Johtajakysely: Jatkuva kyky oppia, sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus nuorten tärkeimmät taidot tulevaisuuden työelämässä

Jatkuva kyky oppia uutta on nuorten ykköstaito tulevaisuuden työelämässä, kun kysytään johtajilta. Tärkeimpien taitojen kärkikolmikkoon kuuluvat myös sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus. Kyselyyn vastasi 255 johtajaa, jotka osallistuivat tänä syksynä Tuhat nuorta johtajaa -kampanjaan. Kyseessä on kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston valtakunnallinen kampanja, joka yhdisti nuoren ja johtajan yhden työpäivän ajaksi.

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Johtajat ovat yllättävän yksimielisiä, kun pyydetään nimeämään kolme tärkeintä taitoa, joita nuoret tulevat tarvitsemaan tulevaisuuden työelämässä. Lähes kolme neljästä (73 prosenttia) kyselyyn vastanneista nostaa kärkikolmikkoon jatkuvan kyvyn oppia. Sosiaaliset taidot mainitsee 69 prosenttia ja oma-aloitteisuuden 53 prosenttia kyselyyn vastanneista johtajista.

“Sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus ovat tuttuja suosikkeja työelämätaidoista. Jatkuvan oppimisen korostuminen taas heijastaa muuttuvaa työelämää. Muutosta vauhdittavat muun muassa digitalisaatio, kansainvälinen kilpailu ja muuttuva elinkeinorakenne. Tulevaisuuden työelämässä on kyettävä pitämään oma osaaminen aktiivisesti ajan tasalla. Myös työpaikat muuttuvat yhä enemmän oppimisympäristöiksi”, Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola tulkitsee.

Kolmen kärki erottui vaihtoehdoista selvästi, mutta yli kolmannekselta kannatusta saavat myös ongelmanratkaisukyky (36 prosenttia) sekä rohkeus ja ennakkoluulottomuus (34 prosenttia).

Kysely lähetettiin 701 johtajalle, jotka osallistuivat marraskuussa kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston Tuhat Nuorta johtajaa -kampanjaan. Kyselyyn vastasi 255 johtajaa ja vastausprosentti oli 36 prosenttia. Vastaajat ovat johtajia, esimiehiä ja päälliköitä eri alojen ja eri kokoluokkien yrityksissä ja organisaatioissa ympäri Suomea. Kampanjassa johtaja otti nuoren mukaan yhden päivän ajaksi seuraamaan todellista työpäiväänsä ja johtajan arkea.

Lisätietoa

Esitys kysymyksen Mitkä ovat mielestäsi kolme tärkeintä taitoa, joita nuoret tulevat tarvitsemaan tulevaisuuden työelämässä? tuloksista (pdf)

Johanna Sipola, johanna.sipola@chamber.fi, p. 050 352 1172

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Pörssiyhtiöiden hallitukset päättävät jatkossakin toimitusjohtajan palkitsemisesta16.4.2018 13:19Tiedote

Valtiovarainministeriön osakkeenomistajien oikeudet -työryhmä on tänään antanut mietintönsä, joka sisältää muutoksia esimerkiksi institutionaalisten sijoittajien avoimuuteen ja toimitusjohtajan palkitsemiseen. Työryhmän ehdottamilla muutoksilla ei Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan olisi merkittäviä vaikutuksia suomalaisiin pörssiyhtiöihin.

EU:n ajama amerikkalaistyylinen ryhmäkanne ei sovi Suomeen13.4.2018 14:17Tiedote

Euroopan komission julkistama Kuluttajat vahvempaan asemaan -lakipaketti sisältää ryhmäkannetta koskevan direktiiviehdotuksen. Ryhmäkanteen toteutuminen komission esittämässä muodossa tekisi tyhjäksi suomalaisen tasapainoisen ryhmäkannesääntelyn ja virkavastuulla tehtävän harkinnan. Ehdotus sisältää Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan piirteitä amerikkalaisesta ryhmäkannekäytännöstä, jossa yksityiset tahot voivat tehtailla kanteita.

Kehysriihen päätökset eivät korjaa rakenteellista alijäämää11.4.2018 21:56Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät toimet ovat Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan oikeansuuntaisia. Työllisyyttä tukevat ratkaisut eivät kuitenkaan riitä nostamaan työllisyysastetta sellaiselle tasolle, että julkisen talouden rakenteellinen alijäämä korjaantuisi. Romakkaniemi on pettynyt, että hallitusohjelman kirjauksesta huolimatta paikallinen sopiminen ei edennyt kehysriihessä.

Keskuskauppakamarin Romakkaniemi kehysriihestä: Vetokratia halvaannuttaa päätöksentekoa3.4.2018 11:35Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi perää hallitukselta julkista taloutta tervehdyttäviä päätöksiä kehysriihessä. Talouskasvu on jättänyt varjoonsa sen tosiasian, että julkinen velka kasvaa edelleen ja hyvinvointivaltion tulevaisuuden kannalta välttämättömiä rakenteellisia uudistuksia on edelleen tekemättä. Työllisyysaste on aivan liian alhainen hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksen turvaamiseksi.

Sote-uudistus vietävä maaliin - paluu lähtöruutuun olisi surkea vaihtoehto14.3.2018 00:30Tiedote

Ehdotettu sote-uudistus ei ole täydellinen ratkaisu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseksi pitkällä aikavälillä. Uudistuksen toteuttaminen on kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto kuin sen kaataminen. “Sote-uudistus vie tilannetta parempaan suuntaan nykytilaan verrattuna. Se luo myös hyvän pohjan kehittää palveluiden tuottavuutta ja laatua tulevaisuudessa. Sen takia uudistus on parempi toteuttaa, kuin palata alkuruutuun”, toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.