S-Pankki Oyj

Joka neljäs vuokralainen haluaa asuntonsa omistajan huomioivan ilmaston – hiilineutraali kaukolämpö käyttöön S-Asuntorahaston kohteissa

S-Asuntorahasto jatkaa aktiivista työtään kiinteistöjensä energiankulutuksen ja hiilijalanjäljen pienentämiseksi. S-Pankki osallistuu myös tänä vuonna valtakunnalliseen Energiansäästöviikkoon.
As Oy Jokiniemi Loftsissa Vantaalla käytetään vihreää kiinteistösähköä ja vihreää kaukolämpöä.

S-Pankki jatkaa ilmastotyötään toukokuussa julkaistun ilmastostrategian (pdf) mukaisesti ja osallistuu tänäkin vuonna valtakunnalliseen Energiansäästöviikkoon 5.–11.10.2020.

Energiansäästöviikko on Motivan valtakunnallinen kampanja, joka pyrkii edistämään energiansäästöä ja kestävää kulutusta. S-Pankki nousi hiljattain yhdeksi Suomen merkittävimmistä kiinteistövarainhoitajista ja suomalaiset ovat ottaneet omakseen erityisesti S-Asuntorahaston.

Energiansäästöviikon yhteydessä S-Asuntorahasto siirtyy käyttämään hiilineutraalisti tuotettua kaukolämpöä kaikissa 100-prosenttisesti omistamissaan kohteissa, joissa se on mahdollista. Muutos tapahtuu syksyllä 2020 ja se vähentää rahaston kiinteistöjen kaukolämmön CO2e-päästöjä noin 288 tonnia eli noin 83 %. Rahasto selvittää myös aktiivisesti maalämmön soveltuvuutta uusiin ja vanhoihin kohteisiinsa. Tänään julkistetun päätöksen jälkeen hiilineutraaleiden kiinteistöjen osuus kaikista rahaston 100-prosenttisesti omistamista kohteista kasvaa 71 prosenttiin ja 15 kohteeseen.

”Erikoissijoitusrahastomme sijoittaa kasvukeskusten pieniin vuokra-asuntoihin Suomen kasvukeskuksissa tai niiden lähettyvillä työssäkäynti- ja opiskelualueilla. Rahastolla on noin 13 000 osuudenomistajaa, mikä tekee siitä Suomen toiseksi suosituimman kiinteistörahaston”, S-Pankki-konserniin kuuluvan FIM Kiinteistö Oy:n toimitusjohtaja Petri Jokinen kertoo.

Päätös on luontevaa jatkoa rahaston vuosi sitten tekemälle päätökselle siirtyä käyttämään vihreää, täysimääräisesti uusiutuvilla energianlähteillä ja ilman suoria hiilidioksidipäästöjä tuotettua sähköä kohteissa, jotka rahasto omistaa 100-prosenttisesti.

Energiasäästöviikon yhteydessä S-Asuntorahasto kartoitti myös rahaston vuokra-asukkaiden näkemyksiä energiankäytöstä ja ilmastosta. Kyselytutkimuksen perusteella moni arvostaa uutta vuokrakotia etsiessään sitä, että asunto sijaitsee hyvien kävely- ja pyöräteiden (63 %) äärellä ja bussipysäkkien (62 %) lähellä. Henkilöautoliikenteen solmukohtien läheisyyttä arvosti harvempi (28 %). 26 % vastaajista toivoi, että tulevaisuudessa vuokra-asunnon omistaja toimisi hiilineutraalisti. Kyselyyn vastasi noin 300 vuokralaista, jotka asuvat rahaston omistamissa asunnoissa.

”Tulokset antavat viitteitä siitä, että yhä useammat ymmärtävät ilmastonmuutoksen tuomia haasteita ja ovat kiinnostuneita huomiomaan ilmiön omassa arjessaan”, Jokinen sanoo.

Suomalaiset ovat äänestäneet S-Pankin jo kahdeksana vuonna peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi pankiksi Pohjoismaiden laajimmassa kestävän kehityksen brändivertailussa, Sustainable Brand Indexissä.

S-Asuntorahasto on osuussarja FIM Asuntotuotto -erikoissijoitusrahastossa, jota hallinnoi S-Pankki-konserniin kuuluva FIM Varainhoito Oy.

Petri Jokinen, toimitusjohtaja, FIM Kiinteistö Oy, p. 040 751 081, petri.jokinen@fim.com

S-Pankki Oyj
Fleminginkatu 34

+358 10 767 9300https://www.s-pankki.fi

S-Pankki on kotimainen pankki ja osa S-ryhmää. Olemme olemassa siksi, että jokaisella olisi mahdollisuus vähän rahakkaampaan huomiseen. Meillä on yli kolme miljoonaa asiakasta ja tunnemme asiakkaidemme arjen. Tuomme siihen helppoutta ja hyötyä muun muassa helppokäyttöisten digitaalisten palveluidemme avulla. Täyden palvelun pankkina olemme tukena elämän pienissä ja suurissa käännekohdissa. s-pankki.fi

Lue lisää julkaisijalta S-Pankki Oyj

S-Pankin uusi rahasto sijoittaa vähähiilisempään tulevaisuuteen8.11.2023 09:00:00 EET | Tiedote

S-Pankki Ilmastotavoite Maailma Osake -rahasto sijoittaa maailmanlaajuisesti painottaen yhtiöitä, jotka tuottavat ratkaisuja yhteiskuntien siirtymässä kohti vähähiilisempää tulevaisuutta. Rahasto sijoittaa myös yhtiöihin, joilla nähdään olevan keskimääräistä paremmat valmiudet vastata yhteiskuntien vähähiilisyystavoitteiden asettamiin haasteisiin sekä hyödyntää niiden mukanaan tuomat mahdollisuudet. Rahastoa hallinnoi S-Pankki-konserniin kuuluva S-Pankki Rahastoyhtiö Oy.