JHL:SOTE-sopimuksen palkkausjärjestelmän ja hyvinvointialueiden uuden työehtosopimuksen rakentaminen käynnistyy lähiviikkoina

Kunta-alalla yleiskorotusten maksatus on päässyt elo−syyskuun aikana täyteen vauhtiin. Lokakuun alussa maksuun tulevan järjestelyerän jakamisesta neuvotellaan parhaillaan. SOTE-sopimuksen palkkausjärjestelmän ja hyvinvointialueiden työehtosopimuksen rakentaminen on alkamassa. Pääsopijajärjestöt JAU ja Juko sekä Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT pitävät kiinni tekemistään sopimuksista.

Tiistaina 20.9. koolla ollut kunta-alan pääneuvotteluryhmä linjasi kesäkuussa solmitun kunta- ja hyvinvointialan sopimusratkaisun jatkoaskeleita. Työryhmät hyvinvointialueiden yleisen sopimuksen (HYVTES) ja SOTE-sopimuksen palkkausjärjestelmän valmistelemiseksi on nimetty. Työ alkaa aivanlähiviikkoina.

– Hyvinvointialueiden tulevan henkilöstön työehtojen ja -olosuhteiden kannalta olennaisetvalmistelut ovat hyvässä vauhdissa. Ammattiliitto JHL on vahvasti sopimassa sekäHYVTESinsisällöstäettä SOTE-sopimuksen palkkausjärjestelmästä. Etenemme sovitussa aikataulussa huolimatta siitä, että sote-alan työmarkkinatilanne velloo levottomasti, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine alleviivaa.

Kesäkuun alusta voimaan tulleiden yleiskorotusten46 euroa, vähintään 2,0%maksatus on päässyt vauhtiin elo-syyskuussa. Lokakuun alussa voimaan tulevan keskitetyn järjestelyerän (0,5% kunkin sopimusalan palkkasummasta) kohdentamisneuvottelut ovat käynnissä kaikissa kunta-alan sopimuspöydissä ja ne saataneen päätökseen vielä syyskuun aikana.

– Sopimuskauden työ on lähtenyt käyntiin hyvässä hengessä ja rivakalla otteella. Olemme tyytyväisiä siitä, että sopimus on alkanut näkyä palkankorotuksina jäsenille ja lisäähän tulee jo lokakuussa, toteaa JHL:n neuvottelujohtaja Kristian Karrasch.

Karrasch lisää, että hyvinvointialueiden luottamusmiessopimusten neuvottelutja paikallisten sopimusten yhtenäistämisneuvottelut käydään vielä tänä syksynä. Palkansaajapuolella neuvottelijoita ovat JAUn ja Jukon hyvinvointialuekohtaiset neuvottelijat

Lisätietoja:

puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772
neuvottelujohtaja Kristian Karrasch, 040 728 9046

Blogit aiheesta:

Yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta − Hyvinvointialueiden sopimukset solmitaan jatkossakin yhdessä kunta-alan kanssa

Kunta-alan sopimus syntyi – työ jatkuu

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 165 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.