JHL:n pj Niemi-Laine: Miten sote-keskukset rahoitetaan?

Mikäli soteuudistus toteutuu nykyehdotuksen mukaisesti, vastuu sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä siirtyy kunnilta maakunnille. Suunnitelmissa on mainittu, että valtio rahoittaisi ja ohjaisi maakuntien taloutta. Yhtiömuotoisten sote-keskusten rahoituksesta ei kuitenkaan ole vielä sovittu.

- Jos rahoitusta ei ole, niin kaatuvatko sote-keskukset alkuunsa? Perustuslain mukaan julkisen puolen on turvattava sote-palvelut kansalaisille. Julkinen kantaa tässä siis kaiken riskin, koska sen on tultava hätiin, jos yhtiömuotoinen sote-keskus ei pystykään taloudellisista syistä hoitamaan velvoitteitaan, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine huomauttaa.

Maakunnilla on ratkaisuvalta palveluidensa tuottamiseen. Maakunnat voivat tuottaa omassa liikelaitoksessaan sosiaali- ja terveyskeskus -palveluja (sote-keskus) ja suunhoidon yksikön toimintaa (hammashoitola). Maakunnan päätösvallassa on, yhtiöittääkö se osan palvelutuotannostaan ja esimerkiksi perustaa julkisen sote-keskuksen lisäksi myös yhtiömuotoisen sote-keskuksen.

– Maakuntamalli ei luo leveämpiä harteita suhteessa nykyisiin kuntiin, jos rahoitusta ei lisätä tarpeeksi. Maan hallitus on tähän mennessä esittänyt ehdotuksia ainoastaan tilanteisiin, joissa maakunta on jo rahoitusongelmissa. Hallitukselta vaikuttaa unohtuneen, että rahoituksen pitää olla riittävä jo maakuntien toiminnan alusta alkaen. Vielä ehtisi ottamaan oppia Ruotsista, jossa maakunnilla on verotusoikeus, Päivi Niemi-Laine toteaa.

– Nyt riskinä on, että rahoitukseen liittyvä epävarmuus johtaa myös määräaikaisten työsuhteiden määrän kasvuun ja asukkaiden sote-palveluiden epäselvyyteen sekä asiakasmaksujen korotuksiin, Päivi Niemi-Laine huolehtii.

Lisätietoja: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, p. 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.

JHL: Lagen om småbarnspedagogik går inte in på de verkliga problemen inom sektorn – nästa regering måste ta upp lagen på nytt11.7.2018 10:30Tiedote

Riksdagen godkände den nya lagen om småbarnspedagogik i slutet av juni. I motsats till vad lagstiftarna påstår blev inte barnets intresse det centrala i lagen. Den rättar inte till en enda sak som är viktig med tanke på barnen. JHL står fast vid åsikten att nästa regering måste ta upp den godkända lagen på nytt och forma om den för barnens bästa. Förbundet kräver också en snabb utbyggnad av fortbildningsvägar för barnskötare och socionomer för att deras sysselsättningsläge inte ska försämras.