Joel Haahtelan rakastetun pienoisromaanitrilogian viimeinen osa kietoutuu totuuden kaipuuseen

Jaakobin portaat vie ikivanhojen myyttien ja lumisateen läpi ihmisyyden ytimeen ja pohtii rakkautta, välittämistä ja menneisyyden käsittelyä.

Mies saa puhelinsoiton: hänen veljensä on hoidettavana psykiatrisessa sairaalassa Jerusalemissa ja tarvitsee saattajaa päästäkseen kotiin. Perillä mies majoittuu veljensä vuokrahuoneistoon vanhan kaupungin liepeillä ja löytää merimiespappina toimineen isoisänsä vanhan muistikirjan. Kirjassa on salaperäinen merkintä: Jaakobin portaat. Merkintä alkaa kiehtoa miestä ja saa hänet kulkemaan yhä syvemmälle kaupunkiin. Matkaoppaana toimii öitään kattoterassilla viettävä psykoterapeutti. Mutta miksi talvisessa Jerusalemissa tuoksuu syreeni? Minkä vuoksi mies oikeastaan saapui sinne?

Joel Haahtela (s. 1972) on kirjailija ja lääkäri. Hänen romaaninsa ovat voittaneet kirjallisuuspalkintoja ja olleet Finlandia- ja Runeberg-palkintoehdokkaana. Jaakobin portaat on lukijoiden rakastaman pienoistrilogian päätösosa. Ensimmäinen, Adelen kysymys (2019) pohti mielenrauhaa ja sitä, voiko ihmeitä tapahtua. Hengittämisen taito (2020) keskittyi yhteen ihmisyyden tärkeimmistä voimavaroista: anteeksiantoon.

Haahtelan sanojen ja virkkeiden merkittävin anti on jättää tekstiin niin paljon tilaa, että lukija löytää sieltä itsensä. –Helsingin Sanomat

Jaakobin portaat ilmestyy 13.1.2022.

Haastattelupyynnöt ja pdf-vedokset: jenni.heiti@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi