Joka päivä sytytetään viisi tuhopolttoa

15 prosenttia kaikista Suomen tulipaloista on tahallaan sytytettyjä. Vuosittain sytytetään tahallaan noin 1850 tulipaloa, joten päivässä sytytetään keskimärin viisi paloa. Vajaa kolmannes tuhopoltoista kohdistuu rakennuksiin. Luvut ovat pelastusviranomaisten rekisteristä ja ne ovat keskiarvo vuodesta 2013 lähtien.

Tuhopolttojen skaala on laaja: pienistä nurmikkopaloista suuria vahinkoja aiheuttaneisiin kirkkopaloihin. Palon sytyttämisen motiivina voi olla esimerkiksi ilkivalta, kosto, muun rikoksen peittely tai vakuutusrahat. Varsinaisia pyromaaneja on vain hyvin pieni osa sytyttäjistä.

”Vahinkojen summia on vaikea arvioida. Esimerkiksi Ylivieskan vuoden 2016 kirkkopalon vahingot nousivat useisiin miljooniin euroihin”, kertoo turvallisuudesta ja vahingontorjunnasta vastaava johtaja Risto Karhunen Finanssiala ry:stä.

Tuhopolttosarjat alkavat usein pienillä paloilla edeten suurempiin kohteisiin. Usein kohteena ovat autot ja roskakatokset. Pienikin palo voi olla tuhoisa, jos se pääsee leviämään. Vakuutusala on laatinut ohjeen tuhopolttojen torjumiseksi, missä annetaan suositukset muun muassa rakennusten ja roskakatosten välisestä suojaetäisyydestä.

”Etenkin uudenvuodenjuhlinnan yhteydessä roskiksia ja roskakatoksia usein sytytetään. Roskakatokset onkin syytä lukita, jos vain mahdollista. Lisäksi palavat materiaalit kannattaa kerätä pois lojumasta ja pihat ja parkkialueet kannattaa valaista hyvin”, Karhunen neuvoo.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.