Johanna Oras kuvittaa suomalaisuuden teemoja Logomossa

Kuvataiteilija Johanna Oras palaa Turkuun vuosikymmenen tauon jälkeen, kun Suomen itsenäisyyden teemavuotta juhlistava 'Sivellin, joka soi Suomelle – 25 vuotta paletin pinnalla' -näyttely aukeaa Logomossa 4. lokakuuta. Kyseessä ei ole perinteinen taidenäyttely, vaan pop-up -ateljee, jossa yleisö voi tavata taiteilijan ja seurata uusien teosten valmistumista. Näyttelyyn on vapaa pääsy.
Johanna Oras: This is Finland

Aiheita kahvittelusta Kalevalaan

Johanna Oraksen idea juhlavuoden näyttelystä syntyi jo muutama vuosi sitten.

- Ajattelin, että kuvataiteilijakin voisi muistaa satavuotiasta itsenäistä isänmaata ja lähdin tutkimaan suomalaista kulttuuria eri näkökulmista. Siitä lähti syntymään kokonaisuus, joka on kasvanut matkan varrella yhä suuremmaksi.

Teoksiin on otettu teemoja suomalaisille tutuista aiheista, Kalevalasta, vaakunaleijonasta, musiikista ja runoudesta mutta myös kahvittelusta.

- Kansantarut ja legendat, Sibeliuksen musiikki sekä Eino Leinon runot ovat innoittaneet teoksia, mutta mukana on myös asetelmia suomalaisista tuotteista lähihistoriasta nykypäivään. Myös suomalainen small-talk – kahvittelukulttuuri Arabian astioineen ja korvapuusteineen on löytänyt tiensä teoksiin, Oras kertoo.

Pop-up -ateljeessa pääsee seuraamaan taiteilijaa työssään

Logomon Galleria-saliin tullaan ripustamaan noin 50 teosta eri teemoilla. Taidenäyttelyn lisäksi tilaan tulee pop-up-ateljee, jossa Johanna Oras maalaa tapahtuman ajan uusia teoksia.

- Ateljee tuo taiteilijan työn lähemmäs ihmisiä. Kävijät pääsevät näkemään teoksia eri vaiheissa ja tutustumaan konkreettisesti niiden syntyprosessiin. Samalla he näkevät, etteivät maalaukset synny – simsalabim – taikaiskusta kankaalle.

Paluu Turkuun

Näyttely on Orakselle paluu kotiin vuosikymmenen tauon jälkeen.

- Olen asunut Turussa lähes puolet elämästäni ja se on synnyinkaupunkini. Siksi on hienoa tuoda juuri tällainen juhlanäyttely Turkuun. Näyttely on saanut muualla hyvää palautetta ja olen varma, että myös turkulaiset ottavat sen omakseen, hän hehkuttaa.

Näyttely ripustetaan Logomon uuteen Galleria-saliin, joka nimensä mukaisesti sopii erinomaisesti myös taidenäyttelykäyttöön.

- Galleria mahdollistaa monenlaiset näyttelymuodot, kuten tämän pop up -ateljeen, jossa yleisö pääsee seuraamaan taiteilijan työskentelyä, kertoo Logomon toimitusjohtaja Päivi Rytsä. - Hienoa, että pääsemme vihkimään uuden tilan käyttöön oman kaupungin taiteilijan juhlanäyttelyllä.

Suomi 100 -juhlavuoden merkittävin kuvataidetapahtuma

Suomen itsenäisyyden juhlavuotta ja Oraksen neljännesvuosisadan taiteilijauraa juhlistava Sivellin, joka soi Suomelle – 25 vuotta paletin pinnalla -näyttely on avoinna yleisölle 5.–22. lokakuuta Logomon Galleria-salissa. Tätä ennen näyttely on ollut esillä muun muassa Luxembourgissa, josta kiertue lähti liikkeelle tammikuussa, Särestöniemen museossa Kittilässä sekä Oraksen omassa taiteilijakartanossa Punkaharjulla.

Sivellin, joka soi Suomelle – 25 vuotta paletin pinnalla. Galleria-sali, Logomo, Köydenpunojankatu 14, 20100 Turku. Avoinna. 5.–22.10.2017, ti–la 11–19. Vapaa pääsy.

Johanna Oras

Johanna Oras: This is Finland
Johanna Oras kuvittaa suomalaisuuden teemoja Logomossa

Logomo on kulttuurin, taiteen ja luovan talouden keskus, joka toimii entisessä VR:n konepajassa rautatieaseman ja ydinkeskustan läheisyydessä Turussa. Logomossa järjestetään konsertteja, kokouksia, seminaareja, kongresseja, teatterinäytöksiä, messuja, näyttelyjä, elokuvaesityksiä sekä erilaisia yksityistilaisuuksia. Viime vuonna Logomossa pidettiin noin 1000 eri tilaisuutta, ja talon kävijämäärä oli 369 000 henkilöä. Logomon toimitiloissa, Byråssa ja Konttorissa, työskentelee päivittäin yli 400 ihmistä noin 70 yrityksessä. Logomossa on myös taiteilijatyöhuoneita.