Johanna Oras kuvittaa suomalaisuuden teemoja Logomossa

Kuvataiteilija Johanna Oras palaa Turkuun vuosikymmenen tauon jälkeen, kun Suomen itsenäisyyden teemavuotta juhlistava 'Sivellin, joka soi Suomelle – 25 vuotta paletin pinnalla' -näyttely aukeaa Logomossa 4. lokakuuta. Kyseessä ei ole perinteinen taidenäyttely, vaan pop-up -ateljee, jossa yleisö voi tavata taiteilijan ja seurata uusien teosten valmistumista. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Johanna Oras: This is Finland

Aiheita kahvittelusta Kalevalaan

Johanna Oraksen idea juhlavuoden näyttelystä syntyi jo muutama vuosi sitten.

- Ajattelin, että kuvataiteilijakin voisi muistaa satavuotiasta itsenäistä isänmaata ja lähdin tutkimaan suomalaista kulttuuria eri näkökulmista. Siitä lähti syntymään kokonaisuus, joka on kasvanut matkan varrella yhä suuremmaksi.

Teoksiin on otettu teemoja suomalaisille tutuista aiheista, Kalevalasta, vaakunaleijonasta, musiikista ja runoudesta mutta myös kahvittelusta.

- Kansantarut ja legendat, Sibeliuksen musiikki sekä Eino Leinon runot ovat innoittaneet teoksia, mutta mukana on myös asetelmia suomalaisista tuotteista lähihistoriasta nykypäivään. Myös suomalainen small-talk – kahvittelukulttuuri Arabian astioineen ja korvapuusteineen on löytänyt tiensä teoksiin, Oras kertoo.

Pop-up -ateljeessa pääsee seuraamaan taiteilijaa työssään

Logomon Galleria-saliin tullaan ripustamaan noin 50 teosta eri teemoilla. Taidenäyttelyn lisäksi tilaan tulee pop-up-ateljee, jossa Johanna Oras maalaa tapahtuman ajan uusia teoksia.

- Ateljee tuo taiteilijan työn lähemmäs ihmisiä. Kävijät pääsevät näkemään teoksia eri vaiheissa ja tutustumaan konkreettisesti niiden syntyprosessiin. Samalla he näkevät, etteivät maalaukset synny – simsalabim – taikaiskusta kankaalle.

Paluu Turkuun

Näyttely on Orakselle paluu kotiin vuosikymmenen tauon jälkeen.

- Olen asunut Turussa lähes puolet elämästäni ja se on synnyinkaupunkini. Siksi on hienoa tuoda juuri tällainen juhlanäyttely Turkuun. Näyttely on saanut muualla hyvää palautetta ja olen varma, että myös turkulaiset ottavat sen omakseen, hän hehkuttaa.

Näyttely ripustetaan Logomon uuteen Galleria-saliin, joka nimensä mukaisesti sopii erinomaisesti myös taidenäyttelykäyttöön.

- Galleria mahdollistaa monenlaiset näyttelymuodot, kuten tämän pop up -ateljeen, jossa yleisö pääsee seuraamaan taiteilijan työskentelyä, kertoo Logomon toimitusjohtaja Päivi Rytsä. - Hienoa, että pääsemme vihkimään uuden tilan käyttöön oman kaupungin taiteilijan juhlanäyttelyllä.

Suomi 100 -juhlavuoden merkittävin kuvataidetapahtuma

Suomen itsenäisyyden juhlavuotta ja Oraksen neljännesvuosisadan taiteilijauraa juhlistava Sivellin, joka soi Suomelle – 25 vuotta paletin pinnalla -näyttely on avoinna yleisölle 5.–22. lokakuuta Logomon Galleria-salissa. Tätä ennen näyttely on ollut esillä muun muassa Luxembourgissa, josta kiertue lähti liikkeelle tammikuussa, Särestöniemen museossa Kittilässä sekä Oraksen omassa taiteilijakartanossa Punkaharjulla.

Sivellin, joka soi Suomelle – 25 vuotta paletin pinnalla. Galleria-sali, Logomo, Köydenpunojankatu 14, 20100 Turku. Avoinna. 5.–22.10.2017, ti–la 11–19. Vapaa pääsy.

Johanna Oras

Johanna Oras: This is Finland
Johanna Oras kuvittaa suomalaisuuden teemoja Logomossa

Logomo on kulttuurin, taiteen ja luovan talouden keskus, joka toimii entisessä VR:n konepajassa rautatieaseman ja ydinkeskustan läheisyydessä Turussa. Logomossa järjestetään konsertteja, kokouksia, seminaareja, kongresseja, teatterinäytöksiä, messuja, näyttelyjä, elokuvaesityksiä sekä erilaisia yksityistilaisuuksia. Viime vuonna Logomossa pidettiin noin 1000 eri tilaisuutta, ja talon kävijämäärä oli 369 000 henkilöä. Logomon toimitiloissa, Byråssa ja Konttorissa, työskentelee päivittäin yli 400 ihmistä noin 70 yrityksessä. Logomossa on myös taiteilijatyöhuoneita.

Uusia nimityksiä Turun Logomon kokous- ja tapahtumapalveluissa30.11.2017 10:01Tiedote

Elina Tikkakoski myyntineuvottelijaksi Logomoon Elina Tikkakoski (27) on aloittanut Logomon myyntineuvottelijana 23.10.2017. Tikkakoski vastaa kokousten ja pienempien seminaarien myynnistä ja varauksista. Tikkakoski on koulutukseltaan Bachelor of Business Administration ja viimeistelee KTM -tutkintoaan. Jonne Haavisto tuotantopäälliköksi Logomoon Jonne Haavisto (30) on aloittanut Logomon tuotantopäällikkönä 1.10.2017. Haavisto vastaa tapahtumatilojen teknisestä ylläpidosta ja tuotannon asiakaspalvelusta.

TEATROSSA RUOKAKIN ON TAIDETTA12.10.2017 14:00Tiedote

Uudentyyppinen elämyksellinen kokonaisuus, Teatro, avataan perjantaina 13. lokakuuta Turun Logomossa. Teatrossa yhdistyvät ruoka, juoma ja erilaiset tapahtumat. Luvassa on yllätyksellisiä pop up -illallisia, elokuvateemailtoja, intiimejä jazz-klubeja ja monipuolisia show-iltoja. Teatron baari on avoinna iltapäivästä alkaen myöhään yöhön. Tilaisuudet, tapahtumat, show&dinner, etkot ja jatkot – kaikki onnistuu nyt saman katon alla.

Art Goes Logomo – suurin nykytaiteen ryhmänäyttely kahteen vuosikymmeneen Turussa9.6.2017 13:31Tiedote

Turussa on esillä suurin nykytaiteen ryhmänäyttely kahteenkymmeneen vuoteen. Art Goes Logomo esittelee 20 kansainvälistä nykytaiteilijaa meiltä ja muualta suuressa Logomo-salissa 10.6.-13.8.2017. Monet ulkomaisista, kansainvälisesti tunnetuista taiteilijoista ovat ensimmäistä kertaa esillä Suomessa ja myös suuri osa näyttelyn teoksista on ennennäkemättömiä. Tai ennenkuulemattomia, kuten Roberto Pugliesen vaikuttava La Finta Semplice. Art Goes Logomo -näyttely on koottu Logomon ja nykytaiteen galleria MAKASIINI CONTEMPORARYn yhteistyönä.