JHL:n Niemi-Laine vappupuheessaan: Nuorilla pitää olla mahdollisuus vakituiseen työhön ja turvattuun tulevaisuuteen, hallitus tarjoaa vain pätkätöitä ja tynkätuloja

Nuorillakin työntekijöillä on oltava mahdollisuus luotettaviin ja vakitituisiin työsuhteisiin, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine vaatii. Hallituksen viimeaikaiset kurjistamistoimet ajavat nuoria entistä syvemmälle määräaikaisten silpputyösuhteiden ja syrjäytymisen kierteeseen, Niemi-Laine sivaltaa vappupuheessaan.

Suomalaisen työelämän pitää tarjota jatkossakin vakituisia työsuhteita eikä pelkkää määräaikaisten silppu- ja pätkätöiden viidakkoa, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine vaatii vappupuheessaan. Nykyinen politiikka ajaa nuoria yhä syvemmällä pätkätöiden kierteeseen.

– Hallitus teki kehysriihen päätöksillä nuorista varsinaisen paarialuokan. Jatkossa alle 30-vuotiaille voi tarjota määräaikaista pätkätyötä ilman perusteita. Ainoa vaatimus on, että nuori on ollut kolme kuukautta vailla työtä. Jos tämä ei ole ikäsyrjintää, niin mikä sitten, Niemi-Laine hämmästelee.

Hallitus päätti murentaa työntekijöiden oikeusturvaa myös niin, että pienet, alle 20 hengen yritykset voivat entistä helpommin antaa työntekijöille potkut. Perusteeksi kelpaavat entistä helpommin niin kutsutut henkilökohtaiset syyt.

– Hallitus kumartaa työnantajien suuntaan. He voivat jatkossa haalia palkkalistoilleen vain nöyriä työntekijöitä, jotka eivät halua valittaa esimerkiksi palkkauksen virheistä.

Monille varhaiskasvatuksen ammattilaisille kuluva kevät on luvannut erityisen synkkiä tulevaisuudennäkymiä. Käsittelyssä oleva varhaiskasvatuslaki tarkoittaisi sitä, että lastenhoitajien määrää varhaiskasvatuksessa vähennetään tuntuvasti. Lastenhoitajiksi parhaillaan opiskelevat nuoret jäävät tyhjän päälle, jos laki tulee voimaan nykymuodossaan. Uusia hoitajia ei palkata, jos entisistäkin pitää lainsäätäjien mielestä päästä eroon.

Niemi-Laineen mielestä hallituksen politiikka murentaa entisestään nuorten luottamusta työelämään. Samaan aikaan ministerit kantavat näyttävästi huolta siitä, että Suomessa syntyy entistä vähemmän lapsia.

– Ristiriita on räikeä. Jos hallitus toivoo, että nuoret innostuvat perustamaan perheen, pitää heille tarjota muutakin kuin pätkätöitä, joista voi tulla potkut koska tahansa. Ei kukaan tahdo lapsilleen tulevaisuutta, jossa ruokarahat voivat loppua, jos pomon kanssa tulee riitaa.

Lisätiedot:

Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.