Joka viides yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajista on järjestö

Noin kymmenesosa Suomessa toimivista sosiaali- ja terveysjärjestöistä tuottaa maksullisia sosiaali- ja terveyspalveluja. Järjestöt tuottivat yhteensä noin 4 900 eri sosiaali- ja terveyspalvelua, joista valtaosa, 62 prosenttia, oli sosiaalipalvelua.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on kartoittanut järjestöjen palvelutoimintaa vuodelta 2017 Valviran rekisteritietojen pohjalta.

Noin kymmenesosa Suomessa toimivista sosiaali- ja terveysjärjestöistä tuottaa maksullisia sosiaali- ja terveyspalveluja. Selvityksen mukaan vuonna 2017 sosiaali- ja terveyspalveluja tuotti 1 029 järjestöä, joista sosiaalipalveluja tuotti 860 ja terveyspalveluja 204 järjestöä.

Järjestöt tuottivat yhteensä noin 4 900 eri sosiaali- ja terveyspalvelua, joista valtaosa, 62 prosenttia, oli sosiaalipalvelua. Sosiaalipalveluista määrällisesti eniten tuotettiin päivätoimintaa sekä ympärivuorokautista ja ei-ympärivuorokautista asumispalvelua. Terveyspalveluissa tuotettiin eniten sairaanhoitajan, terveydenhoitajan ja/tai kätilön palveluja, fysioterapeuttista ja terapeuttista toimintaa, avohoidon lääkäripalveluja ja laboratoriotoimintaa.

Palveluja tuottavia järjestöjä 100 enemmän kuin vuonna 2015

Järjestöjen palvelutoiminnassa ei ole tapahtunut suuria muutoksia vuodesta 2015 vuoteen 2017. Sosiaalipalveluissa tuottajien ja yksiköiden tarjoamien palvelujen määrissä on tapahtunut hienoista kasvua ja terveyspalveluissa puolestaan vähenemistä: Sosiaalipalveluja tuottavien järjestöjen määrä kasvoi 5 prosenttia, ja vastaavasti terveyspalveluja tuottavien järjestöjen määrä on vähentynyt prosentilla.

Kokonaisuudessaan sosiaali- ja/tai terveyspalveluja tuottavia järjestöjä oli vuonna 2017 lähes sata enemmän kuin kaksi vuotta aiemmin. Uudet, sosiaalipalveluja tarjoavat järjestöt tuottavat pääosin päivätoimintaa vammaisille ja kehitysvammaisille, mielenterveys- ja päihdekuntoutujille, vanhuksille ja nuorille. Uusien terveyspalveluja tuottavien järjestöjen palveluala vaihtelee paljon.

Järjestöjen tarjoamissa palveluissa on niin ikään tapahtunut muutosta. Järjestöjen päivätoiminnan ja ei-ympärivuorokautisen asumisen palvelut sekä sosiaalialan muut ei-ympärivuorokautiset palvelut ovat erityisesti lisääntyneet vuodesta 2015 vuoteen 2017. Vastaavasti palvelujen määrä on vähentynyt ympärivuorokautisessa asumispalveluissa ja laitoshoidossa.

Terveyspalveluissa ovat lisääntyneet etenkin terapeuttisen toiminnan ja erikoislääkärin vastaanottotoiminnan palvelut ja vähentyneet etenkin fysioterapeuttisen toiminnan palvelut.

Seurantajakson aikana erityisesti lasten, nuorten ja lapsiperheiden sekä kehitysvammaisten ja muiden vammaisten palvelut ovat jonkin verran lisääntyneet.

Järjestöjen osuus yksityisistä sosiaalipalvelun tuottajista viidesosa

Järjestöjen ja yritysten keskinäisessä vertailussa järjestöjen osuus yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajista on 20 prosenttia ja terveyspalveluissa 4 prosenttia. Yksityisissä sosiaalipalveluissa järjestöjen osuus on yrityksiin verrattuna suuri päivätoiminnassa, varhaiskasvatuksessa ja asumispalveluissa ja terveyspalveluissa kuntoutuslaitostoiminnassa. Asiakasryhmittäin tarkasteltuna järjestöjen osuus yksityisistä sosiaalipalveluista on erityisen suuri kuntouttavassa työtoiminnassa ja turvakotitoiminnassa.

Järjestöjen sosiaali- ja terveyspalvelut 2017 –selvitys on ladattavissa kokonaisuudessaan SOSTEn verkkosivuilla. Tarkastelussa ei ole mukana järjestöjen yhtiöitettyä palvelutoimintaa. Edellinen vastaava selvitys tehtiin vuonna 2015.

Selvityksen tuloksia esitellään myös sosiaali- ja terveyspolitiikan päivillä 25. -26.4.2018 Säätytalolla, Helsingissä.

Erikoistutkija Juha Peltosalmi, puh. 040 829 8959

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Sosiaalibarometri 2019: uudistuksen lähtökohdaksi monia palveluja tarvitsevat – ilman integraatiota ei hillitä kustannuksia14.5.2019 11:57:25 EESTTiedote

70 prosenttia sote-johtajista piti hallinnon selkeyttä, kustannusten nousun hillintää sekä integraatiota niin sosiaali- ja terveydenhuollon kuin perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidonkin kesken erityisen keskeisenä sote-uudistuksen onnistumiselle. Näiden toteutumiseen valmistellussa sote-uudistuksessa ei kuitenkaan luotettu.

Sosiaalibarometri 2019: Vanhat työkalut eivät poista kaikkien työttömyyttä – asiantuntijat toivovat joustavaa järjestelmää ja tukea osatyökykyisille29.4.2019 11:08:20 EESTTiedote

Työ- ja elinkeinotoimistojen johto pitää viimeaikaisia toimenpiteitä työttömyyden vähentämiseen tehottomina, selviää tuoreesta Sosiaalibarometrin osajulkaisusta. TE-johdosta yli puolet on sitä mieltä, että aktiivimalli, koeajan pidentäminen ja työkokeilun käyttötarkoituksen laajentaminen eivät ole juurikaan vähentäneet työttömyyttä