Reserviläisurheiluliitto ry

JOENSUUN RAJAJOTOS 24.-25.02.2018, Kontiolahti – Joensuu -Liperi

Reserviläisurheiluliiton valtakunnallinen talvijotos, ”Joensuun Rajajotos”, järjestettiin 24.- 25.2.2018 Pohjois-Karjalassa kolmen kunnan alueella. Kilpailukeskuksena toimi Pohjois-Karjalan Rajavartiosto Onttolassa. Järjestelyistä vastasivat Joensuun Reserviupseerit ja Joensuun Reserviläiset yhteistyössä alueen reserviläisyhdistysten ja Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) kanssa. Materiaalituesta vastasi Kainuun Prikaati ja itselataavat kertatulikiväärit tälle jotokselle toimitti Pohjois-Savon Reserviupseeripiiri. Osallistujille ja toimihenkilöille myönnettiin kaksi rinnasteista kertausharjoitusvuorokautta tapahtumasta.

Partioita (2-4 henkeä) lähti matkaan 28 kpl ja hyvin varustautuneina aurinkoisessa talvisäässä partiolaisten ilmeet olivat aurinkoiset. Partioita oli tasaisesti koko valtakunnasta, ulkolaisia partioita edusti Hampurista paikalle saapunut Team Hamburg. Osallistujia oli kaikkiaan 99 henkilöä ja toimitsijoita reilut 60.

Jotoksen ensimmäinen aamu valkeni kirpeässä pakkassäässä. Rastien valmistelut onnistuivat hyvin ja ne testattiin erityisellä 0-partiolla, joka koeponnisti rastit ennen varsinaisia osallistujia. Rasteilla keskityttiin pääasiassa sotilaallisiin tietoihin ja taitoihin, mutta mukana oli myös muita toimijoita, kuten esim. Pohjois-Karjalan Asehistoriallinen seura.

Ensimmäisenä päivänä oli 11 tehtävärastia sekä maaliintulon jälkeen vielä erityis tehtävä, jossa askarreltiin rajapaalun miniatyyri. Yöpyminen tapahtui järjestäjien varaamissa puolijoukkueteltoissa. Sunnuntaiksi keli lauhtui huomattavasti tuoden mukanaan lumisateen. Päivän ohjelmassa tehtävärasteja oli viisi.

Kuljettava matka oli noin 35 km, lisärastien kiertäjille matka oli pidempi. Pakollisella reittiosuudella oli tehtävärasteja, jotka liittyivät sotilastietoihin ja – taitoihin, suunnistukseen ja kartanlukuun, ensiapu- ja pelastuspalvelutoimintaan, erävaellustietoihin ja -taitoihin sekä luonto- ja yleistietoon.

Voittajaksi selviytyi Akateemisen Maanpuolustusyhdistyksen partio ARU kuuden pisteen erolla Pohjois-Karjalan Pelastuslaitoksen partion, kolmas oli partio nimeltä Kyllikki Grill Scouts.

Tämä jotos oli useiden eri organisaatioiden ja ihmisten yhteistyön tulos. Paikan päältä todettuna yhteistyö sujui saumattomasti ja jokainen ponnisteli yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi eli mahdollisimman hyvän palvelun luomiseksi sekä osallistujille että toimihenkilöille. Tässä onnistuttiin saatujen palautteiden perusteella lähes 100 prosenttisesti", toteaa Reserviläisurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Tarkiainen.

Mikä on jotos?

Suomen kielen sana jotos tarkoittaa ainakin kahta asiaa. Jotos on maastovaellus, jossa tarvittavat varusteet ja muona kannetaan itse mukana ja edetään partiona tehtävärastilta toiselle. Jotoksella ei tarvitse juosta eikä taistella kelloa vastaan (mahdollista pikataivalta lukuun ottamatta). Rasteilla on tehtäviä ja joskus on matkallakin suoritettavia tehtäviä. Jotoksen ideana on pärjätä tavanomaisilla vaellusvaatteilla ja varusteilla vuorokausi tai kaksi maastossa. Yöt nukutaan yleensä omissa majoitteissa. Jotoksella käytetään omia varusteita (mm. jalkineita ja kantolaitetta) ja valitaan muona oman mieltymyksen mukaan.

Jotos tarkoittaa myös jälkijonoa. Kun partio hiihtää lumessa tai muutama partio kulkee jalan maastossa, syntyy maastoon jotos. RESUL:n jotoksen sääntöjen mukaan ”Reserviläisjotoksen tarkoituksena on ylläpitää ja edistää reserviläistaitojen säilymistä ja kehittymistä sekä kohottaa osallistujien fyysistä suorituskykyä ja kenttäkelpoisuutta.” Jos aikoo menestyä jotoksella, nuo taidot on oltava hallussa jo ennen kisaa. On jaksettava kulkea jalan tai suksilla, osattava suunnistaa ja ampua. Ensiaputaidot ovat välttämättömiä. Eniten tehtäviä on taistelijan perustaitojen alueelta; partion toiminta, eri aseiden käyttäminen, miinoittaminen, tulenjohto, viestittäminen jne.

Jotos on myös johtamisharjoitus. Partion optimikoko on neljä jäsentä ja olennaista sekä etenemisessä että erityisesti tehtävissä on, että partion johtaminen ja yhteistyö sujuu. Jotos on sosiaalinen tapahtuma. Tapahtumaan osallistutaan usein suunnilleen samalla porukalla vuodesta toiseen. Jotokseen valmistautuminen vaatii partiolta yhteistoimintaa. Jotoksen aikana nähdään tuttuja niin reitin varrella kuin yöpymisalueellakin.

Jotoksilla on myös koulutuksellinen näkökulma. Pienissä tapahtumissa palaute voi tulla välittömästi partion suorituksen jälkeen, mutta isommissa tapahtumissa järjestäjä antaa tehtävien oikeat vastaukset joko kirjallisesti tai nykyisin yhä useammin netin kautta partion tultua maaliin. Oman suorituksen analysointi on tärkeää, jos tavoitteena on parantaa omaa suoritusta seuraavalla kerralla.

Jotokselle voi osallistua myös järjestelytehtävissä. Toimitsijana asioihin saa toisenlaisen näkökulman. Tehtävän suunnittelu antaa mahdollisuuden tutustua aiheeseen rauhassa ja perusteellisesti. Tehtävärastilla toimitsijana pääsee toteamaan, miten monella tavalla partio voi toimia tehokkaasti joko oikein taikka väärin

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja Reserviläisurheiluliitosta ja jotoksista saa liiton toiminnanjohtaja Risto Tarkiaiselta, puh. 050 541 2007 ja sähköposti risto.tarkiainen@resul.fi

Reserviläisurheiluliitto ry
Döbelninkatu 2

info@resul.fi, 050 541 2007https://resul.fi

RESERVILÄISURHEILULIITTO

Reserviläisurheiluliitto (RESUL) on Reserviläisliitto ry:n (RES), Suomen Reserviupseeriliitto ry:n (RUL) ja näiden piirien sekä Maanpuolustuskiltojen liitto ry:n (MPKL) yhteinen liikunta- ja urheilujärjestö.

Jäsenmäärä on yhteensä n. 75 000 henkilöä (31.12.2021).

Liiton tehtävänä on kohottaa jäsenyhdistysten jäsenten peruskuntoa ja kehittää heidän maanpuolustustaitoja ja kenttäkelpoisuutta erityisesti sotilasluonteisen liikunnan ja kilpailutoiminnan avulla. Maanpuolustustaitoihin kuuluvat fyysinen kunto ja kenttätaidot. Kenttätaitoja ovat suunnistus-, ampuma-, kartanluku-, tulenjohto-, johtamis- ja vaellustaidot.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Reserviläisurheiluliitto ry