JHL:s representantskap godkände det historiska SH-avtalet

JHL:s representantskap godkände motvilligt det nya arbets- och tjänstekollektivavtalet för social- och hälsovården, SH-avtalet, vid sitt extra möte. Vid representantskapsmötet hördes besvikna inlägg om arbetstider och löner. JHL:s representantskap förutsatte att SH-avtalet godkänns endast om också de andra avtalsparterna godkänner det.

JHL:s representantskap godkände torsdagen den 3 juni det nya kommunala kollektivavtalet, SH-avtalet, vid sitt extra möte. Det nya avtalet träder i kraft den 1 september och gäller social- och hälsovårdspersonalen inom kommunerna och samkommunerna.

- Social- och hälsovårdsbranschen lösgörs för närvarande tekniskt från AKTA-avtalet till ett eget avtal. I de fortsatta förhandlingarna kommer vi att utveckla anställningsvillkoren inom social- och hälsovården och bygga en avtalshelhet som beaktar hela branschens särdrag. Redan vid föregående förhandlingsomgång betonade JHL kraftigt hur viktigt det är att det nya avtalet täcker hela social- och hälsovårdsbranschen, inte endast enskilda yrken, konstaterar JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

I det första skedet är det fråga om en övergång av teknisk natur. De kommunala social- och hälsovårdsproffsen överförs från AKTA till SH-avtalet. Avtalsbytet påverkar inte lönerna, arbetstiden, semestern eller andra centrala anställningsvillkor. Avtalet gäller fram till 28.2.2022.

Läs mer här: SH-avtalet

- Också eventuella nuvarande lokala avtal förblir i kraft enligt bestämmelserna i det lokala avtalet. Förtroendemännen och arbetarskyddsfullmäktige förblir desamma som nu även om avtalet byts, betonar JHL:s förhandlingschef Kristian Karrasch.

I samband med den kommunala avtalsuppgörelsen i maj 2020 kom parterna överens om att bilda SH-avtalet. Avtalet utgör en del av de kommunala arbets- och tjänstekollektivavtalens avtalsfamilj. Avtalsparter är JAU (JHL och Jyty), Sote ry (Tehy och Super) och FOSU samt Kommunala arbetsmarknadsverket (KT).

Mer detaljerad information om SH-avtalet kommer in på JHL:s webbplats efter att alla avtalsparter har godkänt avtalet.

Mer information:
ordförande Päivi Niemi-Laine, tfn 040 702 4772
förhandlingschef Kristian Karrasch, 040 728 9046

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s cirka 200 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

Följ Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Senaste pressmeddelandena från Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

JHL fortsätter att ta strid mot Destias lönesänkningar: Bolaget vägrar förhandla, fackförbundet utlyser strejk under midsommarveckan18.6.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Destia håller styvnackat fast vid sina avsikter att byta till ett billigare kollektivavtal. Bytet skär ner lönerna med hundratals eller upp till tusen euro i året. JHL blir tvunget att försvara sig mot bolagets anställningsvillkor med en ny strejk. Fackförbundet är berett att förhandla om anställningsvillkoren med snabb tidtabell men Destia vägrar upprepade gånger att samarbeta.

JHL jatkaa taistelua Destian palkkapoljentaa vastaan: Yhtiö ei suostu neuvottelemaan, ammattiliitto lakkoon juhannusviikolla18.6.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Destia pitää jääräpäisesti kiinni aikeistaan vaihtaa halvempaan työehtosopimukseen. Vaihto nirhaisee palkoista satoja tai jopa tuhat euroa vuodessa. JHL joutuu puolustamaan yhtiön työehtoja uudella lakolla. Ammattiliitto on valmis neuvottelemaan työehdoista nopealla aikataululla, mutta Destia kieltäytyy toistuvasti yhteistyöstä.