Jo Nesbøn kirjojen myynti ylittänyt Suomessa miljoonan kappaleen rajan

Tänä syksynä ilmestynyt Valtakunta on Nesbøn kahdeksastoista rikosromaani. Johnny Kniga on nordic noirin kuninkaan pitkäaikainen kustantaja Suomessa.

Jo Nesbølta on ilmestynyt yhteensä 18 rikosromaania. Ne kaikki on julkaistu myös suomennoksina. Myös hänen kirjoittamiaan lastenkirjoja on julkaistu suomeksi. Kuva: Thron Ullberg

Jo Nesbøn syykuussa ilmestynyt rikosromaani Valtakunta on ylittänyt ensimmäisten viikkojen aikana 15 000:en myydyn kirjan rajan. Samalla hänen teostensa yhteenlaskettu myynti Suomessa on nyt yli miljoona kappaletta. Ensimmäinen suomennettu Nesbøn teos oli Harry Hole-sarjan aloittanut Lepakkomies, joka julkaistiin vuonna 2001.

Jo Nesbøn kirjoja on käännetty yli neljällekymmenelle kielelle ja myyty maailmanlaajuisesti yli 45 miljoonaa kappaletta. Suomessa hänen lukijamääränsä on kasvanut tasaisesti. Viime vuonna julkaistu romaani Veitsi oli vuoden 2019 myydyin käännetty kaunokirja Suomessa.

”On ollut innostavaa seurata Jo Nesbøn kasvua tuntemattomasta norjalaiskirjailijasta kansainväliseksi komeetaksi. Erityisen hauskaa on ollut olla osavastuussa neljäskymmenesviidesosan Jon teosten kokonaismyynneistä maailmassa. Kerrankin laatu kohtaa määrän”, Johnny Knigan kustantaja Jaakko Pietiläinen sanoo.

Vuonna 1960 Oslossa syntynyt Nesbø on noussut ensin johtavaksi norjalaiseksi rikoskirjailijaksi Harry Hole -romaaneillaan, sitten johtavaksi pohjoismaiseksi kirjailijaksi. Tänä päivänä hän on yksi maailman suosituimmista kirjailijoista.

Suomalaisilla lukijoilla on harvinainen mahdollisuus päästä seuraamaan Jo Nesbøn livehaastattelua sunnuntaina 25. lokakuuta, jolloin hän esiintyy Helsingin kirjamessut verkossa -tapahtumassa.

Nesbøn suomalainen kustantaja Johnny Kniga on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä.

Lisätiedot: