Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Joka toinen ajaa renkaansa loppuun

Jaa

Kun kesän aurinko väistyy sateiden tieltä, lain minimirajalle ajetulla renkaalla ajaminen vaatii ääretöntä varovaisuutta. Kuluneiden renkaiden uusiminen ajoissa on halpa henkivakuutus.

Suomalaisten autoilijoiden tapa käsitellä renkaitaan jättää toivomisen varaa. Autonrengasliiton kuluttajatutkimus 2022:ssa käy ilmi, että lähes puolet (48%) ajaa vanhat renkaansa loppuun ennen uusien hankkimista. Kuljettajista 45% aikoo kuluttaa myös uudet renkaansa aivan loppuun ennen niiden uusimista.

”Tieto on aika hurja. Vaikka rengas on vielä urasyvyydeltään lain mukainen, sen ohjattavuus- ja jarrutusominaisuudet märällä kelillä ovat alkaneet huonontua merkittävästi jo tuhansia kilometrejä aikaisemmin”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Lain mukaan kesärenkaan urien pitää olla vähintään 1,6 mm syvät, minkä tiesi 38 % vastaajista. Turvallisena urasyvyytenä vesikelillä pidetään 4 mm. Tätä matalammilla urilla vesi ei enää pääse poistumaan renkaan ja tien välistä, ja vesiliirron riski kasvaa.

”Vain joka neljäs autoilija tietää turvasyvyyden. Auto on suomalaisille rakas ja arjessa tärkeä kulkuväline, joten renkaisiin liittyvät turvallisuustekijät voitaisiin tuntea paremminkin.”

Rengaskaupoilla tarvitaan etukenoa
Kuluvan kevään ja alkukesän aikana rengaskaupoille saapuvia ovat hämmentäneet uutiset renkaiden tavallista huonommasta saatavuudesta. Taustalla on Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa. Kysymyksiä on niin rengaskauppiailla kuin niiden ostajillakin.

”Renkaita riittää jokaiselle, mutta tässä tilanteessa on viisautta ottaa vähän etukenoa hankintoihin. Jokaisen merkin jokaista kokoa ei löydy suoraan hyllystä, ja venähtäneet toimitusajat tekevät tilanteesta hankalan.”

Renkaat on hyvä silmäillä läpi myös kesälomareissun kynnyksellä. Jos urat ovat matalammat kuin muistikuvissa, kesärenkaat voi hyvin uusia myös keskellä kesää. Silloin rengasliikkeissä ei myöskään tavallisesti ole juuri ruuhkaa ja jokaiselle asiakkaalle on varmasti hyvin aikaa.

”Renkaat on syytä tarkastella koko pinnan alueelta, eli ulospäin näkyvän olkapään lisäksi kannattaa kurkistaa taskulampun kanssa myös renkaan sisemmän olan kuluminen.”

Oikeat aurauskulmat antavat renkaalle pitkän iän

Autonrengasliiton Kuluttajatutkimuksen mukaan autoilijoille voi antaa myös kiitosta. Entistä useampi on kiinnostunut tarkastuttamaan rengasliikkeessä autonsa aurauskulmat.

”Nopealla toimenpiteellä aurauskulmat saadaan jiiriin. Pyöränkulmien oikealla asennolla renkaan käyttöikä kasvaa huomattavasti.”

Oireita aurauskulmien virheasennosta ovat etenkin maantienopeuksissa havaittava levoton ajotuntuma sekä renkaan epätasainen kuluminen vain toiselta olalta eli reunalta. Virheasennot heikentävät auton hallittavuutta, lisäävät polttoaineen kulutusta ja kuluttavat rengasta.

”Nykyautot ovat hienoja mutta myös säädöiltään herkkiä, eikä aurauskulmien virheasennon syntymiseksi tarvita välttämättä routamonttuun ajamista kummempaa iskua. Aurauskulmat olisikin hyvä tarkistuttaa parin vuoden välein.”



Seitsemän tärppiä kesäliikenteeseen

  1. Tarkasta renkaiden urasyvyys ennen kesälomaa. Lain vaatima urasyvyys on 1,6 mm, mutta alle 4 mm urilla märällä kelillä vaaditaan jo äärimmäistä tarkkaavaisuutta.
  2. Tarkasta renkaiden ilmanpaineet. Oikeat rengaspaineet vakauttavat ajoa ja säästävät sekä polttoainetta että rengasta kulumiselta. Jos kuormaa on paljon, kannattaa paineet asettaa vähintään 0.2 baria ohjearvoa korkeammaksi.
  3. Tarkasta vararenkaan kunto ja rengaspaine. Käy myös läpi auton työkalut rengasrikon varalta. Jos autossasi on paikkaussarja, opettele sen käyttö ennen lähtöä.
  4. Katso samalla, onko yksi renkaan pulteista erilainen, niin sanottu varkauden estävä lukkopultti. Jos on, varmista että tiedät missä sen avain on. Muuten renkaanvaihto ei tien päällä onnistu edes ammattilaiselta.
  5. Pese tuulilasi ikkunanpesunesteellä sisältä ja ulkoa, tarkasta pyyhkijänsulat ja vaihda ne tarvittaessa. Kauppareissulla riittävät huonotkin sulat, mutta pitkällä matkalla sulan jättämät viirut häiritsevät ja rasittavat kuljettajaa.
  6. Ota talteen tärkeimpien tie- ja rengaspalveluiden, Autoliiton (0200 8080) sekä oman vakuutusyhtiön hätänumerot jo etukäteen pahemman rengasrikon tai vahingon varalta.
  7. Pakkaa autoon vettä ja hyvin säilyvää kuivaa purtavaa. Ruuhka-aikoina apua voi joutua odottelemaan, mutta nälän pysyessä poissa odottelu on aavistuksen siedettävämpää.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jarmo Nuora
Autonrengasliitto ry
Hallituksen puheenjohtaja
+358 40 557 5690
www.autonrengasliitto.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme