Joka viidennellä kotitaloudella ei lainkaan varaa elinkustannusten nousuun
Liki puolessa (47 %) suomalaisista kotitalouksista pelivara elinkustannusten nousuun on nollasta enintään 100 euroon, selviää Kuluttajaliiton tuoreesta kyselystä (N = 1090).
Taloudelliset haasteet korostuvat erityisesti yksinhuoltajilla, joista jopa 31 % kertoi, ettei heillä ole lainkaan maksuvaraa ilman taloudellisen ahdingon vaaraa.
Elinkustannusten nousu tuntuu myös yksinasuvilla, joista joka neljännes (25 %) ilmoitti että pelivaraa omassa taloudessa ei enää ole.
”Kuluttajaliitto on erittäin huolissaan niistä kotitalouksista, joilla ei ole lainkaan tai hyvin pieni taloudellinen liikkumavara elinkustannusten noustessa”, sanoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.
”Jo nyt esimerkiksi maksamattomat sähkölaskut näkyvät maksuhäiriömerkintöjen määrässä”, Beurling-Pomoell jatkaa, viitaten Asiakastiedon viimeisimpiin tilastoihin. ”Maksamattomista sähkölaskuista aiheutuneiden maksuhäiriömerkintöjen määrä on kasvanut tämän vuoden aikana jo 18 prosentilla, vaikka lämmityskausi on vasta alkamassa”.
”Yhteiskunnan on varmistettava, että kaikkien kuluttajien elämän perustarpeet, kuten ruoka, lääkkeet ja lämmitys voidaan turvata riittävällä tasolla myös tulevana talvena”, Beurling-Pomoell vaatii. ”Ketään ei saa jättää yksin.”
Kuluttajaliitto muistuttaa, että mikäli kuluttajalla ei ole varaa elämälle välttämättömiin perusasioihin, kuten ruokaan, lääkkeisiin tai lämmitykseen, on otettava välittömästi yhteyttä oman kunnan tai vuodenvaihteen jälkeen hyvinvointialueen sosiaalitoimeen tilanteen selvittämiseksi.
Kuluttajaliiton tilauksesta kyselyn toteutti Aula Research. Kyselyyn vastasi yhteensä 1090 henkilöä ympäri Suomen ja otos edustaa täysi-ikäisiä suomalaisia iän ja sukupuolen mukaan painotettuna sekä maakunnan mukaan kiintiöitynä. Kysely toteutettiin aikavälillä 6.9.-21.9.2022 sähköisenä kyselynä.
Mediahaastattelut: pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell
Tiedustelut kyselyn aineistosta: viestintäpäällikkö Paula Pessi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Beurling-PomoellpääsihteeriKuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry
Puh:040 5566 421juha.beurling-pomoell@kuluttajaliitto.fiPaula PessiviestintäpäällikköKuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry
Puh:040 350 2454paula.pessi@kuluttajaliitto.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Tapahtumavinkki: Vaasassa asiaa viherpesusta ja mahdollisuus haastatella Kuluttajaliiton pääsihteeriä13.11.2023 12:11:34 EET | Kutsu
Miten oikeasti vastuullisen tuotteen voi tunnistaa perättömien viherväittämien joukosta? Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell puhuu teemasta Vaasan kaupunginkirjastossa tiistaina 21.11. klo 14 alkaen. Tilaisuuden järjestää paikallinen kuluttajayhdistys Merenkurkun Kuluttajat ry yhteistyössä Kuluttajaliiton kanssa.
Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote
Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.
Vesipullojen viherväitteissä parannettavaa – kuluttajajärjestöt tekivät valituksen harhaanjohtavista käytännöistä7.11.2023 15:51:11 EET | Tiedote
Vesipullojen kierrätettävyys- ja kierrätysväitteistä löytyy parannettavaa, selvisi eurooppalaisten kuluttajajärjestöjen yhteisestä selvityksestä. Selvityksen mukaan vesipulloista löytyy harhaanjohtavia väitteitä, jotka ovat EU-lainsäädännön vastaisia. Lue tiedotteesta, mitkä viherväitteet osoittautuivat ongelmallisimmiksi.
Luentokiertue Kainuussa: Tiedätkö oikeutesi potilaana?10.10.2023 08:41:10 EEST | Kutsu
Kuluttajaliitto ja Kainuun Kuluttajat yhteistyökumppaneineen järjestävät tällä viikolla luentokiertueen potilaan oikeuksista Kajaanissa, Paltamossa ja Sotkamossa. Tilaisuuksien yhteydessä median ja yleisön on mahdollista esittää kysymyksiä kouluttajana toimivalle potilaan oikeuksien asiantuntijalle Hanna Manniselle.
Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme