Joditabletteja ei ole tarpeen hamstrata

Yksi 10 joditabletin pakkaus riittää usealle ihmiselle ja 40 vuotta täyttäneet eivät tarvitse niitä ollenkaan. Ydinvoimalaonnettomuuden aikana ensisijainen toimi on sisätiloihin suojautuminen.
Joditabletteja. Julkaisuvapaa kuvituskuva | Apteekkariliitto

Sosiaali- ja terveysministeriö on päivittänyt ohjeen lääkejodin käytöstä säteilyvaaratilanteessa. STM suosittelee 3–40-vuotiaille ja raskaana oleville omaehtoista varautumista ja joditablettien hankkimista.

Apteekkariliitto muistuttaa, että akuuttia kiirettä joditablettien hankkimiseen ei ole. Apteekkien varastot ovat tilapäisesti loppu, mutta lisää jodivalmisteita saadaan apteekkeihin lähiaikoina.

– Kannattaa aluksi tarkistaa, löytyykö kotoa voimassa oleva joditablettipakkaus. Yhdestä 10 tabletin pakkauksesta riittää kerta-annos usealle ihmiselle, kertoo Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler.

– Jos joditabletteja ei löydy tai ne ovat vanhentuneet, voi kodin lääkekaapin täydentää seuraavalla apteekkikäynnillä. Joditabletteja kannattaa hankkia vain, jos taloudessa asuu alle 40-vuotiaita tai raskaana olevia henkilöitä. Vanhentuneet joditabletit tulee palauttaa apteekkiin lääkejätteenä.

Ensisijainen toimi on sisätiloihin suojautuminen

Ydinvoimalaonnettomuuden aikana ympäristöön voi levitä radioaktiivista jodia, joka saattaa kertyä kilpirauhaseen ja suurina säteilyannoksina lisätä kilpirauhassyövän riskiä.

Tehokkain keino välttää säteilyä on suojautua sisätiloihin. Lääkejodia sisältävien tablettien ottaminen on toissijainen keino.

Säteilyvaaratilanteessa suurin riski on sikiöillä, pienillä lapsilla ja kasvuiässä olevilla. Aikuisille säteilystä ei ole samanlaista riskiä, minkä vuoksi yli 40-vuotiaille ei enää suositella joditabletteja.

Suomessa ei ole myynnissä eikä saatavilla alle 3-vuotiaille soveltuvaa jodivalmistetta. Julkinen terveydenhuolto hankkii valmisteet, ja parhaillaan selvitetään, mikä olisi niille paras jakelutapa.

Joditabletteja ei tule koskaan käyttää ilman viranomaisen ohjetta.

Lisätietoja: farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler, Suomen Apteekkariliitto, charlotta.sandler@apteekkariliitto.fi, p. 010 6801 409

Joditabletteja. Julkaisuvapaa kuvituskuva | Apteekkariliitto