Johtajakysely: Jatkuva kyky oppia, sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus nuorten tärkeimmät taidot tulevaisuuden työelämässä

Jatkuva kyky oppia uutta on nuorten ykköstaito tulevaisuuden työelämässä, kun kysytään johtajilta. Tärkeimpien taitojen kärkikolmikkoon kuuluvat myös sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus. Kyselyyn vastasi 255 johtajaa, jotka osallistuivat tänä syksynä Tuhat nuorta johtajaa -kampanjaan. Kyseessä on kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston valtakunnallinen kampanja, joka yhdisti nuoren ja johtajan yhden työpäivän ajaksi.

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Johtajat ovat yllättävän yksimielisiä, kun pyydetään nimeämään kolme tärkeintä taitoa, joita nuoret tulevat tarvitsemaan tulevaisuuden työelämässä. Lähes kolme neljästä (73 prosenttia) kyselyyn vastanneista nostaa kärkikolmikkoon jatkuvan kyvyn oppia. Sosiaaliset taidot mainitsee 69 prosenttia ja oma-aloitteisuuden 53 prosenttia kyselyyn vastanneista johtajista.

“Sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus ovat tuttuja suosikkeja työelämätaidoista. Jatkuvan oppimisen korostuminen taas heijastaa muuttuvaa työelämää. Muutosta vauhdittavat muun muassa digitalisaatio, kansainvälinen kilpailu ja muuttuva elinkeinorakenne. Tulevaisuuden työelämässä on kyettävä pitämään oma osaaminen aktiivisesti ajan tasalla. Myös työpaikat muuttuvat yhä enemmän oppimisympäristöiksi”, Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola tulkitsee.

Kolmen kärki erottui vaihtoehdoista selvästi, mutta yli kolmannekselta kannatusta saavat myös ongelmanratkaisukyky (36 prosenttia) sekä rohkeus ja ennakkoluulottomuus (34 prosenttia).

Kysely lähetettiin 701 johtajalle, jotka osallistuivat marraskuussa kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston Tuhat Nuorta johtajaa -kampanjaan. Kyselyyn vastasi 255 johtajaa ja vastausprosentti oli 36 prosenttia. Vastaajat ovat johtajia, esimiehiä ja päälliköitä eri alojen ja eri kokoluokkien yrityksissä ja organisaatioissa ympäri Suomea. Kampanjassa johtaja otti nuoren mukaan yhden päivän ajaksi seuraamaan todellista työpäiväänsä ja johtajan arkea.

Lisätietoa

Esitys kysymyksen Mitkä ovat mielestäsi kolme tärkeintä taitoa, joita nuoret tulevat tarvitsemaan tulevaisuuden työelämässä? tuloksista (pdf)

Johanna Sipola, johanna.sipola@chamber.fi, p. 050 352 1172

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Muistutuskutsu: Keskuskauppakamarin syysseminaari 8.10. - Tähtivieraana Jyrki Katainen8.10.2018 10:40Tiedote

Keskuskauppakamari järjestää luottamushenkilöilleen syksyn kick off -seminaarin maanantaina 8.10.2018 ravintola Palacessa (Eteläranta 10). Seminaarissa vierailee puhumassa EU-komission työllisyydestä, kasvusta, investoinneista ja kilpailukyvystä vastaava varapuheenjohtaja Jyrki Katainen. Kataisen aihe on kauppapolitiikka muuttuvassa maailmassa. Kataisen puheenvuoro kuullaan klo 15:30-16:30. Tilaisuus on avoin tiedotusvälineiden edustajille. Pyydämme ennakkoilmoittautumista maanantaihin 8.10. klo 12 mennessä: viestintäpäällikkö Jenny Thuneberg (jenny.thuneberg@chamber.fi, 050-5911499).

Mediakutsu: Keskuskauppakamarin syysseminaari - Tähtivieraana Jyrki Katainen5.10.2018 15:30Tiedote