JJ-Liha ja sadat muut avaavat ovensa Lähiruokapäivänä 10. syyskuuta!

JJ-Liha Iistä on yksi monesta toimijasta, jotka osallistuvat valtakunnalliseen Lähiruokapäivään 10.9.2022 ja avaavat ovet yleisölle. JJ-Liha osallistuu Lähiruokapäivään jo kolmatta kertaa.

Lähiruokapäivän aikana yleisöllä on mahdollisuus tutustua erilaisten tuottajien toimintaan sekä ostaa tuoreita raaka-aineita suoraan tekijöiltä ympäri Suomen. Eri kohteissa kävijöillä on mahdollisuus tutustua muun muassa paikan eläimiin, koneisiin, tuotannon prosesseihin, pihapiiriin, lähiruokaan, makujen maailmaan sekä maaseudun elämyksiin.

- Oikein mukavissa tunnelmissa odotamme vieraita etenkin näin koronan jälkeen. Innolla valmistaudumme esittelemään tilaa ja toivotamme ihmiset tervetulleiksi tutustumaan millaisissa toimitiloissa tuotetaan puhdasta suomalaista naudanlihaa, Marjo Parpala kertoo.

Lähiruokapäivänä tilan oma lihakauppa on auki, josta voit ostaa kotiin viemisiksi luomunaudanliha tuotteita. Tapahtumapäivänä voit tutustua pihapiirissä tilan suomenkarja sonneihin, suomenhevosiin sekä koneisiin. Pihapiiriin aukeaa myös tapahtuman ajaksi kesäkioski, josta voit ostaa kahvia sekä pikkupurtavaa ja nauttia maalaismiljööstä tilan pihapiirissä.

- Nykyään ihmisillä on vähemmän kontaktia maaseutuun, joten ehdottomasti kannattaa lähteä tutustumaan siihen mistä ruoka tulee. Etenkin kannattaa ottaa lapset mukaan tutustumaan elämään maaseudulla, tilan eläimiin sekä koneisiin. Eläinten kanssa toimiminen on terapeuttista ja lisää yhteyttä ympäröivään luontoon, Parpala lisää.

Valtakunnallinen Lähiruokapäivä järjestetään jo seitsemättä kertaa ja osallistuvia toimijoita riittää ympäri Suomen. Lähiruokapäivä on oikea maku- ja elämysmatka suomalaisen lähiruuan pariin: päivän aikana pääsee tutustumaan lähialueen ruoantuottajien monipuoliseen kirjoon, aina perinteisistä maatiloista riistayhdistyksiin, pienpanimoihin ja jatkojalostajiin. Mukaan ovensa avaamaan kutsutaan ruoantuottajien ohella erilaisia maaseudun toimijoita ja yrityksiä aina matkailu- ja elämyspalveluista erilaisiin yhdistyksiin ja ruoka-alan ammattilaisiin.

Osallistuvien tilojen, muiden kohteiden hakutoiminto sekä lisätietoa Lähiruokapäivästä löytyy osoitteesta www.lähiruokapäivä.fi. Lähiruokapäivän järjestäjäksi taas voi ilmoittautua tapahtumapäivään 10.9.2022 mennessä osoitteessa www.ostatilalta.fi/ryhdy-jarjestajaksi/.

JJ-Liha antaa mielellään lisätietoja oman tilansa osalta!

Heidi Kohtala, Maaseutuverkostopalvelut Marjo Parpala

050 5240318, heidi.kohtala@ruokavirasto.fi

Juuso Jussila, JJ-Liha
0408381648, info@jjliha.f

Suomen tiukennettava otettaan EU:n ennallistamisasetukseen 22.9.2022 14:24:25 EEST | Tiedote

Valtioneuvosto päätti tänään torstaina kantansa luonnon ennallistamista koskevaan EU-asetusehdotukseen. Komissio julkisti oman ehdotuksensa kesäkuussa. MTK on alkuvuodesta lähtien vaatinut hallitukselta aktiivisuutta ja Suomen etujen vahvaa puolustamista asiassa. MTK pitää erittäin tärkeänä, että kanta on nyt hallituksessa lopulta muodostettu. Otetta on kuitenkin Ruotsin tapaan edelleen tiukennettava.

KORJATTU TIEDOTE // KORVAA HETKI SITTEN LÄHETETYN TIEDOTTEEN. INGRESSIÄ KORJATTU // MTK:n puheenjohtaja Marttila: EU-parlamentin kanta puuenergiaan on kestämätön ja käsittämätön14.9.2022 15:24:56 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti tänään keskiviikkona kannastaan uusiutuvan energian direktiivin muuttamiseksi. MTK on pettynyt parlamentin tapaan käsitellä Euroopan tärkeintä uusiutuvan energian lähdettä – puuta. Parlamentti esittää puun energiakäytön vähentämistä pitkällä aikavälillä.