JHL:s Niemi-Laine: Social- och hälsovårdstjänsterna får inte vara till salu

JHL anser att den nya propositionen till lagstiftning om valfrihet i vården inte tryggar jämlika social- och hälsovårdstjänster för alla. Äkta valfrihet förverkligas endast i områden med tillräckligt många invånare.

Regeringens senaste förslag till vårdreform skapar ojämlikhet mellan medborgare, anser Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL.

– Valfrihet förverkligas inte i glesbygden, vilket i praktiken innebär att jämställdhet när det gäller tillgång till tjänsterna inte förverkligas, säger JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

Landskapen har ett stort ansvar för att anordna och övervaka tjänsterna. Det blir dock allt svårare i takt med att serviceutbudet splittras. Landskapen ska kunna förutsätta att serviceproducenterna sköter sina skyldigheter gentemot samhället och låter utföra arbete med anständiga arbetsvillkor. JHL kräver att även vinstutdelningen ska bindas av kriterierna för samhälleliga företag när tjänsterna produceras med offentliga medel, dvs. att majoriteten av vinstintäkterna används för att främja samhälleliga mål.

I reformen eftersträvas en kraftig ökning av användningen av kundsedlar och underleverantörer som serviceproducenter. Flerproducentmodellen där tjänsterna produceras av flera olika självständiga aktörer skapar en invecklad administration och förhindrar integration av tjänsterna. Det rådet också osäkerhet om besparingseffekterna.

JHL anser att landskapen i fortsättningen ska främst producera tjänsterna som eget arbete. Vid behov kan företagen komplettera serviceutbudet. Därför ska landskapen också styra användningen av servicesedlar och ha kontroll över kostnaderna som de orsakar.

Offentliga sektorn har också i fortsättningen ett större ansvar för social- och hälsovårdstjänsterna än företagen. Om det inte finns tillräckligt många privata serviceproducenter, måste landskapet producera tjänsterna självt. Dessutom måste landskapen säkerställa resurser för jourtjänster och krissituationer.

Arbetsförhållandena för social- och hälsovårdens personal genomgår stora förändringar.

– Om företagen använder visstidsavtal allteftersom kundantalet varierar, finns det en risk att social- och hälsovårdsjobben blir snuttjobb. Proffsens arbetsmöjligheter ska tryggas inom såväl offentliga som privata sektorn. Personalen måste få delta i reformens beredning och genomförande i alla dess skeden. Social- och hälsovårdstjänsterna får inte vara till salu.

Stödtjänster, såsom instrumentskötsel, kosthåll och rengöring, är väsentliga led i social- och hälsovårdens servicekedja. Dessa tjänster ska i största möjliga utsträckning produceras som eget arbete för att trygga deras goda kvalitet.

Det finns brister i bedömningen av reformens konsekvenser och expertåsikter har åsidosatts. Regeringen har inte beaktat ökningen av datasystemens kostnader, riskerna som riktas mot specialsjukvården och risken att marknaden tas över av ett fåtal storföretag.

– Överhuvudtaget är det konstigt att man vill bygga om Finlands hela social- och hälsovårdsstruktur. Den finska modellen är det effektivaste social- och hälsovårdssystemet i hela Norden. Vill vi faktiskt ha en reform som höjer kostnaderna? Kostnadsökningen betalas för i form av lägre löner, snutt- och korttidsjobb, dålig servicekvalitet och sämre tillgänglighet, kritiserar Niemi-Laine.

Mer information:

JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine, tfn 040 702 4772

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s 220 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

JHL: Lagen om småbarnspedagogik går inte in på de verkliga problemen inom sektorn – nästa regering måste ta upp lagen på nytt11.7.2018 10:30Tiedote

Riksdagen godkände den nya lagen om småbarnspedagogik i slutet av juni. I motsats till vad lagstiftarna påstår blev inte barnets intresse det centrala i lagen. Den rättar inte till en enda sak som är viktig med tanke på barnen. JHL står fast vid åsikten att nästa regering måste ta upp den godkända lagen på nytt och forma om den för barnens bästa. Förbundet kräver också en snabb utbyggnad av fortbildningsvägar för barnskötare och socionomer för att deras sysselsättningsläge inte ska försämras.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.