Jo lähes 8 500 ihmistä vaatii oikeutta ulkoiluun ympärivuorokautisessa hoidossa

Ympärivuorokautisessa hoidossa oleville on saatava lakisääteinen oikeus ulkoiluun -kansalaisaloite on saanut noin viidenneksen tarvittavista allekirjoituksista, jotka tarvitaan aloitteen viemiseksi eduskuntaan. Päivittäistä ulkoiluoikeutta vaaditaan kirjattavaksi tekeillä olevaan itsemääräämislakiin.

Aloite ympärivuorokautisessa hoidossa olevien ulkoiluoikeudesta on kansalaisaloite.fi-verkkopalvelun kolmanneksi suosituin, tullen selvästi kahden suosituimman aloitteen perässä. Verkkopalveluun päivittyneitä kannatusilmoituksia on tullut lähes 8 500 kappaletta, joista verkkopalvelussa tehtyjä on vajaa puolet.

Ulkoiluoikeusaloitteen allekirjoittaneista selvä enemmistö on osallistunut paperilomakkeella, mikä kertoo osaltaan siitä, etteivät ikäihmiset ole löytäneet aloitetta, tai eivät kykene sitä tekemään verkossa. Vaikka kansalaisaloite ympärivuorokautisessa hoidossa olevien ulkoiluoikeudesta koskee muitakin väestöryhmiä kuin vanhuksia, ovat ikäihmiset merkittävä osa tätä joukkoa.

Jokainen kannatusääni on kannanotto

Jotta kansalaisaloite etenee eduskunnan käsiteltäväksi, on kannatusilmoituksia saatava 50 000 kappaletta. Aloitteen voi allekirjoittaa 13. toukokuuta asti ja se koskettaa yli 50 000 ympärivuorokautisessa hoidossa olevaa ihmistä ja heidän läheisiään. Jokainen allekirjoitus on kannanotto sellaisen henkilön puolesta, jonka on vaikea itse puolustaa oikeuksiaan.

Tällä hetkellä monet omaiset ja vapaaehtoiset ulkoilevat ympärivuorokautisen hoidon tarpeessa olevien kanssa, mutta monet jäävät vielä lukkojen taakse. THL:n julkaiseman tilaston mukaan keskimäärin hieman alle puolet palvelutalojen ympärivuorokautisessa hoidossa olevista asukkaista ei pääse ulos asuinrakennuksestaan edes yhtä kertaa kuukaudessa.

Jokainen ympärivuorokautisessa hoidossa oleva ihminen ansaitsee lakisääteisen oikeuden päivittäiseen ulkoiluun, joka on Suomen laissa turvattu myös vangeille. Ulkoilu on perusoikeus, jolla on merkittäviä hyvinvointia edistäviä ja terveydellisiä vaikutuksia.

Kansalaisaloitteen ympärivuorokautisessa hoidossa olevien oikeudesta ulkoiluun voi allekirjoittaa sähköisesti 13.5.2014 asti osoitteessa https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/625. Ikäinstituutista on mahdollista tilata lomakkeita allekirjoitettavaksi esimerkiksi tapahtumissa jaettavaksi. Eläkeläisyhdistykset keräävät allekirjoituksia eri puolella Suomea.

Kansalaisaloitetta tukevat Ikäinstituutti, Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto, Kuurojen Liitto, Muistiliitto, Hengitysliitto, Eläkeläiset ry, Eläkeliitto, Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry, Omaishoitajat ja läheiset -liitto ry, Suomen Setlementtiliitto sekä Valtaa vanhuus -liike.

Lisätietoa:
Ikäinstituutti johtaja Päivi Topo 040 199 4770 sekä
ulkoiluaktivisti Ilmari Nurminen 050 413 3465

Ikäinstituutti toimii hyvän vanhenemisen puolesta edistämällä toimintakykyisyyttä ja osallisuutta. Ikäinstituutti tuottaa ja välittää tietoa ikääntymisestä ja ikäihmisten elämästä, kehittää ja juurruttaa hyviä toimintatapoja terveysliikunnasta, mielen hyvinvoinnista ja ulkoilusta ikäihmisten hyväksi, antaa asiantuntemusta ikäpolitiikan suunnitteluun ja osallistuu yhteiskunnalliseen ikäkeskusteluun.