Jo ennakkoon "täysosumaksi" sanottu Tuomo & Markus: Game Changing -albumi kaupoissa tänään

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon uusi, tuoreltaan "täysosumaksi" ja "käänteentekeväksi" hehkutettu albumi Game Changing ilmestyi tänään 13. tammikuuta. Pandemian ja vinyylitehtaiden ruuhkien vuoksi viivästynyt, nyt tuplavinyylinä ja digipack-CD:nä julkaistu Game Changing on Suomen ja maailman ensimmäinen analogisesti tuotettu Dolby Atmos -albumijulkaisu.
Tuomo & Markus. Kuva: Tero Ahonen

Levyn neljää ennakkosingleä (Wishful InformationHighest MountainWe’re Not Buying It ja Love Coming Down) ja itse albumia on hehkutettu ulkomaisessa musiikkilehdistössä pitkin viime vuotta ja Game Changing kerää nyt ylistäviä arvioita myös kotimaisessa mediassa. Muun muassa Helsingin Sanomat antoi levylle ennakkoarvioissaan täydet viisi tähteä.

– Onhan se mieletön juttu, että levyn vastaanotto jo ennen julkaisupäivää on näin ylitsevuotavan positiivinen ja että usean vuoden tinkimätön työ ja vaivannäkö välittyy kuulijoille, Tuomo Prättälä ja Markus Nordenstreng toteavat tyytyväisinä.

Albumilla on 11 uutta originaalia Tuomo & Markus -sävellystä, joista kuuluu paitsi duon poikkeuksellinen laulu- ja yhteensoittoharmonia, myös vankka historia erilaisten musiikkigenrejen intohimoisina tutkijoina ja soittajina. Läpi koko levyn kappaleita lämmittää lisäksi humaani ajatusmaailma, jossa pieni on suurienkin aiheiden keskellä todella sitä kauneinta ja sen puolella seistään pelottomasti. Jo nimibiisi Game Changing toteaa lempeästi ja riipaisevan kauniin sävellyksen voimalla sen, jonka kaikki ovat joutuneet viime vuosina kokemaan: maailma, jonka tunsimme, on muuttunut eikä paluuta entiseen enää ole. Pysyvää on vain muutos.

Albumin saatesanat on kirjoittanut Tuomo & Markuksen musiikkia jo vuosia seurannut Rolling Stone -lehden toimittajalegenda David Fricke. Fricke kuvailee levyn tunnelmaa “psykedeelisen Helsinki-soundin puhalluksena Los Angelesin Laurel Canyonin läpi”.

Levyn äänityksen ja tuotannon immersiiviseen, monikanavaiseen ja -aistiseen Dolby Atmos -pioneerityöhön osallistuivat aktiivisesti miksaaja Tommi Vainikainen, nauhasiirrot tehnyt Väinö Karjalainen sekä monikanavamasteroinnista vastannut Svante Forsbäck. Dolby Atmos -versio Game Changing albumista on nyt kuultavissa Apple Music, Amazon Music HD ja Tidal -suoratoistopalveluissa.

Tuomo & Markus yhtyeineen juhlistavat levyä julkistuskeikoilla seuraavasti: 19.1. G Livelab Tampere, 21.1. Louhisali, Espoo, 3.2. G Livelab, Helsinki. Espoossa yhtyeen erikoisvieraana nähdään ja kuullaan myös trumpetisti Verneri Pohjolaa, joka on soittanut Tuomo & Markus -duon kanssa jo useita vuosia.
Voimaduon taustalla esiintyvät Game Changing -levylläkin soittavat rumpali-pasunisti Juho Viljanen, basisti-taustalaulaja Jere Ijäs ja pedal steel -kitaristi Miikka Paatelainen. Levyllä vierailevat Verneri Pohjolan lisäksi amerikkalaiset muusikkolegendat multi-instrumentalisti Jonathan Wilson ja kitaristi Marc Ribot, sekä kotimainen jouhikkotaiteilija Pekko Käppi.

Suomen keikkojen jälkeen Tuomo & Markus -duon vuoden 2023 kalenterissa häämöttää laajamittainen Euroopan ja Pohjois-Amerikan kiertue Jonathan Wilsonin kanssa.

Kuuntele Game Changing täältä.

Biisilista:

1. Game Changing (5:49)
2. Wishful Information (5:11)
3. Predator (3:48)
4. Highest Mountain (3:40)
5. Let This Season Go (3:09)
6. Galway (5:24)
7. Hecho En Mexico (5:16)
8. Aliens With Extraordinary Talent (7:14)
9. We're Not Buying It (4:28)
10. Love Coming Down (5:03)
11. Hearing Voices (8:09)

Tuomo & Markus: Game Changing -levynjulkistuskeikat:

19.1. G Livelab, Tampere
21.1. Louhisali, Espoo
3.2. G Livelab, Helsinki

HUOM! Lippulinkeissä on myös mahdollisuus ostaa ennakkolippu + fyysinen albumi  edulliseen yhteishintaan!

Tuomo & Markus: Game Changing -albumista sanottua:

"MUSIIKILLISESTI viivästymisestä ei ole ollut silti haittaa, sillä muotivirtauksista riippumattomat ja tyyleiltään ”ajattomat” laulut eivät ole ikääntyneet kahdessa, kolmessa vuodessa yhtään. Ellei ole käynyt päinvastoin, sillä monet kuulostavat teksteiltään nyt, tammikuussa 2023, vielä ajankohtaisimmilta.

Pakollisen tauon paras sivutuote on saattanut olla silti se ”ylimääräinen” aika, jonka he saattoivat käyttää erilaisiin jälkitöihin. Huippuun viritetty tuotanto ja monikerroksinen, immersiivinen äänimaailma täydentävät albumin, joka voi olla käänteentekevä – ”game-changing” – ainakin yhtyeelle Tuomo & Markus. Ja ehkä jossain määrin myös Prättälän ja Nordenstrengin omille urille laulaja-lauluntekijöinä."

"Mitä täysosuman jälkeen voi vielä odottaa? Ehkä ainakin sitä myöhemmin julkaistavaa instrumentaalialbumia, jonka sama kuuden muusikon Tuomo & Markus on jo tehnyt, ja vahvistettuna toisella rumpalilla." – Helsingin Sanomat (10.1.2023)

”Tuomo & Marcus are extremely talented, and Game Changing is an outstanding example of that talent. It comes strongly recommended.” – dailyvault.com (26.8.2022)

"A fascinating album from Finnish soul/jazz artist Tuomo Prattala and his countryman, singer-songwriter Markus Nordenstreng. The duo deliver what you’d dub Nordic Americana with atmospheric dashes of folk, psychedelia and jazz, and the great harmonies can hold comparison to David Crosby and Graham Nash in their prime." – Daily Express (14.10.2022)

Tuomo & Markus: Game Changing -albumin kansi

Tuomo & Markus yhdisti voimansa trumpetisti Verneri Pohjolan ja Marc Ribot'n kanssa yllättävällä jazz-funk singlellä Waiting Room28.3.2024 11:52:52 EET | Tiedote

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostama indie folk -duo Tuomo & Markus julkaisee huomenna perjantaina 29.3. uuden singlen syksyllä 2024 ilmestyvältä trumpetisti Verneri Pohjolan kanssa äänitetyltä instrumentaalialbumiltaan. Waiting Room -single poikkeaa duolle ominaisesta lauluharmonioiden dominoimasta ilmaisusta jo vierailijoidensa Marc Ribot’n (Tom Waits, Robert Plant & Alison Krauss, Black Keys, T Bone Burnett) ja trumpetisti Verneri Pohjolan vahvojen roolien vuoksi: newyorkilainen kitaralegenda vastaa Waiting Roomin soolokitaroista sekä biisin tarinaa kuljettavista puheosuuksista. Verneri Pohjolan eloisa trumpetti kommentoi ja alleviivaa kappaleen rytmikkaa.

Jaakonahon tänään ilmestyvän Build-albumin uudet sävyt yllättivät tekijänsäkin: “Tykkään siitä, että tunnelmassa ehditään olla, eikä rikota sitä vääristä syistä”22.3.2024 11:30:24 EET | Tiedote

Jaakonahon odotettu toinen instumentaalisooloalbumi Build ilmestyi kauppoihin ja suoratoistoihin tänään perjantaina 22.3.2024. Tähän mennessä levyltä on kuultu kevään mittaan kaksi singleä, tarttuvan melodiakuvion toistolla etenevä Beauty Box ja seesteisistä säkeistöistä eeppiseen loppuhuipennukseen kasvava Crickets. Jaakonahon mukaan levyn nimi juontaa juurensa hänen hiljattain edesmenneeseen rakentaja-isäänsä, joka vielä viime päivinään piirsi rakennuspiirustuksia.