Johtajakysely: Jatkuva kyky oppia, sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus nuorten tärkeimmät taidot tulevaisuuden työelämässä

Jatkuva kyky oppia uutta on nuorten ykköstaito tulevaisuuden työelämässä, kun kysytään johtajilta. Tärkeimpien taitojen kärkikolmikkoon kuuluvat myös sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus. Kyselyyn vastasi 255 johtajaa, jotka osallistuivat tänä syksynä Tuhat nuorta johtajaa -kampanjaan. Kyseessä on kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston valtakunnallinen kampanja, joka yhdisti nuoren ja johtajan yhden työpäivän ajaksi.

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Johtajat ovat yllättävän yksimielisiä, kun pyydetään nimeämään kolme tärkeintä taitoa, joita nuoret tulevat tarvitsemaan tulevaisuuden työelämässä. Lähes kolme neljästä (73 prosenttia) kyselyyn vastanneista nostaa kärkikolmikkoon jatkuvan kyvyn oppia. Sosiaaliset taidot mainitsee 69 prosenttia ja oma-aloitteisuuden 53 prosenttia kyselyyn vastanneista johtajista.

“Sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus ovat tuttuja suosikkeja työelämätaidoista. Jatkuvan oppimisen korostuminen taas heijastaa muuttuvaa työelämää. Muutosta vauhdittavat muun muassa digitalisaatio, kansainvälinen kilpailu ja muuttuva elinkeinorakenne. Tulevaisuuden työelämässä on kyettävä pitämään oma osaaminen aktiivisesti ajan tasalla. Myös työpaikat muuttuvat yhä enemmän oppimisympäristöiksi”, Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola tulkitsee.

Kolmen kärki erottui vaihtoehdoista selvästi, mutta yli kolmannekselta kannatusta saavat myös ongelmanratkaisukyky (36 prosenttia) sekä rohkeus ja ennakkoluulottomuus (34 prosenttia).

Kysely lähetettiin 701 johtajalle, jotka osallistuivat marraskuussa kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston Tuhat Nuorta johtajaa -kampanjaan. Kyselyyn vastasi 255 johtajaa ja vastausprosentti oli 36 prosenttia. Vastaajat ovat johtajia, esimiehiä ja päälliköitä eri alojen ja eri kokoluokkien yrityksissä ja organisaatioissa ympäri Suomea. Kampanjassa johtaja otti nuoren mukaan yhden päivän ajaksi seuraamaan todellista työpäiväänsä ja johtajan arkea.

Lisätietoa

Esitys kysymyksen Mitkä ovat mielestäsi kolme tärkeintä taitoa, joita nuoret tulevat tarvitsemaan tulevaisuuden työelämässä? tuloksista (pdf)

Johanna Sipola, johanna.sipola@chamber.fi, p. 050 352 1172

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Iranin tilanne vaatii yrityksiltä riskienhallintaa4.1.2018 15:20Tiedote

Iranin kasvava epävarmuus vaatii nyt suomalaisyrityksiltä osaavaa riskienhallintaa, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Menestyäkseen yritysten on jatkuvasti otettava huomioon eri maiden muuttuvat poliittiset ja taloudelliset riskit. Markkinoiden jättäminen on aina viimeisin keino reagoida kasvaviin riskeihin. Iranille ei kuitenkaan vielä kannata kääntää selkää, mutta tilannetta on syytä seurata tarkasti", toteaa Vuori.

Keskuskauppakamarin viisi keinoa työllisyysasteen nostamiseksi2.1.2018 10:31Tiedote

Työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin tulee Keskuskauppakamarin mukaan asettaa Suomen keskeisimmäksi tavoitteeksi vuonna 2018 ja viiden vuoden tähtäimellä 80 prosenttiin. Ilman uudistuksia vanheneva väestö ei pysty tulevaisuudessa pitämään yllä nykyisiin odotuksiin perustuvaa hyvinvointiyhteiskuntaa. Keskuskauppakamari on laatinut listan keskeisistä rakenteellisista toimenpiteistä työllisyysasteen nostamiseksi.

Kauppakamarin vientiasiakirjojen kysyntä kasvaa – Kiina hipoo jo kärkeä2.1.2018 05:00Tiedote

Kauppakamarin alkuperätodistusten kysyntä on tänä vuonna noussut ennätystasolle. Alkuperätodistuksia on myönnetty marraskuun loppuun mennessä yli 64 000 kappaletta. Vastaavin lukuihin ollaan päästy viimeksi vuonna 2013. Kehitys myötäilee tullin vientikaupan tilastoja. Alkuperätodistusten kohdemaiden kärjessä on jo pitkään ollut Venäjä, mutta kakkospaikalla on nyt toista vuotta Kiina. Kauppakamarien todistuksilla sujuvoitetaan suomalaisyritysten vientiä EU:n ulkopuolelle.

Syntyikö tuotteesta tai työn jäljestä riita? Tavarantarkastus ratkaisee riidan yli puolessa tapauksista27.12.2017 05:00Tiedote

Erimielisyydet isojen hankintojen tai työsuoritteiden laadussa eivät ole harvinaisia. Jos neuvottelut ongelmatilanteissa eivät etene tai osapuolilla on hyvin erilaiset käsitykset mahdollisesta virheellisyydestä, voi Keskuskauppakamarin hyväksymästä tavarantarkastajasta (HTT) olla apua. Tavarantarkastuksen asiakkaiden keskuudessa toteutetun kyselyn mukaan 50,5 prosentissa tapauksista tavarantarkastuskertomus johti kiistassa sovintoon, ja oikeudenkäynniltä tai kuluttajariitalautakunnalta vältyttiin.