Joka viides yhdeksäsluokkalainen on yksinäinen
Yksinäisyys on negatiivinen tunnetila, joka on seurausta laadultaan tai määrältään riittämättömistä ihmissuhteista. Yksinäisyys voi tuntua jopa konkreettisena kipuna. Aivotutkimukset ovat osoittaneet sosiaalisen torjutuksi tulemisen ja fyysisen kivun aktivoivan saman alueen aivoissa.
Yksinäisyyden kokeminen on normaalia ja kuuluu lähes jokaisen elämään jossain vaiheessa. Yksinäisyyden kokemisesta tulee haitallista, kun se on toistuvaa ja pitkäkestoista.
Yksinäisyys lisää hermostuneisuutta ja nukahtamisvaikeuksia sekä niihin käytettyjä lääkkeitä
Usein yksinäiset koululaiset kokevat muita yleisemmin kipuoireita, hermostuneisuutta ja nukahtamisvaikeuksia. Kipuoireiden lääkitsemisherkkyyteen yksinäisyys ei vaikuttanut.
- Jos sinulla on pääkipua, otat siihen yhtä todennäköisesti särkylääkkeen riippumatta siitä, oletko yksinäinen vai et. Sen sijaan hermostuneisuutta ja nukahtamisvaikeuksia yksinäiset koululaiset lääkitsevät muita herkemmin, toteaa tutkijatohtori Nelli Lyyra liikuntatieteellisestä tiedekunnasta.
Mitä koululaisten yksinäisyydelle voidaan tehdä?
Yksinäisyyden torjumiseen on keinoja. Interventiotutkimuksissa on osoitettu mm. sosiaalisten taitojen opettelun ja oppilasryhmiin kohdistuvien toimien vähentävän lasten ja nuorten yksinäisyyden kokemista.
- Kouluympäristö voi parhaimmillaan tarjota turvallisen sosiaalisen kasvuympäristön, jossa oppilas tuntee kuuluvansa joukkoon ja tulee hyväksytyksi. Sosiaalisesti turvallisen kouluympäristön luominen on kuitenkin aina aikuisten vastuulla, muistuttaa Lyyra.
Koulussa voidaan vaikuttaa siihen, millä tavoin oppilaat kohtelevat toisiaan ja onko jonkun ulkopuolelle jättäminen sallittua.
- Myös kotona opituilla taidoilla ja käyttäytymismalleilla on suuri merkitys, esimerkiksi sillä, että jokaista kohdellaan kunnioittavasti ja osataan asettua toisen asemaan, Lyyra sanoo.
Jyväskylän yliopiston WHO-Koululaistutkimus selvitti 7. ja 9.-luokkalaisten koululaisten yksinäisyyden kokemisen yhteyttä psykosomaattiseen oireiluun sekä lääkkeiden käyttöön. Vertaisarvioidun alkuperäistutkimuksen tulokset julkaistiin hiljattain Suomen lääkärilehdessä.
Artikkeli: Lyyra, N., Junttila, N., Tynjälä, J. & Välimaa, R. Nuorten yksinäisyys on yhteydessä lisääntyneeseen oireiluun ja lääkkeiden käyttöön. Suomen Lääkärilehti, 32/2019, 74, 1679-1675.
Linkki julkaisuun: https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/alkuperaistutkimukset/nuorten-yksinaisyys-on-yhteydessa-lisaantyneeseen-oireiluun-ja-laakkeiden-kayttoon/
Linkki WHO-Koululaistutkimuksen sivuille: https://www.jyu.fi/sport/fi/tetk/who-koululaistutkimus
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tutkijatohtori Nelli Lyyra, nelli.lyyra@jyu.fi, 040 805 3950
Tiedottaja Martta Walker, martta.a.walker@jyu.fi, 040 805 4717
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
“Kun hän syntyi, päätin antaa hänelle mahdollisuuden puhua venäjää” – näkökulma kielipolitiikkaan25.4.2024 09:34:59 EEST | Tiedote
FM Polina Vorobeva tutkii väitöksessään, miten venäjänkieliset yksinhuoltajaperheet sovittavat Suomessa kielipolitiikkaansa monimutkaisten yhteiskuntapoliittisten ja koulutuksellisten realiteettien taustaa vasten.
Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.
Simojoen raakkukanta on pelastettavissa tehokkailla toimilla24.4.2024 06:45:00 EEST | Tiedote
LIFE Revives -projektissa arviotiin raakkupopulaation tila Simojoessa. Etenkin nuorten raakkuyksilöiden puuttuminen huolestuttaa tutkijoita. Kanta on kuitenkin vielä pelastettavissa.
Onko koulu kriisissä – miten koulutuksen tulosten ja hyvinvoinnin suunta saadaan muuttumaan?23.4.2024 07:07:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistolla on torstaina 25.4.2024 koulutuksen superpäivä, joka alkaa EDUCA – koulutuksen tulevaisuus -lippulaivahankkeen esittelyllä. Lippulaiva pyrkii löytämään ratkaisuja muun muassa oppimistulosten heikentymiseen. Päivä jatkuu PISA-tutkimuksen ruotimisella: mitä PISAssa oikeastaan mitataan, ja mitä se meille kertoo?
Väitös 26.4.2024: Mikromuovin seuraavat askeleet – mihin muoveista peräisin oleva hiili päätyy?23.4.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Tuore Jyväskylän yliopiston väitöstutkimus keskittyi järviin päätyvän orgaanisen aineksen ja mikromuovien hajotukseen. Tutkimuksessa havaittiin, että hajotusnopeudeltaan poikkeavien materiaalien hiilen biokemiallinen kohtalo on samankaltainen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme