J.K. Rowlingin uusi lastenkirja ilmestynyt – kuvituskilpailun voittajat nyt selvillä

J.K. Rowlingin uusi, tarunhohtoinen romaani Ikkabog ilmestyy tänään 1.12.2020. Samalla julkistetaan kuvituskilpailun voittajat: 34 lasta ympäri Suomen sai teoksensa kirjaan.

Ikkabog

Syksyn aikana Ikkabog-kuvitustöitä saapui valtava määrä, lähes 2000 kappaletta ympäri Suomen. Raati oli iloisen yllättynyt kuvitusten korkeasta tasosta, eikä voittajien valinta todellakaan ollut helppoa. Voittajista nuorimmat ovat 5-vuotiaita, vanhimmat 12-vuotiaita. Sama projekti toteutettiin yhteensä 27 maassa. J.K. Rowling ei osallistunut raadin työskentelyyn.

Kirjaan on valittu 34 teosta, joiden tekijät saavat 100 euron stipendin ja Tammen kirjalahjan, joka sisältää Ikkabog-kirjan. Lisäksi jokaisen voittajan koulu tai lähikirjasto saa lahjoituksena Tammen lastenkirjoja 300 euron edestä.

Yksi voittajista, kahdeksanvuotias Nemo Tampereelta kertoo kuvitusurakasta näin:

”Tein kaikkiaan 19 kuvaa Ikkabog-tarinaan, mutta kilpailuun lähetettiin 16. Maalasin akryyleillä, vesiväreillä ja kahvilla ja piirsin liiduilla ja puuväreillä. Kirjaan valitussa työssä on akryylimaalia ja öljypastelliliitua. Voittajatyön jalanjäljet on tehty painamalla jäljet ihmesienestä leikatulla leimalla, jonka piirsin ja leikkasin itse. Tykkään piirrellä kavereiden kanssa ja askarrella mm. origameja, mutta en käy missään kuvataideharrastuksessa.

Kirjojen kuvitus on minulle yleensä tosi tärkeä asia. En halua lukea sellaisia kirjoja, joissa on rumat ja hutaistut kuvat. Tykkään Tatujen ja Patujen kuvituksista, koska ne ovat niin hauskoja ja Kepler62:sista koska niissä on niin hienot tunnelmat ja paljon sci-fiä (esim. avaruusaluksia, aseita ja Kuiskaajia). Palkinnon saaminen ja kuvan julkaisu tuntuu mahtavalta! Parasta siinä on, että muut saavat nähdä kuvani. Ja on myös tosi kiva saada antaa omalle luokalle kirjoja. Voitto on kivaa, mutta parasta on, että oli hauskaa kokeilla kuvittamista.”

J.K. Rowling kiitti kaikkia osallistujia Twitterissä: “Voittajien kuvitukset saavat tarinan elämään vielä paljon kauniimmin kuin olisin ikinä osannut kuvitella. Kiitos KAIKILLE, jotka lähettivät kuvia. Saitte minut taas muistamaan, miten paljon rakastan nuorille ihmisille kirjoittamista.”

J.K. Rowling kirjoitti Ikkabogin yli kymmenen vuotta sitten iltasaduksi nuorimmille lapsilleen ja päätti nyt jakaa perheen oman suosikin viihdyttääkseen koronaviruksen takia kotiin suljettuja perheitä. J.K. RowIing lahjoittaa kaikki kirjasta saamansa tulot COVID-19:sta kärsineiden hyväksi.

Ikkabog julkaistiin ensin internetissä niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa, jotta lapset saivat tilaisuuden osallistua kuvituskilpailuun. Kirjan on suomentanut Jaana Kapari-Jatta. Ikkabog on suuri, mukaansatempaava seikkailu kaikenikäisille. Ikkabog ei ole Harry Potter -tarina, eikä se tapahdu Velhomaailmassa. Se on erillinen, satumaailmaan sijoittuva tarina, joka sisältää kuitenkin J.K. Rowlingin aiemmin käsittelemiä teemoja.

Kuvituskilpailun voittajat (etunimi, ikä, kotipaikka)

Anni, 12, Kokkola

Malla, 7, Helsinki

Kaisla, 10, Konnevesi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Johanna Harkkila ǀ Viestintäpäällikkö ǀ Tammi ǀ +358 41 4497274 ǀ sähköposti: johanna.harkkila@tammi.fi

Arvostelukappaleet:
tiedotus@tammi.fi

Ikkabog
Nemo, 8, Tampere
Aarni, 6, Järvenpää
Anni, 12, Kokkola
Esme, 5, Kangasala
Sei, 6, Helsinki

Tammen syksyn 2021 kirjat on julkistettu13.4.2021 12:52:25 EEST | Tiedote

Suomalaisen kirjallisuuden maailmantähden Max Seeckin syyskuussa ilmestyvä romaani Kauna on trilleri yritysjohtajan murhasta. Leena Lehtolaisen Ilvesvaara on viides romaani henkivartija Hilja Ilveskerosta kertovassa sarjassa. Timo Parvela ja Pasi Pitkänen aloittavat lokakuussa maailmanvalloituksen uudella Varjot-sarjalla. Renny Harlin kertoo elämäkerrassaan ainutlaatuisen tarinansa Hollywoodin parrasvaloissa ja showbisneksen karuissa kulisseissa. Kansainvälisiä huippuja listalla edustavat nobelisti Kazuo Ishiguro odotetulla romaanillaan Klara ja aurinko sekä nuori yhdysvaltalaisrunoilija Amanda Gorman.

Spoken word runouden -taitajat yhdistävät voimansa Amanda Gormanin suomennoksissa9.4.2021 12:15:11 EEST | Tiedote

Amanda Gormanin teokset kääntää suomeksi työpari Laura Eklund Nhaga ja Aura Nurmi. Äänikirjoiksi ne tulkitsee artistinimellä Yeboyah tunnettu Rebekka Kuukka. Kaikkiaan Gormanilta suomennetaan tänä vuonna kaksi teosta, toukokuussa lahjakirja Vuori jota nousemme ja syyskuussa Loren Longin kuvittama lastenkirja Muutos nousee ja soi. Gormanin runojen laajempi kokoelma ilmestyy vuonna 2022.

Eeva-Liisa Mannerin syntymästä 100 vuotta – juhlavuoden kunniaksi Tammi julkaisee elämäkerran ja kootut teokset15.3.2021 15:03:26 EET | Tiedote

Eeva-Liisa Manner (1921–1995) on yksi merkittävimmistä sodanjälkeisistä kirjailijoistamme: monipuolinen runoilija, prosaisti, näytelmäkirjailija, esseisti, suomentaja ja kriitikko. Tänä vuonna hänen syntymästään tulee kuluneeksi sata vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Tammi julkaisee uuden, Marja-Leena Tuurnan kirjoittaman Manner-elämäkerran sekä uusintapainoksen Mannerin kootuista runoista. Juhlavuoteen sisältyy myös seminaari ja Suomen Kirjailijaliiton jakama runouspalkinto.