Johtajakysely: Jatkuva kyky oppia, sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus nuorten tärkeimmät taidot tulevaisuuden työelämässä

Jatkuva kyky oppia uutta on nuorten ykköstaito tulevaisuuden työelämässä, kun kysytään johtajilta. Tärkeimpien taitojen kärkikolmikkoon kuuluvat myös sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus. Kyselyyn vastasi 255 johtajaa, jotka osallistuivat tänä syksynä Tuhat nuorta johtajaa -kampanjaan. Kyseessä on kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston valtakunnallinen kampanja, joka yhdisti nuoren ja johtajan yhden työpäivän ajaksi.

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Johtajat ovat yllättävän yksimielisiä, kun pyydetään nimeämään kolme tärkeintä taitoa, joita nuoret tulevat tarvitsemaan tulevaisuuden työelämässä. Lähes kolme neljästä (73 prosenttia) kyselyyn vastanneista nostaa kärkikolmikkoon jatkuvan kyvyn oppia. Sosiaaliset taidot mainitsee 69 prosenttia ja oma-aloitteisuuden 53 prosenttia kyselyyn vastanneista johtajista.

“Sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus ovat tuttuja suosikkeja työelämätaidoista. Jatkuvan oppimisen korostuminen taas heijastaa muuttuvaa työelämää. Muutosta vauhdittavat muun muassa digitalisaatio, kansainvälinen kilpailu ja muuttuva elinkeinorakenne. Tulevaisuuden työelämässä on kyettävä pitämään oma osaaminen aktiivisesti ajan tasalla. Myös työpaikat muuttuvat yhä enemmän oppimisympäristöiksi”, Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola tulkitsee.

Kolmen kärki erottui vaihtoehdoista selvästi, mutta yli kolmannekselta kannatusta saavat myös ongelmanratkaisukyky (36 prosenttia) sekä rohkeus ja ennakkoluulottomuus (34 prosenttia).

Kysely lähetettiin 701 johtajalle, jotka osallistuivat marraskuussa kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston Tuhat Nuorta johtajaa -kampanjaan. Kyselyyn vastasi 255 johtajaa ja vastausprosentti oli 36 prosenttia. Vastaajat ovat johtajia, esimiehiä ja päälliköitä eri alojen ja eri kokoluokkien yrityksissä ja organisaatioissa ympäri Suomea. Kampanjassa johtaja otti nuoren mukaan yhden päivän ajaksi seuraamaan todellista työpäiväänsä ja johtajan arkea.

Lisätietoa

Esitys kysymyksen Mitkä ovat mielestäsi kolme tärkeintä taitoa, joita nuoret tulevat tarvitsemaan tulevaisuuden työelämässä? tuloksista (pdf)

Johanna Sipola, johanna.sipola@chamber.fi, p. 050 352 1172

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Pörssiyhtiöiden maksamat osingot finanssikriisiä edeltävälle tasolle - osinkotuotoilla merkittävä rooli hyvinvoinnin ja kulttuurin rahoituksessa9.7.2018 00:01Tiedote

Suomalaisten pörssiyhtiöiden osakkeenomistajilleen maksama osinkotuotto on keskimäärin noin 4 prosenttia. Yhteenlaskettu osinkoina maksettu määrä 9,5 miljardia euroa on nyt palautunut finanssikriisiä edeltäneelle tasolle. Yhtiökohtaiset erot ovat suuret, sillä joka viides pörssiyhtiö ei maksa lainkaan osinkoa tänä vuonna. Toisaalta 5 suurta pörssiyhtiötä maksaa yli puolet osingoista. Suurten pörssiyhtiöiden pääkonttorien houkutteleminen Suomeen lisäisi valtion verotuloja, sillä osinkojen lähdeverot maksetaan siihen maahan, jossa pääkonttori sijaitsee.

Piilomarkkinointi on yritysten somemarkkinoinnin kompastuskivi4.7.2018 00:01Tiedote

Somemarkkinoinnin suurin kompastuskivi on tällä hetkellä piilomarkkinointi, kertoo mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista. Hänen mukaansa huomautuksia saavat tasaisesti niin pienet kuin suuretkin yritykset eri toimialoilta. Erityistä huomiota markkinoinnin toteutukseen tulisi kiinnittää silloin, kun yritys käyttää vaikuttajia, kuten bloggaajia ja vloggaajia markkinoinnissaan.

Yritysjohtajat: Ulkomaisten työntekijöiden saatavuusharkinnasta luovuttava13.6.2018 07:30Tiedote

Suomalaisten yritysjohtajien mukaan EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta tulisi luopua. Kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselyyn vastanneista yritysjohtajista enemmistö kannattaa saatavuusharkinnan poistamista. Kyselyssä tiedusteltiin myös yritysjohtajien arviota Suomen hallituksen ja opposition toiminnasta. Suomen hallitus saa yritysjohtajilta arvosanan 7,3 ja oppositio 5,3 asteikolla 4–10.