JHL:n Niemi-Laine: Työnantaja haluaa maksattaa koulutusleikkaukset sivistysalan työntekijöillä

Sivistysalan työnantajat haluavat maksattaa hallituksen tekemät koulutusleikkaukset henkilöstön pussista, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sanoo. Niemi-Laineen mielestä tämä on myös yksityisellä opetusalalla, aikuiskoulutuskeskuksissa ja yliopistoissa käynnissä olevien työriitojen perimmäinen syy.

Sivistysalalla on käynnissä työriita, jossa on annettu kolme lakkovaroitusta. Yliopistoihin lakkovaroituksia on jätetty jo kaksi, yksityiselle opetusalalle ja aikuiskoulutuskeskuksiin yksi. Järjestöt ovat päätyneet lakkovaroituksiin, koska työnantaja ei ole tarjonnut neuvotteluissa kohtuullisia palkankorotuksia. Työnantaja ei suostu neuvottelemaan muistakaan työehtojen parannuksista. Työsuhteiden ehtoja ollaan jopa heikentämässä ainakin yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa.

– Ei voi olla niin, että sivistysalan henkilöstö maksaa koulutusleikkaukset muita aloja pienempinä palkankorotuksina ja merkittävinä työehtoheikennyksinä, painottaa Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

Sivistysalan oppilaitosten koko henkilöstö tekee arvokasta työtä, jolla taataan suomalaisen koulutuksen ja tutkimuksen korkea laatu. Tämä on yhteiskuntamme vahvuus ja hyvinvoinnin elinehto. Esimerkiksi hallinto- ja tukipalveluiden työntekijät ovat merkittävässä asemassa oppilaitosten arjessa. Silloin opetus- ja tutkimushenkilöstö voi keskittyä ydintehtäväänsä.

– Oppilaitosten henkilöstö on yhteisö, jonka toimivaa tiimityötä tahdomme vaalia. Työnantajien pitää muistaa eri ammattiryhmät myös silloin, kun työehdoista sovitaan. Tähän mennessä työnantaja on tarjonnut neuvotteluissa vain ehdotuksia, jotka ovat kuin märkä rätti vasten kasvoja. Työnantaja ei tunnu arvostavan osaavia työntekijöitä lainkaan.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL inleder i oktober ett omfattande övertids- och skiftbytesförbud - om beredningen av uppsägningslagen fortsätter meddelas under hösten om ytterligare åtgärder25.9.2018 12:08Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL inleder övertids- och skiftbytesförbud i början av oktober inom nästan alla avtalsbranscher. Förbuden är i kraft tills vidare. Förbundet är också berett på andra stridsåtgärder ifall beredningen av uppsägningslagen fortsätter.

JHL förbereder sig för organisationsmässiga åtgärder mot uppsägningslagen: ”Ett försvagat uppsägningsskydd kan i framtiden gälla alla”11.9.2018 15:03Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL förbereder sig för politiska stridsåtgärder med vilka förbundet motsätter sig försvagandet av uppsägningsskyddet. Förbundet har höjt sin organisationsmässiga beredskap. I början av vecka 39, dvs. om ca två veckor, meddelar JHL om noggrannare stridsåtgärder.