JHL:s representantskap: stödtjänsterna fullständigt bortglömda i vårdreformen

Personalens ställning i vårdsektorns stödtjänster har inte beaktats tillräckligt i reformen av social- och hälsovårdstjänsterna, kritiserar fackförbundet JHL:s representantskap. Representantskapet uttryckte också sin oro för genomförande av landskapsreformen på grund av landskapens bristande finansiering.

Stödtjänsterna har inte beaktats tillräckligt i reformen av social- och hälsovårdstjänsterna, kritiserar fackförbundet JHL:s representantskap. Man vet inte ännu ens hur stödtjänsterna ska organiseras i de olika landskapen.

JHL:s representantskap kräver att statsmakten ingriper i situationen och sammankallar arbetsmarknadsorganisationerna, landskapens förändringsledare, Kommunförbundets representanter och centrala statliga tjänstemän som ansvarar för reformen till samråd. De måste samarbeta för att hitta lösningar på hur stödtjänsterna ska ordnas. JHL:s representantskap betonar vikten av verkligt samarbetsförfarande vid omställningar av stödtjänstsbolag. Facket förutsätter att kommunalt ägda bolag inkluderar förtroendemän i arbetsgrupper där regionala stödtjänser omorganiseras.

– Stödtjänsterna är en grundsten, utan den fungerar till exempel inte sjukvården eller socialtjänsterna. Stödtjänsternas öde måste klargöras så snabbt som möjligt, säger representantskapets ordförande Sirkka-Liisa Kähärä.

Landskapsreformen som är under väg kommer att medföra stora förändringar i den offentliga sektorns arbetsförhållanden när cirka 220 000 anställda flyttas över från kommuner, samkommuner och staten till landskapen. Nästan 25 000 JHL-medlemmar överförs till landskapen. I reformen bör man se till att arbetstagarna har jämlika och rättvisa löner och arbetsvillkor. De nya landskapsarbetstagarnas löner ska harmoniseras och för löneharmoniseringen ska säkras tillräckliga resurser.

– För samma arbete ska betalas samma lön. Det får inte finnas långvariga skillnader i arbetsvillkoren. Löneharmonisering har också en stor inverkan på utvecklingen av löneskillnader mellan könen. Målet att minska löneskillnaderna mellan män och kvinnor har skrivits in likalönsprogrammet som godkänts av regeringen, påpekar JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

Representantskapet kräver också att landskapens personal ges anställningstrygghet fram till år 2025. Anställningstryggheten ska föreskrivas om införandelagen.

I JHL:s representantskap råder djup oro om huruvida landskapen har tillräcklig finansiering. Det enda sättet att trygga landskapens ekonomiska ställning är att införa en landskapsskatt.

Om vård- och landskapsreformen genomförs enligt den nuvarande regeringens planer, kommer det att finnas en mängd problem i lagstiftningen som följande regering måste åtgärda. Förbättringar krävs i det successiva införandet av reformen och landskapen bör ges mer beslutanderätt i tjänsternas organiseringssätt, framför allt i fråga om kundsedlar och personliga budgetar.

JHL:s representantskaps ordförande Sirkka-Liisa Kähärä 050 5217 189
JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s mer än 200 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.