JHL:n Niemi-Laine: Varhaiskasvatuksessa pitää ottaa huomioon kaikkien ammattiryhmien työ, valmisteilla oleva lakimuutos uhkaa rikkoa toimivat työyhteisöt

Varhaiskasvatukseen saadaan riittävästi ammattitaitoista työvoimaa vain, jos kaikki alan ammattilaiset saavat ansaitsemansa arvostuksen ja kunnollisen toimeentulon, muistuttaa JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

Varhaiskasvatusalan työvoimapula voidaan ratkaista vain sillä, että kaikkien alalla työskentelevien asemaa parannetaan, muistuttaa Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

Ei leikkirahaa -kansanliike järjestää lauantaina Helsingissä mielenosoituksen, jolla vaaditaan lastentarhanopettajille parempia palkkoja. Niemi-Laineen mielestä on hyvä, että laaja kansanliike nostaa alan matalat palkat keskusteluun. Hän kuitenkin huomauttaa, että alan ongelmat eivät koske vain yhtä ammattiryhmää.

– Varhaiskasvatuksessa työskentelee paljon muun muassa perhepäivähoitajia, lastenohjaajia, lastenhoitajia, päivähoitajia, varhaiskasvatuksen sosionomeja ja lähihoitajia. Kaikki lasten kanssa työskentelevät ansaitsevat kunnollisen toimeentulon. Jokaisen työ on tärkeää, jotta lapset saavat hyvää hoitoa ja kasvatusta, ja työnantajan pitää arvostaa jokaisen työtä ja ammattitaitoa, Niemi-Laine korostaa.

Suomalainen varhaiskasvatus on kansainvälisesti arvostettua. Lapset saavat hyvää hoitoa, hoivaa ja kasvatusta, koska heidän kanssaan työskentelevillä ammattilaisilla on monipuolinen koulutustausta.

Niemi-Laine on huolissaan siitä, että valmisteilla oleva varhaiskasvatuslaki muuttaisi voimakkaasti alan henkilöstörakennetta. Lakiesitys lähtee siitä, että yliopistokoulutettujen lastentarhanopettajien osuus alan henkilöstöstä kasvaa voimakkaasti. Suunnitelma uhkaa koko varhaiskasvatuslain keskeistä ajatusta, että kasvatus, opetus ja hoito ovat tasapainossa.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Ulosmarssi ja mielenilmaus varhaiskasvatuslakia vastaan 25.4. – lakiesityksessä suuria ongelmia20.4.2018 14:20Tiedote

Varhaiskasvatusta koskevan lakiesityksen suurista haasteista johtuen pääkaupunkiseudun (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen) varhaiskasvattajat julkisella ja yksityisellä sektorilla marssivat ulos työpaikoiltaan keskiviikkona 25.4. klo 12-18. Mielenilmaus lakiesityksen pysäyttämiseksi järjestetään eduskuntatalon edessä klo 13–15.00. Mielenilmaukseen osallistuvat JHL:n, Jytyn, Tehyn, Superin ja Talentian jäsenet.

Parterna godkände förlikningsförslaget för energibranschens, alla strejker återkallas21.3.2018 17:48Tiedote

JHL och Elbranschernas fackförbund har godkänt riksförlikningsmannens förlikningsförslag i arbetstvisten inom el-, energi- ICT- och nätverksbranschen. Även arbetsgivarförbunden Palta och Energiindustrin rf godkände förslaget. Detta löser arbetstvisten inom branschen, vilket betyder att övertids- och skiftbytesförbudet och de planerade strejkerna återkallas med omedelbar verkan.