JHL:s Niemi-Laine: Servicen viktigare än skattesänkningar

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL anser att det nu är dags att satsa på servicen istället för skattesänkningar. Istället för skattesänkningar borde ett eventuellt ekonomiskt svängrum användas för annullering av nedskärningarna i semesterpenningen samt tryggande av kommunernas service.

– Olika grader av skattepopulism har fått för stort utrymme i den offentliga debatten. Under årens lopp har olika skatter sänkts eller till och med slopats. Istället för skattesänkningar borde ett eventuellt ekonomiskt svängrum användas för tryggande av kommuneras service och annullering av nedskärningarna i semesterpenningen, framhäver JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

– Nu är inte tid för skattesänkningar. Det är kortsiktigt att trixa med skattesänkningar eftersom offentliga tjänster och särskilt de offentligt producerade tjänsterna på bästa sätt förhindrar ojämlikhet och tryggar bl.a. kvinnornas samhälleliga ställning. Fungerande service sysselsätter och lockar också företagsamhet omkring sig, påpekar Niemi-Laine.

JHL:s ordförande påminner också att staten ska förbereda sig på att returnera nedskärningarna i semesterpenningen till den offentliga sektorns arbetstagare.

– Enligt konkurrenskraftsavtalet betalar arbetstagarna inom staten och kommunerna med sina semesterpenningar år 2017-2019 sänkningen i arbetsgivarnas sjukförsäkringsavgift. Som pris för detta roffar staten åt sig de pengar som sparats in vid kommunerna genom att skära ned statsandelarna till kommunerna. Det vore rätt budskap till dem som producerar offentliga tjänster att återbetala inverkningarna av nedskärningarna till och med i förtid då den ekonomiska situationen förbättras, påminner Niemi-Laine.

– Staten ska hålla fingrarna borta från kommunernas plånböcker, så att servicen kan upprätthållas. Regeringen ska vid budgetförhandlingarna i augusti besluta om åtgärder med vilka Finland håller sig i rörelse och servicens kvalitet kan tryggas, betonar Niemi-Laine.

Mer information: ordförande Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s mer än 200 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

Följ Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Senaste pressmeddelandena från Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL