JHL:n Niemi-Laine uskoo: Hoitajamitoituksen kirjaaminen lakiin parantaa työssäjaksamista vanhustyössä

Hoitajamitoitus nuijittiin tänään eduskunnassa osaksi vanhuspalvelulakia. Laissa myös määritellään, mitkä työt katsotaan kuuluvan mitoituksen piiriin. JHL iloitsee uudistuksesta, sillä sen myötä hoitajat voivat todella keskittyä omaan osaamisalueeseensa, hoitotyöhön.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine on tyytyväinen siitä, että hoitajamitoitus saatiin viimein kirjattua lakiin. Tyytyväisyyttä varjostaa pitkä siirtymäaika, mitoitus kun tulee täysimääräisenä voimaan vasta 1.4.2023. Niemi-Laineen mukaan siirtymäajan pituus on kuitenkin ymmärrettävä, kun katsotaan tämän hetken taloudellista tilannetta. Täysimääräiseen hoitajamitoitukseen – seitsemän työntekijää kymmentä asiakasta kohti – siirrytään asteittain, mutta määritykset siitä, mitkä tehtävät lasketaan mitoituksessa tarkoitettuun välittömään asiakastyöhön tulevat voimaan jo ensi lokakuussa.

– Kun hoiva-avustajien työ on nyt listattu välittömäksi asiakastyöksi, hoitotyön ammattilaiset voivat viimeinkin keskittyä siihen työhön johon heidät on koulutettu. Lisäksi lähihoitajien eettinen kuormitus, jota he ovat kokeneet työn kiireen vuoksi helpottuu oleellisesti. Myös edellytykset työssäjaksamiseen ja työviihtyvyyteen paranevat. Hoiva-avustajien ansiosta lähihoitajat voivat käyttää työaikansa tehokkaammin varsinaiseen vanhusten hoitoon. Hoiva-avustajat tukevat vanhuksia muun muassa ulkoilussa, viettävät aikaa heidän kanssaan ja auttavat ruokailuissa sekä hygienian hoitamisessa, JHL:n puheenjohtaja summaa.

Vanhustenhoidon ongelmat ovat johtaneet ääritilanteiseen viime vuosien aikana, jolloin hoidon laatu ei ole vastannut sitä mitä ikääntyneet tarvitsevat. Ikääntyneille mitoituksen saaminen lakiin takaa parempaa ja laadukkaampaa hoivaa, se on heidän oikeutensa, joka pitää pystyä turvaamaan.

Hoitajamitoituksen myötä koulutetun hoito- ja hoivahenkilökunnan tarve kasvaa koko ajan. Sairaanhoitajaopinnot kestävät noin neljä vuotta, lähihoitajaopinnot kahdesta kolmeen vuotta ja hoiva-avustajaopinnot noin kahdeksan kuukautta. Niemi-Laine vaatii, että hoiva-avustajien tasalaatuinen koulutus on aloitettava välittömästi.

– Vahva tahto valtakunnallisesti yhdenmukaiseen hoiva-avustajakoulutukseen on olemassa. Se on nyt muutettava tekemiseksi. Sekä hoiva-avustajien että lähihoitajien koulutukset on nyt laitettava vahvasti liikkeelle. Hoiva-avustajat eivät yksin ratkaise hoitoalan työvoimapulaa, mutta heille on kuitenkin oma paikkansa hoivatyöympäristössä, hän sanoo.

Lisätiedot:

puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Avaintesin allekirjoittajajärjestöt eivät hyväksy väitteitä sopimusshoppailusta: Avaintesin soveltaminen ei ole sopimusshoppailua17.6.2020 15:00:44 EESTTiedote

Avaintesin allekirjoittajajärjestöt JUKO, Jyty, JHL, OAJ ja KTN toteavat, että Avaintes ei ole niin sanottu shoppailusopimus. Allekirjoittajajärjestöt eivät hyväksy sopimusshoppailua ja pitävät tavoiteltavana sitä, että kunnat ja kuntayhtymät tuottavat palvelunsa ensisijaisesti itse. Kuntien yhtiöittäessä toimintojaan on Avaintes ensisijainen ja turvallinen vaihtoehto työehtosopimukseksi.

JHL:n kysely paljastaa: Kaikki ravitsemis- ja puhtausalan ammattilaiset eivät saa kehittää osaamistaan riittävästi15.6.2020 11:13:12 EESTTiedote

Yli neljännes Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n kyselyyn vastanneista ravitsemis- ja puhtausalan ammattilaisista ilmoittaa, että osaamisen kehittämistä ei käsitellä kehityskeskusteluissa, tai että kehittämiskeskusteluja ei käydä ollenkaan. Viidennes vastaajista ilmoittaa, ettei heillä ole lainkaan mahdollisuuksia kehittää omaa ammatillista osaamistaan.