtii, miten Suomen Yrittäjien ruokajakelussa huolehditaan katkeamattomasta kylmäketjusta, erikoisruokavalioista ja hygieniasta. Onko jakelijoilla hygieniapassit? Entä miten toteutuu laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä? Onko turvallista lähettää päiväkoteihin ja kouluihin tuntematonta väkeä?

– Poliittinen lakko on laillinen työtaistelutoimi. Maan hallituksen leikkaukset muun muassa työntekijöihin, työttömiin, perheisiin ja opiskelijoihin ovat vaikutuksiltaan suurempia sekä pidempiaikaisempia kuin JHL:n työtaistelutoimet, Niemi-Laine toteaa.

Lisätietoja:

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Chefen sa: Ta med dig gruppen till toaletten och lek med barnen samtidigt som du byter blöjan. JHL: Många privata daghem anställer inte tillräckligt med personal3.2.2019 13:00:00Tiedote

De privata daghemmen klarar inte alltid av att erbjuda barnen god vård, säger Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL. Som värst kan det vara svårt för personalen att se till ens att barnen får tillräckligt med mat och att blöjorna byts. Problemen beror på att företagen inte tar in tillräckligt med personal till alla skift.

"Esimies sanoi, että ota ryhmä mukaan vessaan ja leikitä samalla, kun vaihdat vaippaa" JHL: Moniin yksityisiin päiväkoteihin ei palkata riittävästi henkilökuntaa3.2.2019 13:00:00Tiedote

Yksityisissä päiväkodeissa ei aina pystytä hoitamaan lapsia kunnolla, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL kertoo. Pahimmillaan henkilökunnan on vaikea huolehtia edes siitä, että lapsilla on riittävästi ruokaa ja vaipat pystytään vaihtamaan. Ongelmat johtuvat siitä, että yritykset eivät ota kaikkiin vuoroihin riittävästi henkilökuntaa.

JHL ja SuPer vaativat hoitajamitoitusta lakiin – turvallisuus on ykkösasia1.2.2019 15:43:02Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer vaativat vanhustenhoidon hoitajamitoitusta lakiin. Liitot vaativat myös sanktioita lain noudattamatta jättämisestä. JHL:n ja SuPerin edustajat tapasivat tänään ministeri Annika Saarikon, asiantuntijoita sekä valvontaviranomaisen ja työnantajan edustajia. Liitot veivät tavoitteensa ministerille vanhustenhoidon tilan korjaamiseksi.