Jo liki kolmannes suomalaisista DNA:n 5G-verkon piirissä – näin verkko laajenee vuonna 2021

DNA:n 5G-verkon kuuluvuusalue kattaa jo yli 1,6 miljoonaa ihmistä, mikä on yli 30 % suomalaisista. Verkkoa rakennetaan tauotta, ja kymmeniä tukiasemia avataan viikoittain eri puolille Suomea. Vuoden 2021 alussa rakentaminen keskittyy etenkin pääkaupunkiseudulle ja Lahden alueelle, mutta verkon piiriin on tulossa myös suuri määrä uusia paikkakuntia. Lisäksi rakentamista kohdennetaan eri puolille Suomea nykyisen mobiilidataliikenteen perusteella.

Kuva: DNA

DNA:n 5G-palvelut ovat nykyisellään tarjolla jo Espoossa, Heinolassa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Järvenpäässä, Kaarinassa, Kauniaisissa, Keravalla, Kuopiossa, Lahdessa, Liedossa, Naantalissa, Nokialla, Nurmijärvellä, Oulussa, Pirkkalassa, Porissa, Raahessa, Raisiossa, Raumalla, Ruskolla, Seinäjoella, Sipoossa, Tampereella, Turussa, Tuusulassa, Vaasassa, Vantaalla, Ylivieskassa ja Ylöjärvellä.

Näiden 32 paikkakunnan lisäksi DNA:n 5G-verkko yltää paikallisemmalla peitolla jopa 45 muun kunnan alueelle. 5G-yhteyden voi siis saada paikoittain jopa 77 paikkakunnalla. DNA tiedottaa uusista 5G-paikkakunnista vasta silloin, kun verkko palvelee kattavasti niiden tiheimmin asutuilla alueilla. Vielä loppuvuoden aikana 5G-verkko on tarkoitus avata Kangasalle.

Vuoden 2021 aikana DNA:n 5G-verkko tullaan tuomaan ainakin Hollolaan, Kirkkonummelle, Kokkolaan, Kotkaan, Kouvolaan, Lohjalle, Mikkeliin, Orimattilaan, Porvooseen, Raaseporiin, Riihimäelle, Saloon ja Vihtiin. Uusien paikkakuntien lisäksi jo olemassa olevaa 5G-peittoa laajennetaan ensi vuonna etenkin Espoossa, Helsingissä, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Kauniaisissa, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Porissa, Raumalla, Seinäjoella, Sipoossa, Vaasassa ja Vantaalla.

5G myös sinne, missä tarve on suurin – näin rakentamisvuosi 2021 alkaa

Alkavan vuoden tammikuussa 5G-verkon laajentaminen jatkuu Helsingin kantakaupungin alueella, Espoossa, Vantaalla ja Lahdessa. Näiden lisäksi tänä vuonna aloitettua rakentamista viimeistellään Turussa ja Tampereella. Myös uusia paikkakuntia tullaan tuomaan verkkoon vuoden alusta alkaen, osa mainitun paikkakuntalistan mukaisesti, osa nykyisen 4G-verkkodatan perusteella. Tämä tarkoittaa, että tukiasemia uusitaan nimenomaan niillä alueilla ja paikkakunnilla, missä tarve lisäkapasiteetille on suurin.

”Seuraamme jatkuvasti nykyisten 4G-tukiasemiemme kapasiteetin riittävyyttä eri puolilla Suomea. Emme siis suinkaan rakenna verkkoamme ainoastaan isommat kaupungin edellä, vaan myös pienempiä paikkakuntia tulee mukaan jatkuvasti siellä, missä tarve nopeammille yhteyksille ja lisätylle kapasiteetille on kaikista suurin”, DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari kertoo.

Itä- ja Pohjois-Suomen osalta 5G-verkkoa alkaa rakentaa DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy. Yhteisverkon kolmivuotinen 5G-verkon rakennusprojekti käynnistyy alkuvuodesta 2021. Yhdistettyjen Telian ja DNA:n taajuuskaistojen avulla Yhteisverkko pystyy rakentamaan kokonaan uuden, erittäin suuren kapasiteetin radioverkon, joka tarjoaa operaattoreiden asiakkaille nopeat ja viiveettömät yhteyden vuosiksi eteenpäin. Yhteisverkon 5G-rakennusprojektin etenemisestä tullaan tiedottamaan tarkemmin lähikuukausina.

DNA:n 5G-verkon peittokartta ja lisätietoa verkossa on saatavissa osoitteessa www.dna.fi/5G. Peittokartan päivittymisessä on viivettä, minkä vuoksi aivan uusimmat tukiasemat eivät välttämättä vielä näy.

radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Take it from an information security expert: Three key basics everyone should take care of – the life cycle of domestic appliances creates new data security challenges26.1.2021 09:30:00 EETPress release

Having worked in the information security sector for over two decades, Seppo Pekonen, Information Security Manager at DNA, highlights three key issues when it comes to everyday data security: protecting your identity, identifying scam messages and keeping the data security of your devices up to date. The widespread use of IoT creates a brand new set of information security challenges, and solving them requires the best information security solutions available.

Tietoturva-asiantuntija listaa: Kolme tärkeää perusasiaa, joista jokaisen tulisi huolehtia – kodin laitteiden elinkaari luo uusia tietoturvahaasteita26.1.2021 09:30:00 EETTiedote

Yli kaksi vuosikymmentä tietoturva-alalla työskennellyt DNA:n tietoturvapäällikkö Seppo Pekonen korostaa arjen tietoturvassa kolmea asiaa: oman identiteetin suojaamista, huijausviestien tunnistamista ja laitteiden tietoturvapäivitysten pitämistä ajan tasalla. IoT-teknologian laajamittainen käyttö luo aivan uusia tietoturvahaasteita, joiden ratkaisemiseksi on hyödynnettävä parhaita tarjolla olevia tietoturvaratkaisuja.