Joka kolmas suomalainen lapsiperhe kokee sosiaalista painetta kuluttaa yli varojensa

31 prosenttia suomalaisvanhemmista kertoo kokevansa sosiaalista painetta ostaa lapsilleen jotain, johon heillä ei oikeastaan olisi varaa. Määrä on hyvin lähellä eurooppalaista keskiarvoa (33 prosenttia).

Intrumin teettämän eurooppalaisten kuluttajien maksukäyttäytymistä selvittävän kyselyn mukaan noin neljännes suomalaisvanhemmista on lainannut rahaa kerran tai useammin viimeisen kuuden kuukauden aikana tai käyttänyt luottokortin luottorajan täyteen ostaakseen jotain lapsilleen. Vanhempien kokema sosiaalinen ryhmäpaine kuluttaa yli varojensa kohdistui voimakkaimmin erityisesti merkkivaatteita, kenkiä ja matkapuhelimia koskeviin hankintoihin. Pelikonsolit, videopelit, urheiluvarusteet sekä matkat olivat seuraavaksi suosituimpia hankintoja, joiden kohdalla lapsiperheet näyttäisivät kuluttavan yli varojen.

- Yhteiskunnassamme ja arvoissamme tapahtuvat muutokset heijastuvat myös kulutuskäyttäytymiseen. Tällä hetkellä vallitsee kuluttajien markkinat, ja sosiaalinen media mahdollistaa trendien syntymisen ja leviämisen ennennäkemättömällä vauhdilla. Ihmisillä on kautta aikojen ollut tarve tulla sosiaalisesti hyväksytyksi omissa vertaisryhmissään, ja lasten ja nuorten keskinäinen vertailu voi olla kovaakin. Näillä seikoilla voi olla vaikutuksia vanhempien ostopäätöksiin, pohtii Intrumin myynti- ja markkinointijohtaja Juha Iskala tuloksen syitä.

- On kuitenkin hyvä muistaa, että vanhemmilla itsellään on paras ymmärrys omasta taloudellisesta maksukyvystään, ja että omilla valinnoillaan he välittävät myös lapsilleen signaalin ja mallin kestävästä taloudenpidosta – taidosta, jonka varaan jokaisen nuoren on turvallista oma taloutensa rakentaa.

Kun otetaan huomioon kaikki suomalaiset vastaajat, 21 prosenttia kokee, että sosiaalinen media luo paineita kuluttaa yli varojensa. Euroopassa vastaava luku on jopa 39 prosenttia.

Tulokset perustuvat Intrumin raporttiin kuluttajien maksutavoista.

Intrum on kerännyt tutkimustietoa 24 401 kuluttajalta 24 Euroopan maasta muodostaakseen kuvan Euroopan kuluttajien jokapäiväisestä elämästä; heidän kuukausittaisesta kulutuskäyttäytymisestään ja kyvystään hoitaa henkilökohtaista talouttaan. Nämä tutkimustulokset esitellään Kuluttajien maksutaparaportissa 2017 (European Consumer Payment Report). Vuoden 2017 raportti on nyt ilmestynyt.Tutustu tuloksiin ja lataa raportit koko Euroopan sekä Suomen tuloksista veloituksetta.

Lataa raportti käyttöösi

Viisi vinkkiä parempaan taloudenhallintaan:

1. Harkitse tarkkaan, ennen kuin ostat uutta. Tarvitsetko sitä todella? Harkitse tarkkaan luoton ottamista.
  2. Säästä. Siten et joudu pulaan, kun isommat maksut erääntyvät (esim. auton vakuutusmaksu) tai tulee yllättäviä menoja (esim. pesukone hajoaa).
  3. Maksa laskusi eräpäivään mennessä. Vältyt ylimääräisilta kuluilta.
  4. Pidä kirjaa tuloistasi ja menoistasi. Vältyt kuluttamasta varoja, joita sinulla ei ole.
  5. Jos et pysty maksamaan laskujasi, ota heti yhteys velkojaasi.
    Maksusuunnitelman sopiminen on sekä myyjän että ostajan etu. Myös perintään siirretyistä maksuista voi sopia perintäyhtiön kanssa.

Intrum Oy:n toimitusjohtaja Tommi Sova: ”Jokainen virheellinen luottopäätös on turha. Ongelma olisi ratkaistavissa positiivisen maksutiedon lisäämisellä luottorekisteriin jo nykyisen lainsäädännön puitteissa”12.7.2018 09:45Tiedote

Yli sadan kansanedustajan allekirjoittama lakialoite maksuhäiriömerkinnän nopeammaksi poistamiseksi luovutettiin kesäkuussa eduskunnalle. Lakialoitteessa esitetään luottotietolain muuttamista niin, että maksuhäiriömerkinnät poistetaan luottotietorekisteristä aina, kun velka on suoritettu, se on vanhentunut tai velan peruste on poistunut.